InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van rucola

De geneeskracht van rucola

De geneeskracht van rucola Waar is een rucolasmoothie heilzaam voor? Rucola groeit in het wild in Amsterdam. Gedurende het jaar kun je Marokkaanse vrouwen rucolablaadjes zien plukken in het gras. Deze verwilderde rucola is zeer vers en smaakt pittiger dan de rucola die je in Marokkaanse en Turkse winkels in Amsterdam kun aantreffen. Rucola komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied en men is in de Romeinse tijd begonnen met het cultiveren van deze wilde slasoort die door sommigen raketsla wordt genoemd.

Inhoud:

Rucolablaadje / Bron: Whut, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rucolablaadje / Bron: Whut, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Waar vind je rucola?

Rucola is een licht scherp slablad met walnootachtige nasmaak en het groeit als het paardenbloemblad; laag aan de grond. Het is in het wild te vinden in grasvelden maar je moet er wel een goed oog voor hebben. Vooral in matig gemaaide grasvelden zoals bermen komt het voor. Je kunt het ook gewoon voorverpakt in de supermarkt vinden. In Nederland komt het sinds de jaren '80 voor in vrijwel elke grote kruidenierswinkel. Kleine winkels van Mediterraanse origine, zoals Marokko en Turkije hebben dit plantje vaak in de losse verkoop.

Kruisbloemenfamilie

Rucola behoort samen met bloemkool, boerenkool, broccoli, spruitjes, Chinese kool, radijs en koolrabi tot de kruisbloemenfamilie. Tot deze familie behoren vrijwel alle koolsoorten. Het zijn stuk voor stuk gezonde groenten die tot deze familie behoren. Vrijwel alle kruisbloemigen helpen kanker en andere welvaartsziekten te voorkomen.

Rucola in de moestuin / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rucola in de moestuin / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vitamine K rucola

Rucola is een rijke bron van vitaminen. Er zit relatief veel voedingsstoffen in deze laag-bij-de-grondse slasoort. Vitamine K komt er het meest in voor. In een ons rucola zit 90% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine K. Deze vitamine speelt een belangrijke rol bij de botvorming. Vitamine K wordt daarnaast ingezet om beschadiging van neuronen in de hersenen te herstellen. Op deze manier is rucola een geneeskruid tegen Alzheimer.

Vitaminen rucola

Behalve vitamine K zitten er meer vitaminen in ruime mate in rucolablaadjes. Voor vitamine A geldt per ons een ADH-percentage van maar liefst 79%. Dat is erg hoog voor deze vitamine met antioxidantwerking. Er zit ook veel vitamine C en foliumzuur of B11 in deze pittige groente; respectievelijk 25 en 24% van de ADH. Overige vitaminen die zich in dit gezonde gezelschap mogen verblijden zijn: pantotheenzuur of B5 (8% ADH), riboflavine of B2 (7% ADH), pirydoxine (6% ADH) en thiamine of B1 (4% ADH). De overige vitaminen hebben een percentage van 3% of lager.

Mineralen rucola

Behalve vitaminen zit er een redelijke hoeveelheid mineralen in rucola. De mineralenpercentages zijn minder hoog dan die voor vitaminen. Het meest zit ijzer in rucola: 18% van de ADH. Verder mineralen in deze kruidige bladsoort zijn: calcium (16% ADH), mangaan (14% ADH), magnesium (12% ADH), koper (8% ADH), kalium (8% ADH), fosfor (8% ADH) en zink (5% ADH).

Rucolabloemetjes / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rucolabloemetjes / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Rucola: een pittig afrodisiac

Vergillius, de dichter uit de antieke Romeinse tijd, schreef over rucola dat het de slaperige mensen sexueel opwindt. Met andere woorden: rucola is een afrodisiac. Het werd in een gemengde sla gegeten omdat de meeste andere slasoorten de afrodisiacwerking van rucola neutraliseert. Rucola smaakt een beetje scherp; het doet denken aan de smaak van rode peper, alsof het er tegenaan gelegen heeft. Het is daarom een slablad wat de hele sla pittiger smaakt. Dit langgevormde en ingekartelde slablad met lichtscherpe walnootsmaak kan een salade heerlijk opvullen.

Rucola tegen kanker

Het hoge vitamine A-gehalte en enkele flavonoïden maken deze groene bladgroente een ideale voeding om kanker te voorkomen. Het kan zich daarmee aan de zijde van boerenkool, de meest gezonde groente ter wereld, scharen. Vooral de kans op huid-, long- en mondkanker wordt verkleind door het eten van rucola. Er zitten de fytonutriënten indolen in rucola waarvan bekend is dat ze prostaatkanker en borstkanker tegen gaan. Feit is ook dat in landen rond de Middellandse Zee er veel minder kanker voorkomt dan in westerse landen. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat men er meer gezonden groente eet. Rucola is daar een uitstekend voorbeeld van.

Rucola tegen obesitas

In rucola zitten net zoals in de meeste bladgroente weinig calorieën maar er zitten wel veel voedingsstoffen in. Daardoor kun je het gerust gebruiken als je op gewicht wilt blijven of wilt verminderen in gewicht. Neem eens een rucolamoothie.

Rucola als basis voor sla / Bron: Maduixa, Wikimedia Commons (Publiek domein)Rucola als basis voor sla / Bron: Maduixa, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Smoothie met peer en rucola

Smoothies zijn heel gezond omdat je verse producten gebruikt en alles rauw opeet. Daardoor gaan er geen voedingsstoffen verloren zoals dat in een kookproces gebeurt. Rucola is een perfecte smoothiegroente. Pers eerst een sinaasappel. Doe een hele geschilde peer in een blender. Voeg er zes walnoten aan toe. Stop vervolgens 30 gram rucola in de blender. Voor de smaak is het lekker om er een stuk verse gember aan toe te voegen. Voor de consistensie en extra frisheid kun je er twee eetlepels yoghurt aan toevoegen. Vervolgens moet je het geheel een klein minuutje blenderen en klaar is je smoothie. In de zomer kun je er een paar ijsblokjes aan toevoegen. Direct na het bereiden opdrinken!

Eettips rucola

Rucola is lekker op elke pizza. De pittige smaak laat zich goed combineren met kaas. Het is een goed idee om deze als extra aanvulling te vragen voor een pizza quattro formaggi. Ook in een börek, een Turks kaasbroodje doet rucola het goed. De rucola wordt licht gebakken, gepureerd en vermengd met knoflookolie om als scherp sausje te gebruiken bij een aardappelgerecht. Rucola is lekker om een spinaziestamppot extra kruidig te maken. Je hoeft rucola niet te koken. Je kunt het eventueel in de laatste kookminuut bij de spinazie gooien. Uiteraard is rucola een ideale eetbare garnering of aanvulling op een groene salade met fetakaas, olijven en paprika.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezond en slank: 4 heerlijke zomerse saladesHeeft u ook zo een zin in de zomer? Heeft u genoeg stamppot gegeten en is het tijd voor een wat luchtigere maaltijd? Maa…
Simpele gezonde broodjesLekkere gezonde broodjes die gemakkelijk te bereiden zijn. Altijd lekker bijvoorbeeld als lunch of tussendoor. Zeer gema…
Drie lekkere kiprecepten met weinig vetHieronder staan drie recepten beschreven die je als lunch en/of avondeten kunt nuttigen. Ze bevatten kip, wat zorgt voor…
Frisse salades met vullingFrisse salades met vullingHet warmere weer geeft ruim aanleiding om over te schakelen naar de salades die in de zomer veel gegeten worden. Maar he…
Drie vegetarische salades met brie en walnotenLaat je gasten smullen door middel van deze heerlijke en simpele vegetarische voorgerechten. De moeite die je er insteek…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maduixa, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Eruca_sativa
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisbloemenfamilie
  • http://www.nourition.com/2010/07/12/which-one-is-healthier-spinach-or-arugula/
  • http://healthmad.com/nutrition/the-many-health-benefits-of-arugula/
  • http://www.nytimes.com/2012/02/28/health/nutrition/pear-and-arugula-smoothie-with-ginger-and-walnuts-recipes-for-health.html?_r=0
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Whut, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Maduixa, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van rucola"

Reacties

Marleen Willems, 23-04-2016 15:22 #2
Wat heerlijk om te lezen dat wij nog zoveel van andere culturen kunnen leren. Wij verwend volkje dat alles in de winkel koopt. Mooi om te zien dat Marokkaanse vrouwen duurzamer leven. Ook de overheerlijke pepermuntthee is daar een voorbeeld van. Reactie infoteur, 24-04-2016
Ik heb niet gezegd dat Marokkaanse vrouwen duurzamer leven dan Nederlandse vrouwen. Er is een algemene trend aan te wijzen waaruit blijkt dat iedereen vaker kiest voor duurzaamheid. Kijk maar naar de enorme opmars van biologische winkels. Daarnaast beginnen steeds meer mensen een moestuin.

Selma, 21-01-2016 15:04 #1
Marokkaanse vrouwen die het hele jaar door rucola blaadjes plukken in het gras?!?
Racisme is erg ingeworteld in de Nederlandse cultuur helaas. Schaam je. Reactie infoteur, 01-02-2016
Weet je wat racisme is? Als je een objectieve observatie racistisch uitlegt. Nee, ik schaam me niet. Ik observeer en schrijf wat ik zie. Wat vervelend voor je dat je daar niet tegen kan. Veel sterkte met rondwandelen op deze planeet.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!