InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is de zoete aardappel gezond?

Is de zoete aardappel gezond?

Is de zoete aardappel gezond? Hoe gezond is de zoete aardappel eigenlijk? Er zitten aardig wat vitaminen in, maar wat doen deze vitaminen nou eigenlijk? Wat zit er verder allemaal in heeft de zoete aardappel toegevoegde waarde binnen dieet? Als laatste is de zoete aardappel, die ook wel bataat genoemd wordt, familie van de Nederlandse aardappel?

Wat is de zoete aardappel?

De zoete aardappel is een zetmeelhoudende knol welke ook wel ‘’bataat’’ genoemd wordt. Ze komen oorspronkelijk uit Latijns-Amerika en zijn daarom ook niet familie van de Nederlandse aardappel.

Is de zoete aardappel gezond?

Vezel in zoete aardappelen

100 gram zoete aardappelen bevat 2,5 gram vezels. Van vezels heeft men per dag 30 tot 40 gram nodig. Vezels zijn goed voor de darmen. Ze bevorderen de stoelgang en voorkomen verschillende ziekten aan de dikke darmwand. Vezel levert nauwelijks calorieën, maar zorgt wel voor een verzadigd gevoel. Hierdoor eet je dus minder en is het makkelijker om op gewicht te blijven.

Bètacaroteen

In zoete aardappelen zit veel bètacaroteen. Bètacaroteen heeft een belangrijke functie als pro-vitamine A en speelt mogelijk een rol als antioxidant bij het afweersysteem en in celcommunicatie. Bètacaroteen beschermt in de huid tegen uv-schade.

Vitaminen in de zoete aardappel

Vitamine B

In zoete aardappelen zitten een aantal van de vitamine B familie. Vitamine B speelt een belangrijke rol bij het omzetten van voedsel naar energie. Daarnaast helpt het bij de stofwisseling van vetten en eiwitten. Bovendien is vitamine B belangrijk voor gezond haar, huid, lever en de ogen.

Vitamine B1

Vitamine B1 zorgt voor de verbranding van koolhydraten, waardoor we energie krijgen. Daarnaast is vitamine B1 goed voor de werking van het hart en het zenuwstelsel.

Vitamine B6

Vitamine B6 is van belang voor een goede weerstand en spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de afbraak en opbouw van eiwitten, het zenuwstelsel, het immuunsysteem en de stofwisseling. Bovendien reguleert het de werking van bepaalde hormonen.

Vitamine C

In de zoete aardappel zit 26 mg vitamine C per 100 gram. Volgens het Voedingscentrum heb je als volwassene 75 mg vitamine C per dag nodig. Dus stel je eet 100 gram aan zoete aardappelen dan heb je meteen al 35% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Vitamine C is een antioxidant en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Deze vrije radicalen spelen een rol bij het verouderingsproces. Verder zorgt vitamine C voor gezonde botten, tanden en bloedvaten. Daarnaast verbetert vitamine C de opname van ijzer. Vitamine C helpt ook bij de genezing van een wond.

Mineralen

De zoete aardappel zit ook vol met mineralen. De volgende mineralen zijn volop aanwezig in de zoete aardappel: koper, calcium, kalium, ijzer, mangaan en fosfor. Kalium regelt bijvoorbeeld de bloeddruk en de hartslag en gaat hypertensieve effecten tegen. Koper en ijzer zijn vereist in de productie van rode bloedcellen. Mangaan is een spoorelement dat onderdeel is van een aantal enzymen in het lichaam die betrokken zijn bij de energiestofwisseling.

De zoete aardappel is goed voor mensen met diabetes

Glycemische index

De glycemische index (GI) is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Voeding met een lage glychemische index geeft minder bloedsuikerpieken. De kans op hypo’s is hierdoor kleiner. Mensen met diabetes hebben daardoor baat bij voeding met een lage glycemische index.

De normale aardappel heeft wanneer hij gekookt is een glychemische index van 70. Bij een gekookte zoete aardappel is dit slechts 35. Je hebt bij het eten van een normale aardappel daardoor een piekende bloedsuikerspiegel. Hierdoor moet het lichaam veel insuline aanmaken om de glucose af te voeren. Bij zoete aardappelen blijft de bloedsuikerspiegel relatief stabiel.

Bewaren van de zoete aardappel

Buiten de koelkast kun je de zoete aardappel het beste bewaren, zorg er dan voor dat ze in een droge ruimte van ongeveer 15 graden liggen. Hier blijven ze dan één tot twee weken goed. Je kan de zoete aardappel het beste weggooien wanneer er teveel rotte plekjes verschijnen. Als je zoete aardappelen in de koelkast wilt bewaren dan moet je ze eerst koken, anders gaan ze namelijk rotten.

Verschil met de normale aardappel

100 gram Zoete aardappel Normale aardappel
Energie (kcal)9685
Eiwit (g)1,32
Koolhydraten (g)2117,6
- Waarvan suikers (g)30
Vet (g)00,1
Vezels (g)2,52,6
Vitamine A (mg)0,700
Vitamine B1 (mg)0,140,11
Vitamine B2 (mg)0,050,04
Vitamine B6 (mg)0,390,32
Vitamine B11 (mg)1320
Vitamine B12 (mg)00
Vitamine C (mg)2616
Natrium (mg)252
Kalium (mg)330450
Calcium (mg)305
Fosfor (mg)4250
IJzer (mg)0,50,5
Magnesium (mg)2229
Koper (mg)0,160,20
Zink (mg)0,140,30
Gerelateerde artikelen
De zoete aardappel, veelzijdig en gezondDe zoete aardappel, veelzijdig en gezondDe zoete aardappel rukt op, want we zien deze vergeten knol – want dat is het eigenlijk – weer steeds vaker in allerlei…
De zoete aardappel of bataatDe zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschille…
De zoete aardappel, een heerlijke groenteDe zoete aardappel, een heerlijke groenteDe zoete aardappel is een heerlijk product uit de tropen. Het voordeel aan de zoete aardappel is dat hij het hele jaar d…
Zoete aardappel vs wortel, welke is het gezondst?Zoete aardappels en wortels staan alle twee bekend om hoge bètacaroteen gehalte. Bètacaroteen doet dienst als antioxidan…
Gezond: Gezonde alternatieven voor frietGezond: Gezonde alternatieven voor frietEen gezonde levenswijze en friet gaan niet goed samen, maar toch zou het zonde zijn om friet vaarwel te zeggen! Het maak…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Misskukoljac, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.voedingscentrum.nl
  • http://www.gezondetips.nl/zoete-aardappelen-bataat
  • http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/bataat-zoete-aardappel
  • http://www.friska.co/friska-health/waarom-een-zoete-aardappel-gezond/

Reageer op het artikel "Is de zoete aardappel gezond?"

Reactie

Recep, 20-05-2015 12:07 #1
Dus de normale aardappel is gezonder als ik naar de tabel kijk?

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 10-03-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!