InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keuken

Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keuken

Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keuken Net als in nagenoeg alle ontwikkelingslanden leven Surinamers letterlijk en figuurlijk dichtbij de natuur. De Surinaamse jungle herbergt een gigantisch aantal medicinale planten. Maar ook in de stedelijke gebieden loop je voor je gezondheid eerder naar je tuin dan naar de apotheek.

Aardvruchten

De Surinaamse varianten op de aardappel zoals cassave, yams, napi, tajer gelden als bijzonder heilzaam voor de gezondheid. Dit kan kloppen, want sommige aardvruchten (zoals yams) worden in Europa aanbevolen tegen overgangsklachten. Bovendien hebben onze aardvruchten vaak (dus niet altijd) een lagere glycemische indexwaarde dan aardappelen en rijst, en zijn ze daardoor beter geschikt voor diabetici en personen die hun gewicht willen beperken.

Citroengras

Vooral op het platteland komt de serehstruik veel voor. De gedroogde stengels worden gebruikt om thee te zetten: een gezond drankje, dat je ook bij verkoudheid vaak krijgt opgediend.

Gember

Ook gember wordt traditioneel gebruikt voor verhoging van de testosteronspiegel. Een borrelglaasje gembersap schijnt uitstekend te werken voor mannen die de lichamelijke kracht en spiermassa willen vergroten. Maar gember wordt ook voorgeschreven bij verkoudheid en een zere keel. Niet voor kleinzielige geesten, want je moet een blokje verse gember fijnkauwen voor het sap, dat inderdaad snel verlichting geeft.

Guave

De guave (in Suriname uitgesproken als goejave) is een heerlijke vrucht. In de volksgeneeskunde worden de bast en bladeren gebruikt tegen diarree, dysenterie en brandend maagzuur.

Kerrie

Curcumine, een stof die voorkomt in kerrie, zou volgens diverse onderzoeken kankercellen doden. Kerrie is het meest bekend als onderdeel van de saus voor roti.

Kokosolie

Ooit verguisd, nu in opmars. Kokosolie blijkt uitstekend te passen in een cholesterolverlagend dieet en zou de eerste keus moeten zijn voor diabetici. Verder blijkt deze olie een krachtige bestrijder van een aantal micro-organismen, dankzij het laurinezuur in onbehandelde, dus niet geraffineerde en/of ontgeurde olie. Laurinezuur komt o.a. voor in moedermelk: vrouwen in ontwikkelingslanden gebruiken moedermelk om ontstoken oogjes van baby's te genezen.

Kruidnagel

Immigranten uit India en Indonesië namen de kruidnagel mee naar Suriname. Onderzoek van een Indiase universiteit toonde aan dat kruidnagel het testosterongehalte verhoogt. Dat is goed nieuws voor sportende mannen: testosteron verhoogt het uithoudingsvermogen, vergroot de spiermassa en geeft meer kracht. Maar ook de pijnstillende werking van kruidnagelolie is inmiddels breed bekend.

Papaja, ananas

De enzymen in deze vruchten ondersteunen de spijsvertering en worden in westerse supplementen in geëxtraheerde vorm aangeboden. Vlees wordt heerlijk mals als je het vóór de bereiding wikkelt in papajablad! De gedroogde en vermalen papajazaadjes worden gebruikt om darmparasieten af te drijven. Snijd de kroon van de ananas met een stuk vruchtvlees af en stop hem zon twee centimeters in zwarte aarde. Grote kans dat je enkele maanden later je zelfgekweekte ananas kunt oogsten!

Water

De eeuwenoude waterbronnen van Jodensavanne (het voormalige centrum van de Joodse gemeenschap in de Surinaamse jungle, waar slaven voor de joden suiker produceerden) zijn in Suriname wereldberoemd. Vanwege de samenstelling heeft het water een geneeskrachtige werking.
© 2011 - 2019 Wilf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Surinaams culinairSurinaams culinairMet de immigratie van Surinamers (vooral vanaf 1975) maakte Nederland kennis met één van de belangrijkste onderdelen van…
Internationaal kokenInternationaal kokenInternationale gerechten worden steeds populairder in ons land. Zo wisselen we de oerhollandse pot steeds vaker af met o…
Surinaamse keuken: Hoe maak ik bami?Surinaamse keuken: Hoe maak ik bami?De Surinaamse keuken is erg veelzijdig en steeds meer gerechten zijn bekend onder de Nederlanders. Zo is bami een Surina…
Recept: Surinaamse Bakabana met Surinaamse pindasausBen jij ook dol op Surinaams eten, maar heb je geen zin om lang in de keuken te staan? Dan is de bakabana het perfecte t…
Bara: de Surinaamse snackDe bara is een Surinaams/Hindoestaanse snack. Deze is gemaakt van deeg en specerijen en is het lekkerst met een hete sau…

Reageer op het artikel "Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keuken"

Infoteur: Wilf
Gepubliceerd: 18-01-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!