InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van citrusfruit

De geneeskracht van citrusfruit

De geneeskracht van citrusfruit Citrusfruit is een betere dorstlesser dan frisdrank. Het is een sappige fruitsoort die vrijwel iedereen kan waarderen. Citrusfruit is heel gezond. Veel mensen zien citrusfruit als een goede vitamine C-bron. Dat is waar maar er zitten nog vele andere vitaminen in citrusfruit zoals foliumzuur of vitamine B11. Daarnaast zitten er allerlei mineralen in citrusfruit.

Inhoud:

170 Fytonutriënten in citrusfruit

Er zit niet alleen vitamine C in citrusfruit maar ook andere plantaardige voedingsstoffen die ervoor zorgen dat vitamine C efficiënter door het lichaam opgenomen worden. Deze worden fytonutriënten genoemd. Er zitten 170 verschillende fytonutriënten in citrusfruit, waaronder diverse gezonde polyfenolen. Daarom is een citrusvrucht veel gezonder dan een vitaminepil. Bovendien zitten er allerlei natuurlijke mineralen in citrusfruit zoals kalium, magnesium en fosfor. Verder zit vrijwel het hele vitamine B-complex in citrusfruit. De verhoudingen in voedingsstoffen verschillen. In sinaasappel zitten de meeste voedingsstoffen onder de citrusvruchten maar in grapefruit zit wel meer foliumzuur dan in sinaasappel. Het is daarom goed om te variëren.

Scheurbuik

Scheurbuik is een ziekte die vandaag de dag nauwelijks meer voorkomt. De oude Grieken, Oude Romeinen en oude Egyptenaren hebben de ziekte scheurbuik beschreven. Het was een ziekte die vooral tot stand kwam door een vitamine C tekort. Tot ver in de 19e eeuw kwam deze ziekte voor. Vooral onder zeevaarders uit de 17e, 18e en 19e eeuw was het een gevreesde ziekte. Zij waren lang op zee zonder verse producten te eten. Het is niet alleen vitamine C-tekort waardoor scheurbuik tot stand komt. Vitamine C is interactief met alle andere fytonutriënten en mineralen in citrusvruchten. Daarom is het de hele vrucht die we nodig hebben om gezond te blijven.

Verschillende plakken citrusfruit / Bron: Scott Bauer, USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)Verschillende plakken citrusfruit / Bron: Scott Bauer, USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Vezels in citrusvrucht

Citrusvruchten bevatten veel polysacchariden in de vorm van gezonde vezels. Vooral de vezel pectine komt in citrusvruchten voor. Een andere vezel is lignine. Deze stoffen helpen het eten beter te verteren waardoor voedingsstoffen adequater in het lichaam worden opgenomen. Ook zorgen ze voor een beter glucose-metabolisme waardoor de bloedsuikerspiegel niet veel omhoog gaat. Dat is extra goed voor diabetespatiënten.

Goed tegen hart- en vaatziekten

Citrusfruit is goed tegen een aantal ziekten. Het risico om dood te gaan aan hart- en vaatziekten wordt verlaagd door het eten van citrusfruit. Dat komt met name omdat foliumzuur giftige homocysteïneniveaus in het bloed kan verlagen. Homocysteïne kan aderverkalking veroorzaken.

Tegen kanker

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat citrusfruit eten kanker mede doet voorkomen. Het wordt door wetenschappers onwaarschijnlijk geacht dat daar slechts één stof in citrusfruit voor verantwoordelijk is maar vitamine C zal zeker aan het kankerwerende effect bijdragen.

Goed tijdens zwangerschap

Vooral zwangere vrouwen wordt aangeraden om foliumzuurhoudend groente en fruit te eten. Foliumzuur voorkomt dat een baby geboren wordt met een neurologische afwijking. Citrusfruit kan meehelpen om aan de dagelijkse behoefte in foliumzuur te voorzien.

Tegen bloedarmoede

Stoffen in citrusfruit zorgen ervoor dat ijzer beter uit plantaardige voeding wordt opgenomen. Dat is vooral goed voor vegetariërs en nog meer voor veganisten die geen ijzer uit dierlijke producten binnen krijgen. IJzer uit plantaardige bron is iets moeilijker voor het lichaam om op te nemen dan ijzer uit dierlijke bron. Het is ook goed voor iedereen die last heeft van anemie of bloedarmoede. Het vitamine C-rijke citrusfruit kan anemie voorkomen en meehelpen om te genezen.

Citrusfruit tegen staar

De antioxidanten in citrusfruit zijn ook goed voor de ogen. Staar kan worden tegen gegaan door het eten van veel vitamine C. In ieder geval is er bij mensen die regelmatig citrusfruit eten een kleinere kans op het krijgen van oogziekten.

Overige ziekten

Voor de volgende ziekten geldt dat er allerlei aanwijzingen zijn dat citrusfruit er tegen kan helpen maar het is nog niet 100% zeker. Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat citrusfruit helpt om stevige botten te creëren. Het is daarmee een preventief middel tegen osteoporose. Het zou ook nierstenen, met name kalknierstenen voorkomen. Ook wordt citrusfruit genoemd als een vrucht die de hersenfuncties of cognitieve functies kan verbeteren. Een van de fytonutriénten in citrusfruit is galluszuur en daarvan is bekend dat het de breinfuncties mede mogelijk maakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De verschillende soorten citrusfruitDe verschillende soorten citrusfruitCitrusfruit is er in verschillende vormen, maten, kleuren en smaken. Het meeste citrusfruit komt uit de regio Zuidoost A…
Citrusfruit is veelzijdig, en ook in Nederland te kwekenCitrusfruit is veelzijdig, en ook in Nederland te kwekenCitrusfruit is fruit wat in Nederland wordt ingevoerd en waar we veel gebruik van maken voor verschillende doeleinden. V…
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Terimakasih0, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ugli_fruit
  • http://www.fao.org/docrep/x2650T/x2650t03.htm
  • http://www.steadyhealth.com/articles/Health_Benefits_of_Citrus_Fruits__Oranges__Grapefruits__Lemons_and_Limes_a1141.html
  • http://www.thefruitpages.com/oranges.shtml
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kumquat
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tangelo
  • Hoofdfoto: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Scott Bauer, USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van citrusfruit"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 28-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!