InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van glidkruid

De geneeskracht van glidkruid

De geneeskracht van glidkruid Glidkruid is van oorsprong aanwezig in Siberië, China en Noord-Amerika. Het wordt tegenwoordig ook gekweekt in Europa en hij groeit 20 tot 40 centimeter hoog. Hij bloeit in de zomer; aan de bovenkant heeft de bloem een violetkleur en aan de onderkant is hij blauw. Glidkruid behoort tot de 50 meest gebruikte geneesplanten in de Chinese geneeskunde. Het wordt in China Huang qin genoemd. Glidkruid is sinds lange tijd onder de mensheid bekend als geneeskruid. Het is een antiallergeen, werkt ontstekingsremmend en heeft antibacteriële eigenschappen. Een wetenschappelijk onderzoek gedaan aan de universiteit van Wenen heeft in 2011 uitgewezen dat glidkruid kankercellen doodt en gezonde lichaamscellen ongemoeid laat. Een zelfde conclusie werd ook al in 2002 getrokken middels een onderzoek van de New York University.
Scutellaria baicalensis / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Scutellaria baicalensis / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Traditioneel gebruik

Glidkruid is op zijn minst vanaf de tweede eeuw een Chinees geneeskruid. Het wordt in China ingezet bij hart- en vaatziekten chronische hepatitis of leverontsteking. Verder vergroot het de eetlust, versterkt het de leverfunctie en verkleint het zwellingen. Daarnaast helpt het de bloedvaten en de haarvaten; het wordt samen met andere geneesplanten onder andere ingezet bij aderverkalking en hoge bloeddruk. Ook wordt het traditioneel voorgeschreven bij problemen als gevolg van diabetes mellitus type 2, zoals staar. Hoest met veel slijm, hoge koortsen en spijsverteringsproblemen zoals diarree en dysenterie worden in de volksgeneeskunde opgelost met glidkruid. Tegenwoordig wordt het in de fytotherapie meer voorgeschreven bij astma, netelroos, eczeem en hooikoorts.

Naamgeving

In het Latijn wordt glidkruid Scutellaria baicalensis genoemd. Baical is de naam van een meer in Siberië waar deze plant wordt gevonden.

Werkzame stoffen

Van glidkruid wordt voor fytotherapeutische doeleinden de wortel gebruikt. In de glidkruidwortel zitten de volgende belangrijke werkzame stoffen: de flavonoïden baicaleïne, wogonine, chrysine, oroxyline A en de skullcapflavonen I En II.

Glidkruid, goed voor de lever

Glidkruid is een ontstekingswerend kruid. Het zorgt dat de aanmaak van lipoxygenaseproducten wordt geremd. Lipoxygenase speelt een rol bij de stofwisseling van meervoudige vetzuren. Ook cyclo-oxygenaseproducten worden geremd door glidkruid. Cyclo-oxygenase is een proces wat ontstekingen en uiteindelijk symptomen als griep en koorts veroorzaakt. De lipidenperoxidatie in de lever wordt geïnhibeerd door glidkruid. Dat betekent dat de lever weer beter gaat functioneren. In de fytotherapie wordt het ingezet bij de volgende indicaties:
  • Geelzucht,
  • Chronische hepatitis,
  • Opgezette buik,
  • Gebrek aan eetlust.

Glidkruid, een anti-allergeen

  • Glidkruid werkt anti-allergisch. Het kan worden ingezet bij voedingsallergieën en voedselintoleranties.
  • Daarnaast is het inzetbaar bij allergie in de luchtwegen en hooikoorts.
  • Glidkruid werkt kalmerend en bevordert de slaap. Dat komt met name omdat de flavonen wogonine en baicaleïne zich binden op de GABA-receptors.

Glidkruid goed voor het brein

Woginine en oroxyline A voorkomen ontstekingen in hersencellen. Hierdoor word glidkruid een neuroprotectieve of hersencelbeschermende werking toegeschreven. Het ondersteunt leerprocessen en verkleint de kans op amnesie of vergeetachtigheid. Het kan onder andere ingezet worden als een geneesplant die neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer, Parkinson, multiple sclerose en dementie voorkomt, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek.

Glidkruid / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Glidkruid / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Dosis en veiligheid

Van glidkruid wordt een dagelijkse dosis van 5 tot 8 gram voorgeschreven. Deze geneesplant is veilig om te gebruiken. Er zijn zeer weinig bijwerkingen of contra-indicaties. Mogelijk zijn er interactie met stoffen die de stolling van het bloed (bloedplaatjesaggregatie) veranderen.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Artrose en het gebruik van Scutellaria en Acacia catechuUit onderzoeken blijkt dat een combinatie van 2 planten Scutellaria baicalensis en Acacia catechu pijnstillend en ontste…
Glidkruid voor een goed gevoelBlauw glidkruid of Scutellaria galericulata is een vaste, lipbloemige plant van natte, humusrijke grond, die graag groei…
De geneeskracht van Amerikaans glidkruidAmerikaans glidkruid is inheems in het oosten van Noord-Amerika. Hij groeit vaak op drassige bodem, bijvoorbeeld bij moe…
Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingChronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingDe spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Scutellaria_baicalensis
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Baikal-Helmkraut
  • Tegen kanker: http://de.wikipedia.org/wiki/Baikal-Helmkraut
  • http://examine.com/supplements/Scutellaria+baicalensis/
  • Afbeelding bron 1: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van glidkruid"

Reacties

Annet, 23-06-2019 12:21 #3
Ik lees net in de consumentenbond gezondgids van juni 2019, pagina 5, dat glidkruid in wetenschappelijke literatuur al vaker met leverschade in verband is gebracht. Dit roept in combinatie met bovenstaande wel vraagtekens bij mij op!
Kunt u hier nog wat zinnigs over zeggen?!

Monita, 08-05-2019 10:41 #2
Ik lees in het Pharmaceutisch weekblad van het KNMP van mei 2019 dat glidkruid lever schade kan geven. Dit staat ook bekend bij LAREB. Bij één gebruiker was de schade zo erg dat een levertransplantatie nodig was.

Mirjam, 03-03-2019 16:08 #1
Wat ben ik toch blij met het bestaan van dit kruid. Al vanaf de eerste keer dat ik het slik, voel ik door het gebruik ervan een ontspanning op de luchtwegen en in de holtes.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!