InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De zoete aardappel, veelzijdig en gezond

De zoete aardappel, veelzijdig en gezond

De zoete aardappel, veelzijdig en gezond De zoete aardappel rukt op, want we zien deze vergeten knol – want dat is het eigenlijk – weer steeds vaker in allerlei gerechten terug. Dit heeft deels te maken met het vervangen van de “normale” aardappel met de dik makende koolhydraten. Hoewel dit maar ten dele waar is, heeft dit de opmars van de gezonde zoete aardappel niet teniet gedaan.

Basis van de zoete aardappel

De zoete aardappel, ook wel Bataat genoemd, wordt al heel lang in de Surinaamse keuken toegepast en vindt een oorsprong in Midden- en later Zuid Amerika. Tot de 16e eeuw werd de zoete aardappel met name in Zuid Amerika gegeten en pas sinds de Spanjaarden de zoete aardappel meenamen naar: Japan, China, Indonesië en de Filipijnen, zie je het product breed de wereld over gaan. De zoete aardappel wordt ook veel verbouwd in Nieuw-Guinea en Nieuw Zeeland.

Inhoud product

De zoete aardappel is er in twee varianten, namelijk de roze en de witte. Het roze komt door het gegeven dat er meer B-caroteen in de roze variant zit.
Er zit nogal wat raffinose in de zoete aardappel en dit geeft nogal wat mensen winderigheid. Pas het tweede gedeelte van de dikke darm, kan bepaalde stoffen verteren.

Bataat zit vol met de volgende vitamines en mineralen:
  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Calcium
  • Magnesium
  • Kalium

Hoe pas je de zoete aardappel toe?

De Bataat is op verschillende manieren in de keuken toe te passen. Soms heel eenvoudig als een snackje bij de borrel (samen met een dipsausje), maar ook prima als onderdeel van een volwaardig gerecht.

Puree

Lekker bij verschillende gerechten een aardappelpuree, maar dan van de zoete aardappel. Voor de smaak is het goed de puree zo zuiver als mogelijk te houden.

Ingrediënten

  • 4 zoete aardappelen
  • 25 gram boter
  • 1 dl halfvolle melk
  • zout

Bereiden

Schil de zoete aardappelen en snijd ze in blokjes. Kook ze in ruim water gedurende zo’n 10 minuten en giet ze daarna goed af. Terug in de pan kan er een klontje boter bij en wat halfvolle melk. Stamp het geheel met een snufje zout naar smaak tot een gelijke massa.

Gepoft

Gepofte aardappel heeft voor veel mensen iets speciaals. Aangezien de zoete aardappel een nog nadrukkelijke smaak heeft, kan de gepofte aardappel zo gegeten worden of verwerkt in een eenvoudig gerecht.

Ingrediënten

  • 4 zoete aardappelen
  • 4 lente uitjes
  • 2 tomaten
  • 250 gram feta
  • 1 eetlepel olijfolie
  • verse peper

Bereiden

De oven kan op 200 graden gezet worden en intussen kunnen de zoete aardappels ingeprikt worden met een vork. Doe de olijfolie in een ovenschaal en zorg dat de zijkanten goed ingevet zijn. Doe de aardappelen zo’n 50 tot 55 minuten in de oven en maak intussen een mengsel van klein gemaakte tomaten, wat lente uitjes en wat kruimelige feta. Als de aardappelen gereed zijn kunnen ze open gesneden worden en gevuld met het mengsel. Maak het af met wat verse peper.

Taartjes

Gezellige taartjes die bovendien goed vullen, prima met de zoete aardappel te maken en prima tijdens een bijeenkomst als lekkere “vulling” te presenteren.

Ingrediënten

  • 4 zoete aardappelen
  • 3 eieren
  • 120 gram wortelen
  • 1 rode ui
  • 150 gram beleden kaas
  • verse tijm
  • verse salie
  • peper en zou

Bereiden

De oven kan op 200 graden gezet worden en intussen kunnen de zoete aardappels opgesneden worden in mooie gelijke blokjes. Doe hetzelfde met de wortel. Kook het geheel in ruim water (ca. 3,5 minuut) en giet het af. Klop intussen 3 eieren los en meng de aardappelen en wortel er doorheen. Snij een rode ui klein en doe deze er ook bij, tezamen met wat geraspte belegen kaas, tijm en salie welke goed fijn gehakt wordt. Doe er wat peper en zout naar smaak bij en zorg dat de massa een mooi geheel vormt. Dan kunnen er kleine taartvormpjes gebruikt worden om de massa er mee te vullen en bak dit geheel zo’n kleine 25 minuten in de over gaar.
Gerelateerde artikelen
Superfood: de zoete aardappel of bataatSuperfood: de zoete aardappel of bataatHoewel de naam het sterk doet vermoeden is de zoete aardappel geen familie van de aardappel die we vaak in de Nederlands…
De zoete aardappel of bataatDe zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschille…
Is de zoete aardappel gezond?Is de zoete aardappel gezond?Hoe gezond is de zoete aardappel eigenlijk? Er zitten aardig wat vitaminen in, maar wat doen deze vitaminen nou eigenlij…
De lekkere en gezonde zoete aardappelDe lekkere en gezonde zoete aardappelHoewel de naam anders doet vermoeden, is de zoete aardappel geen echte aardappel. De zoete aardappel behoort tot de groe…
Exotische groente: maïs & zoete aardappel / bataatExotische groente: maïs & zoete aardappel / bataatZowel de zoete aardappel als de maïs werden door de ontdekkers van Amerika naar Europa gebracht. Voor beide was de start…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel1, Pixabay

Reageer op het artikel "De zoete aardappel, veelzijdig en gezond"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!