InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van elfenbankje of trametes versicolor

De geneeskracht van elfenbankje of trametes versicolor

De geneeskracht van elfenbankje of trametes versicolor Elfenbankje is een paddenstoel die van nature voorkomt in Noord-Amerika en Europa. Ook in Nederland zie je deze plant volop, met name op rottend hout. Gewoon elfenbankje is een paddenstoel die wit, beige, okergeel, groen, oranje, bruin, blauw, grijs en zelfs zwart van kleur kan zijn. Het elfenbankje is technisch gezien eetbaar; dat wil zeggen dat het niet giftig is. Veel mensen vinden het geen lekkere paddenstoel. Mensen die hem wel in een maaltijd gebruiken koken vooral het jonge elfenbankje. Overigens is het in Nederland verboden om paddenstoelen in het wild te plukken, niet alleen omdat ze zeldzaam zijn maar ook omdat mensen niet altijd het verschil tussen eetbare en een giftige paddenstoel zien. Het eten van een verkeerde paddenstoel kan in theorie een dodelijke afloop hebben.
Botanische tekening trametes versicolor / Bron: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening trametes versicolor / Bron: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Geneesplant in west en oost

Het elfenbankje is al eeuwenlang een bekende geneesplant in de Chinese geneeskunde. Ook in de westerse, door modern wetenschappelijk onderzoek gestaafde fytotherapie wordt deze plant omhelsd als geneesplant. In de Verenigde Staten zijn enkele veel belovende onderzoeken uitgevoerd die erop duiden dat elfenbankje of componenten ervan kankerwerende eigenschappen hebben.

Naamgeving

In het Nederlands wordt dezelfde naam als in het Latijn gehanteerd; trametes versicolor. Alternatieve namen in het Nederlands zijn: elfenbankje, kawaratake en cariolus versicolor. De naam elfenbankje komt van de groeiwijze; ze vormen een plat oppervlak terwijl ze uit de stam van een boom groeien, het is alsof het een soort zitvlak is, maar dan voor hele lichte wezens, zoals elfen. Versicolor betekent meerkleurig; dat is deze paddenstoel inderdaad.

Werkzame stoffen

Van trametes versicolor wordt voor fytotherapeutische doeleinden het vruchtlichaam gebruikt. Hierin zitten de volgende belangrijke werkzame inhoudsstoffen: proteoglycanen, ook wel PolySachariden-Proteïnecomplexen genoemd. PSP is de afkorting hiervan Verder bevat het PSK of PolySacharide Kucha.

Trametes verbetert de weerstand

Trametes versicolor heeft een weerstandsverhogende werking. Daarnaast beschikt het over antibacteriële capaciteiten. Dat komt onder andere doordat deze paddenstoel het aantal macrofagen en natural killer cellen die onderdeel uitmaken van het immuunsysteem, in aantal doet toenemen. Het wordt om deze werkingen vaak ingezet bij infectieziekten. In de fyotherapie wordt het onder andere voorgeschreven bij:
Trametes versicolor / Bron: Steve Jurvetson, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Trametes versicolor / Bron: Steve Jurvetson, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Hepatitis,
  • Sinusitis,
  • Zona,
  • Zwakke weerstand,
  • Myalgische Encephalitis,
  • Postviraal syndroom,
  • Fibromyalgie of weke delen reuma,
  • Adjuvans bij HIV en AIDS.

De Amerikaanse kankerstichting erkent dat extracten van trametes versicolor nuttig zijn bij het bestrijden van kanker.

Trametes versicolor bij kanker

Van PSK blijkt uit verschillende wetenschappelijk studies dat het antitumorwerking heeft. Het verhoogt de cellulaire immuniteit. Daarnaast heeft het een aantal werkingen die met de ingewikkelde termen cyotoxische, cytostatische en angiogenetische werkzaamheden worden aangeduid; dat zijn allemaal manier waarop trametes versicolor kanker bestrijdt. Het bestrijdt tumoren, remt de uitzaaiing en zorgt dat de negatieve bijwerkingen van chemo- en radiotherapie worden afgestompt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt verder dat de levensduur van kankerpatiënten toeneemt als ze deze geneesplant gebruiken.

Trametes versicolor, goed voor de energie

De algemene toestand van iemand die trametes versicolor inneemt, verbetert. Het is een tonicum, oftewel: het heeft een versterkende werking. Je krijgt meer energie na het innemen van deze gezonde paddenstoel. Door deze bewezen werkzaamheden wordt het door fytotherapeuten voorgeschreven bij de volgende indicaties:
Trametes versicolor / Bron: James Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Trametes versicolor / Bron: James Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Chronische vermoeidheid,
  • Chronisch energiegebrek.

Dosis en veiligheid

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Extract met 34 tot 40% polysachariden: 3000mg per dag.
  • Paddenstoel: net zoveel totdat je 200 tot 600mg PSK inneemt.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Infectieziekten bij kinderen Hepatitis BHepatitis B is een ontsteking aan de lever, waarbij een kindje met name last heeft van lichte koorts, vermoeidheid, pijn…
Hepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis is een ontsteking van de lever. Er zijn zeven verschillende vormen van hepatitis. Twee hiervan, hepatitis A en…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.cancer.org/treatment/treatmentsandsideeffects/complementaryandalternativemedicine/dietandnutrition/coriolus-versicolor
  • http://survivaltek.com/?p=2228
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Trametes_versicolor
  • http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~5870.asp
  • Afbeelding bron 1: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Steve Jurvetson, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: James Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van elfenbankje of trametes versicolor"

Reacties

Hetty Vinke, 26-01-2018 18:46 #3
Goedenavond.

Zit aangenaam verrast bovenstaand artikel te lezen en vraag mij af of het kwaad kan als ik bijvoorbeeld voortaan (in het seizoen) als ik nieuwe verse elfenbankjes heb zien groeien, wekelijks of dagelijks een handje elfenbankjes mee kook/bak? En zo nee, is die hoeveelheid dan voldoende of nutteloos?

Hoop op een antwoord.

Met vriendelijke groet.
Hetty Vinke

Niels, 05-10-2016 10:21 #2
Uw informatie over de illegaliteit van paddestoelen plukken in NL is onjuist:
http://www.nu.nl/wetenschap/3602487/paddenstoelen-plukken-eigen-risico.html

Niels, 04-10-2016 23:41 #1

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!