InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voeding

Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voeding

Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voeding Het inpassen van gezond fruit en groente in het dagelijkse eetpatroon lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. Probeer ís enkele van de vijf tips, of gewoon allemaal. Na het lezen van deze tips zie je hoe gemakkelijk het eigenlijk is om gezonder te eten.

Plaats gezond eten binnen handbereik

Veel groente wordt bewaard op een koele plaats, zoals de koelkast. Meestal verdwijnt groente onderin de groentela van de koelkast. Doe niet alles hierin, maar leg ook ís groente zo in de koelkast in het zicht.

Fruit kun je prima enkele dagen bij kamertemperatuur bewaren. Een goed gevulde fruitschaal op het aanrecht in de keuken doet wonderen. Het ziet er niet alleen lekker uit, maar je zult ook geneigd zijn sneller er iets van te pakken, als snack. Wat je erbij kunt zetten is een glazen pot met daarin verschillende soorten noten. Ook lekker als snack, en makkelijk binnen handbereik.

Eet af en toe vegetarisch

Als je vlees eet hoef je hiermee niet te stoppen om gezonder te worden. Vervang een à twee keer per week een vleesmaaltijd door een vegetarische maaltijd. Als je ervoor zorgt dat de vegetarische maaltijd bonen, soja producten of noten bevat krijg je net zo veel proteïne binnen als wanneer je vlees zou eten. Ook bij de lunch kun je een vegetarische sandwich eten, gevuld met bijvoorbeeld rauwkost, komkommer, tomaat, alfalfa. Een groot bijkomend voordeel van een dergelijke lunch is de energieboost die je lichaam daardoor krijgt. Zo heb je genoeg energie voor de rest van de dag.

Plan je fruit en groente In

Groente en fruit zijn goed voor je lichaam. Eet daarom voldoende iedere dag. Je kunt bijvoorbeeld bij het ontbijt wat fruit eten (door de yoghurt, naast een broodje, op een broodje); bij de lunch rauwkost (op een broodje, los erbij, een maaltijdsalade); bij het diner groente (minimaal twee grote opscheplepels, door de pasta, los als salade) en snacks voor tussendoor. De snacks kunnen bestaan uit worteltjes, komkommer, snoeptomaatjes en dergelijke. Vergeet niet dat drankjes ook meetellen voor de groente- en fruitinname op een dag. Vers vruchtensap is bovendien erg lekker.

Gezonde snacks bij de hand

Snacken is een overbrugging naar de volgende maaltijd. Door te snacken kun je ook gezonder gaan eten. In plaats van dropjes, koekjes (met suiker) en andere ongezonde tussendoortjes kun je ook fruit of groente snacken. Bananen, appels en peren zijn gemakkelijk mee te nemen en op te eten zonder al te veel knoeien. Daarnaast kun je ook gedroogde tomaatjes, noten en fruitrepen zonder suiker proberen.

ís Avonds kun je als snack bijvoorbeeld een guacamole dipsaus nemen bij je chips, in plaats van een sausje op mayonaisebasis. Door ook nog ijs te vervangen door yoghurt met vruchtjes erin ben je helemaal op de gezonde toer!

Drankjes

In veel supermarkten kun je kiezen uit veel verschillende groente- en fruitdrankjes. Kies altijd voor 100% fruit of groente zonder toegevoegde suikers. Suiker levert alleen maar extra calorieën, verder niets. Door het flesje water dat je dagelijks drinkt (misschien wel meerdere keren op een dag) te vervangen door een flesje vruchten- of groentesap krijg je veel meer vitaminen en mineralen binnen. Eventueel kun je het sap mixen met bruisend bronwater als je dit prettig vindt. Vervang ook de koffie eens door thee. Drink dan groene thee.
© 2010 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Gruiten op de basisschoolHet nieuwe lesprogramma SCHOOLGRUITEN heeft als doelstelling de groente- en fruitconsumptie bij kinderen te verhogen. He…
De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De eerste vier maanden heeft je baby alleen flesvoeding of borstvoeding nodig. Daarin zitten alle voedingstoffen die een…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Het Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?mijn kijk opHet Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?Bij het Raw food dieet eet je alleen rauw voedsel. In Amerika is het een trend en in Nederland komen er steeds meer aanh…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voeding"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 08-09-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!