InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Verantwoord snacken in de avond

Verantwoord snacken in de avond

Verantwoord snacken in de avond Na een lange dag zit je dan eindelijk op de bank voor de buis. Dan is de behoefte aan wat lekkers soms onweerstaanbaar groot. De gewoonte om dan even wat lekkers uit de kast te pakken sluipt erin en voordat je het weet vliegen de kilo's eraan. Wat begint met een klein handje chips eindigt in grote schransparijen voor de buis. Het is lastig om deze verleiding te weerstaan. Als je dan toch heel graag iets wilt snacken kun je beter kiezen voor een verantwoorde snack, bijvoorbeeld een plakje kipfilet of bakje magere yoghurt.

Waarom 's avonds snacken niet zo goed is

Er zijn vele mensen met overgewicht die problemen hebben om later op de avond het snaaien onder controle te houden en zich vergrijpen aan allerlei ongezonde en lekkere dingen. Als je kort voordat je gaat slapen nog eet, worden deze calorieën minder verbrand als gevolg van de ruststand van het lichaam. Dit zorgt ervoor dat je lichaam deze extra energie omzet in vet.
Omdat je 's avonds voor de buis graag iets lekkers wilt eten bevat dit vaak nog eens extra veel calorieën. Het kan ook onprettig aanvoelen om met een volle maag naar bed te gaan. Het kan het slapen belemmeren en maagzuur veroorzaken zodra je in bed ligt.

De verleiding tot snacken

Als je te zwaar bent is het beter voor je spijsvertering is om 's avonds helemaal niets meer te eten. Voedingsdeskundigen adviseren soms om na 18.00 uur 's avonds alleen nog maar water te drinken en verder helemaal niets meer te nemen voor een gewenst resultaat bij het afslanken. In de praktijk is het nog erg lastig om dit advies op te volgen. Zeker als het 's avonds snacken een vaste gewoonte is. Het hoort er nu eenmaal bij als je 's avonds voor de TV zit en er wat lekker bij neemt. Na een dag hard werken ben je moe en wil je jezelf belonen. Doordat je moe bent voel je je zwak en heb je behoefte aan energie. Op dat moment is er even niets meer om handen en dan is de verleiding vaak het grootst. Hoe kun je op dat moment dan de juiste keuze maken?

Verantwoord snacken

Om resultaat te hebben tijdens het afvallen moet je op de juiste momenten de juiste keuzes maken. Vaak is het niet alleen het minder gaan eten, maar ook de keuze van het eten. Omdat het snacken tijdens de avonduren soms niet te weerstaan is, kun je misschien het beste toegeven aan een gezonde snack. Het beste is dan om te kiezen voor iets waarin weinig koolhydraten zit zoals een plakje kipfilet, een klein handje zoutloze nootjes of een schaaltje magere yoghurt. Pas wel op met noten omdat dit erg veel calorieën bevat. Koolhydraten zijn suikers en die zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Dat is voor het slapengaan niet verstandig.

Wat je niet moet nemen

Het is onverstandig om koolhydraten te nemen later op de avond. Helaas zijn er heel wat voedingsmiddelen die lekker zijn en die dit juist bevatten. Koolhydraten zijn qua opbouw complex en het lichaam heeft er meer tijd voor nodig om dit af te breken wat een langzamere vertering betekent. Een overmaat wordt omgezet in vet. Wat kun je dan 's avonds het beste laten staan?

Voorbeelden van verkeerde avondsnacks:

  • chips
  • koekjes en snoep
  • pasta en rijst
  • brood
  • borrelnootjes vanwege een dikmakend "jasje"
  • fruit

Beperk het later op de avond snacken tot een minimum omdat je anders niet tot nauwelijks resultaat zult hebben tijdens het afvallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mzacha, Rgbstock
  • Cursusmateriaal voedingsdeskundige CIVAS Opleidingen

Reageer op het artikel "Verantwoord snacken in de avond"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 02-05-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!