InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Amerikaans glidkruid

De geneeskracht van Amerikaans glidkruid

Amerikaans glidkruid is inheems in het oosten van Noord-Amerika. Hij groeit vaak op drassige bodem, bijvoorbeeld bij moerassen of bossen waar veel water door stroomt. Het is een vaste plant die maximaal 75 centimeter hoog wordt. Hij bloeit met kleine paarse, witte, blauwe of roze bloemetjes die in een tros groeien. Amerikaans glidkruid heeft geneeskracht. Het is voornamelijk gebruikt als kalmeringsmiddel en bij menstruatieproblemen.

Inhoud:

Naamgeving Amerikaans glidkruid

De botanische naam voor deze plant is Scutellaria Lateriflora. Scutelaria betekent ´schotelvormig´ wat slaat op de vorm van de vrucht. Lateriflora betekent ´aan de zijkant geplaatste bloemen. De botanische naam betekent letterlijk vertaal ´Schotel met bloemen aan de zijkant´. In China groet de Scutellaria baicalensis welke ongeveer dezelfde medicinale werkingen kent.

Werkzame inhoudsstoffen

Van Amerikaans glidkruid wordt de hele bovengrondse plant gebruikt als hij aan het einde van zijn bloeiperiode zit. Er zitten de volgende flavonoïden in deze plant: scutellarine, scutellareïne, baicaline, baicaleine, wagonine, apigenine, hispiduline en luteoline. Daarbij bevat het iridoíden zoals catalpol.Er zitten de etherische oliën limoneen, terpineol, betahumuleen en caryafylleen in. Voorts bevat het tanninen en resine.

Glidkruid, goed voor het zenuwstelsel

Amerikaans glidkruid wordt ingezet in de fytotherapie; dat is de wetenschappelijk onderbouwde kruidengeneeskunde. Een belangrijke werking van deze plant is zijn zenuwversterkende werkzaamheid. Daarnaast herstellen flavonoïden beschadigde zenuwweefsel. Door deze medicinale eigenschappen kan Amerikaans glidkruid door fytotherapeuten worden voorgeschreven bij:
  • Nervositeit, rusteloosheid, zenuwuitputting of neurasthenie,
  • Depressiviteit, insomnia, rusteloze slaap, angst, agitatie,
  • Zenuwpijn,
  • Neurovegetatieve klachten zoals nerveuze hoofdpijn, PreMenstrueel Syndroom of PMS,
  • Hartkloppingen, hoge bloeddruk,
  • Ontwennen van kalmeringsmiddelen,
  • Adjuvans bij petit mal epilepsie, stuipen, cholea en delerium tremens.

Glidkruid verwijdt hersenbloedvaten

Mensen met een CVA, een CerebroVasculair Accident, of een beroerte, hebben last van verminderde bloedsomloop in de hersenen. Amerikaans glidkruid verwijdt de bloedvaten in de hersenen waardoor er minder kans op herhaling van een CVA is. Fytotherapeuten zetten deze geneesplant in bij de volgende indicaties die met de hersenbloedsomloop te maken hebben:
  • Cerebrale atherosclerose,
  • Preventie van CVA,
  • Cerebrale trombose,
  • Cerebrale embolie.

Glidkruid tegen krampen

Amerikaans glidkruid werkt antispasmodisch, een geneeskundige term voor ontkrampend. Deze krampopheffende werking geldt zowel voor maag en darmen als voor de baarmoeder. In verband met dit laatste gegeven werkt het als menstruatiebevorderend middel. Fytotherapeuten kunnen glidkruid om zijn ontkrampende werking voorschrijven bij:
  • Maagdarmkrampen,
  • Prikkelbaredarmsyndroom,
  • Menstruatiepijnen.

Glidkruid goed voor de lever

Glidkruid is een bittermiddel. De meeste bittermiddelen stimuleren de werking van de lever; er worden meer spijsverteringssappen aangemaakt. Daardoor wordt de hele spijsvertering gestimuleerd. Vanwege deze medicinale eigenschappen kan het als natuurlijk medicijn worden gebruikt bij:
  • Anorexia,
  • Verzwakte lever,
  • Gebrekkige spijsvertering.

Amerikaans glidkruid tegen kanker

Amerikaans glidkruid is een kruid dat anticarcinogeen is. Anticarcinogeen betekent ´kankerbestrijdend´. In vitro onderzoeken tonen aan dat de flavonoïden baicaline, baicaleine en wagonine apoptose of plotselingen celdood van kankercellen initieert. Anticarcinogene kruiden worden nooit alleen gebruikt; ze worden in een kruidenmix toegepast. Amerikaans glidkruid is in een mengsel geen hoofdbestanddeel; het is een kruid dat de anticarcinogene werking van andere plantaardige producten ondersteunt. Men noemt het daarom een adjuvans bij kankertherapie. Behalve adjuvans tegen kanker is het een adjuvans tegen ontstekingen, infecties en allergieën.

Raadpleeg een fytotherapeut

Amerikaans glidkruid moet alleen op voorschrift van een arts ingenomen worden. Als je andere medicijnen gebruikt die een werking uitoefenen op het centrale zenuwstelsel zoals kalmerende medicijnen dien je advies van een huisarts of fytotherapeut in te winnen. Wanneer je thee drinkt van Amerikaans glidkruid, is het belangrijk om niet meer dan één a twee theelepels per kop te gebruiken en maximaal drie koppen per dag te drinken. Als de maximale dosis niet overschreden wordt is het een veilig kruid. Toch is het altijd goed om een deskundige te raadplegen die exact weet welke kruiden voor jou geschikt zijn en die op de hoogte is van de medische geschiedenis van een patiënt. Alle informatie in dit artikel is afkomstig uit Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glidkruid voor een goed gevoelBlauw glidkruid of Scutellaria galericulata is een vaste, lipbloemige plant van natte, humusrijke grond, die graag groei…
De geneeskracht van glidkruidDe geneeskracht van glidkruidGlidkruid is van oorsprong aanwezig in Siberië, China en Noord-Amerika. Het wordt tegenwoordig ook gekweekt in Europa en…
Artrose en het gebruik van Scutellaria en Acacia catechuUit onderzoeken blijkt dat een combinatie van 2 planten Scutellaria baicalensis en Acacia catechu pijnstillend en ontste…
Hondsdraf - Glechoma hederaceaHondsdraf - Glechoma hederaceaHondsdraf is een geneeskrachtigkruid wat vaak als bodembedekker in de tuin groeit. De plant heeft kenmerkende paarsblauw…
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Amerikaans glidkruid"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Kruiden en gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!