InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van tarwekiemolie

De geneeskracht van tarwekiemolie

De geneeskracht van tarwekiemolie De Latijnse naam voor tarwekiemen is Triticum Vulgare. Tarwe komt van origine uit Centraal Azië. Tegenwoordig wordt dit gewas wereldwijd verbouwd om er brood van te bakken. Om olie van tarwekiemen te maken worden de zaailingen van de tarwekorrel verwijderd en uitgeperst. Tarwekiemolie bevat bijzonder veel vitamine E of tocoferol. Alleen tarwekiemolie verkregen uit koude persing bevat een grote hoeveelheid vitamine E.

Inhoud:

Tarwekiemolie voor de huid

Omdat tarwekiemolie veel vitamine E bevat, wordt het dikwijls aangewend in formules die het verouderen tegengaan. Het gaat tekenen van huidveroudering in de vorm van ruwe huid en rimpels tegen. Tarwekiemolie bevat eveneens vitamine A. Samen met vitamine E is maken deze vitaminen het grootste deel uit van de antioxidanten in tarwekiemolie. Het oxidatieproces of verouderingsproces wordt door antioxidanten verminderd. Het beschermt huidcellen tegen UV-straling en andere invloeden zoals regen en wind. Tarwekiemolie verbetert de huiddoorbloeding, sterkt zwak bindweefsel en beschermt bloedvaten. Deze factoren maken tarwekiemolie tot een prima cosmetisch natuurproduct. Vele fabrikanten van natuurcosmetica maken gebruik van de huidverbeterende eigenschappen van tarwekiemolie.

Salade-olie

Tarwekiemolie is niet alleen goed voor uitwendig gebruik; je kunt het prima gebruiken als voedzame olie voor de inwendige mens. Het toevoegen van een paar druppels tarwekiemolie aan fruit- en groentesappen maakt het opnemen van in vet oplosbare vitaminen makkelijker. Met andere woorden; je lichaam kan meer vitaminen opnemen als je in verse sappen een theelepeltje olie doet. Tarwekiemolie is niet hitte-stabiel dus je kunt er niet in bakken. Daarentegen is het bij uitstek geschikt voor de koude keuken. Ook zou je verse gekookte groenten met tarwekiemolie kunnen besprenkelen. Tarwekiemolie wordt het meest gebruikt als basis voor saladedressing of het wordt over de salade heen gedaan.

Essentiële oliën

Tarwekiemolie bevat zowel basis omega 6 als basis omega 3-vetzuren. Dat zijn essentiële vetzuren. Essentieel staat in dit verband voor het feit dat het lichaam deze vetzuren niet zelf kan aanmaken. Andere vetzuren worden wel door ons lichaam aangemaakt, vooral uit de essentiële vetzuren. Daarom is het belangrijk deze dagelijks binnen te krijgen. Wanneer je niet genoeg essentiële vetzuren binnenkrijgt dan zullen andere vetzuren de plaats innemen in het lichaam waar anders essentiële vetzuren hadden gezeten; bijvoorbeeld in het celmembraan van de lichaamscellen.

Tarwekiemolie en kanker

Over essentiële oliën als geneesmiddel en preventief medicijn van kanker valt een boek te schrijven; Brian Peskin heeft dat gedaan in zijn boek ´Het verzwegen verhaal van kanker´. In combinatie met lijnzaadolie biedt tarwekiemolie een uitstekende basis om kanker te voorkomen. In het kort uitgelegd werkt dat zo: Lichaamscellen die gezond zijn kunnen in een kankercel veranderen als ze een zuurstoftekort krijgen. Essentiële oliën zijn zeer goede zuurstofvangers. Ze zitten in het celmembraan van een cel en laten zuurstof door naar de cel. Zo kan de cel nooit een zuurstoftekort krijgen. Wat is er het geval met de oliën uit de supermarkt? Zij bevatten te weinig basis omega 3 en 6-vetzuren! Ze zijn bewerkt zodat ze langer houdbaar zijn maar de voedingswaarde is dramatisch gedaald. Hetzelfde geldt voor margarine en frituurvet. Deze vetten horen niet hard te zijn maar door de verharding zijn ze ontdaan van essentiële vetzuren en zijn er transvetten voor in de plaats gekomen. Deze transvetten hebben slechts slechte invloeden op de gezondheid.

Synthetisering van het eten

Ons eten is steeds meer gesynthetiseerd; daarom kon de kankerepidemie helaas succesvol om zich heen grijpen. In 1900 had slechts 3% van de Amerikanen kanker en in 2000 40%. Wat is er in die tijd veranderd? Ons eten! En niet de genen... Genen hebben daarom totaal geen rol in het verkrijgen van kanker. Otto Warburg zag al dat genen-aanhangers in de jaren '50 van de 20e eeuw het verkeerde pad op gingen. Brian Peskin zegt precies hetzelfde begin 21e eeuw. Met hen zijn vele vooraanstaande genetici, onderzoekers en
Tarweveld volgens Van Gogh / Bron: Vincent van Gogh, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tarweveld volgens Van Gogh / Bron: Vincent van Gogh, Wikimedia Commons (Publiek domein)
biochemici maar de kankerfondsen geven slechts geld aan onderzoeken die vruchteloos de oorzaak van kanker in genen zoeken. Een product als biologische tarwekiemolie is een weinig bewerkt product en daarom heel gezond; het voorkomt ziekten en kan zelfs een beginnende kanker genezen.

Vetzuren in tarweolie:

  • Palmitinezuur: 15%
  • Stearinezuur: 1%
  • Oliezuur: 22%
  • Linolzuur: 57%
  • Alfalinoleenzuur: 5%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tarwekiemolie een wondermiddelSinds de Oudheid staan tarwekiemen bekend als een voedingsmiddel met grote voedingswaarde. Tarwekiemen zijn de beste bro…
Weleda Berken cellulitis olieDe Weleda berken cellulitis olie helpt cellulitis voorkomen. De cellulitis olie verbetert de bestaande cellulitis en de…
Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenGezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenNet als in nagenoeg alle ontwikkelingslanden leven Surinamers letterlijk en figuurlijk dichtbij de natuur. De Surinaamse…
De geneeskracht van taramira-olie of jamba olieTaramira-olie is de naam van olie die gemaakt is van rucolazaad. Deze olie wordt vooral in India gebruikt als middel bij…
Spijsoliën informatieSpijsoliën informatieSpijsoliën bestaan er in vele soorten en maten. Welke zijn geschikt voor dressings en welke voor frituren? Wat is de toe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Tegen huidkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263051/
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Boek: Brian Peskin: het vezwegen verhaal van kanker
  • Afbeelding bron 1: Vincent van Gogh, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van tarwekiemolie"

Reacties

Gloria, 03-01-2018 20:02 #2
@Awilbers, de beste vind ik die van De Tuinen, merk Holland & Barrett, 250 ml ad Eur.5,29.
Wordt goed door het lichaam opgenomen, (bij andere merken zie je de olie vaak in de ontlasting terug),
ook als je iets meer neemt dan een theelepel(bv eetlepel). Is de enige olie die (mij) helpt bij
(artrose)pijnen of onbestemd, benauwd gevoel op de borst. Geeft veel energie en goeie slaap.

Awilbers, 06-11-2017 18:48 #1
Waar kan ik de koudgepreste tarwekiemolie kopen?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!