InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > CBD-olie, voedingssupplement gebruikt bij medische klachten

CBD-olie, voedingssupplement gebruikt bij medische klachten

CBD-olie, voedingssupplement gebruikt bij medische klachten CBD-olie is olie die gemaakt wordt uit bladeren en bloemtoppen van hennep die legaal geteeld wordt in fabrieken. Deze olie is in Nederland en in Europa legaal te koop. Het is een voedingssupplement waar veel mensen met diverse medische en psychische klachten baat bij kunnen hebben. CBD-olie is verkrijgbaar als olie en ook als capsule. De geneeskracht is niet wetenschappelijk bewezen maar toch wordt de olie door artsen voorgeschreven ter voorkoming en vermindering van pijnklachten. Het wordt namelijk wel bewezen geacht dat CBD-olie pijnen kan verminderen.

Oorsprong van hennepplant

De hennepplant is een éénjarige plant die van oorsprong afkomstig is uit Azië. Al in de oudheid werd de plant gebruikt voor medicinale doeleinden. Niet alleen ter genezing van ziekten maar ook om huidproblemen te voorkomen. De plant is omstreden omdat men bang is voor verslaving. Daarom is het noodzakelijk om de verschillende bestanddelen van de olie die als voedingssupplement gebruikt wordt te kennen.

CBD-olie als voedingssupplement

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is CBD-olie geen medicijn maar een voedingssupplement dat mensen gebruiken om medische klachten te verminderen. De stoffen van de cannabisplant zijn stoffen die verwant zijn aan stoffen die de mens van nature al zelf aan kan maken. Dit zijn endocannabinoïden.

Werking van CBD-olie

CBD-olie kan goed werkzaam zijn bij mensen die veel pijnklachten hebben. CBD werkt op de cannabinoïdenreceptoren en werkt daarmee op het centrale zenuwstelsel. Pijn kan verminderen maar ook ontstekingen in gewrichten kunnen verminderen. Omdat de olie helpt om spieren te ontspannen kunnen mensen ook gemakkelijker in slaap vallen en dus beter uitgerust ontwaken.

Verschil tussen wietolie en CBD-olie

Alhoewel wietplanten en hennepplanten uit dezelfde familie afkomstig zijn mogen we ze toch niet met elkaar verwarren. Wel zijn beide plantensoorten medicinale planten. Wietolie (marihuana) bevat veel THC en weinig CBD. Wietolie is niet legaal te koop en CBD-olie is dat wel. THC betekent tetrahydrocannabinol en het is het psychoactieve bestanddeel. Van THC-olie kan men high worden. CBD betekent cannabidiol en dit tempert de effecten van THC. Het is de verhouding tussen CBD en THC die de werking van cannabis bepaalt. CBD-olie is vrij te koop. De medicinale olie die voorgeschreven wordt door de arts bevat zowel CBD als THC.

Voor welke patiënten is de olie geschikt?

De olie wordt o.a. geschikt geacht voor mensen met:
  • ADHD
  • Ziekte van Parkinson
  • reumatische klachten
  • angst en stress
  • slaapproblemen

ADHD

ADHD is een aandoening die veel voorkomt onder kinderen en volwassenen. Men heeft hierbij last van concentratiestoornissen. Het middel ritalin of concerta wordt vaak verstrekt maar deze medicijnen hebben vervelende bijwerkingen. Veel mensen proberen daarom CBD-olie om de klachten te verminderen. Overmatige prikkels worden verminderd.

Ziekte van Parkinson

Mensen die de ziekte van Parkinson hebben gebruiken soms CBD-olie om de klachten te reduceren. Patiënten ervaren soms een vermindering van het trillen. Wetenschappelijk onderzoek is alleen uitgevoerd in kleine groepen waardoor het onderzoek niet erg betrouwbaar is. Patiënten met Parkinson nemen vaak zowel CBD-olie met THC-olie (wietolie).

Reumatische klachten

Reumatische klachten zijn heel pijnlijk en mensen proberen met CBD-olie om de ontstekingen in de gewrichten te verminderen. Hierdoor hebben ze vaak minder pijnklachten.

Angst en stress

Veel mensen leven met angst en stress. Het innemen van CBD-olie geeft vaak verlichting van de stress omdat het ontspannend kan werken. De kwaliteit van leven kan worden verbeterd door het gebruik van CBD-olie.

Slaapproblemen

In Nederland zijn er veel mensen die slecht kunnen slapen. Vaak proberen mensen allerlei middelen. Er zijn mensen die baat hebben bij CBD-olie omdat men wat beter kan ontspannen en daardoor dieper slaapt.

Mensen met kanker

Een aparte problematiek is de werking van CBD-olie bij patiënten met kanker. Meestal wordt aan deze patiënten zowel CBD-olie als ook THC voorgeschreven. Echter voorzichtigheid is geboden aangezien er geen wetenschappelijk bewijs bestaat dat het middel kanker zou kunnen genezen. Wel is er voldoende wetenschappelijk bewijs volgens het Bureau voor Medicinale Cannabis dat klachten die samen hangen met de behandeling van kanker verminderd kunnen worden door het gebruik van een combinatie van CBD-olie en THC.

KWF Kankerfonds

Het Kankerfonds geeft aan dat er wel voldoende wetenschappelijk bewijs bestaat dat een combinatie van CBD-olie en wietolie pijn bij kanker, maar ook bij multiple sclerose, reuma en chronische darmontsteking kan verminderen. Ook misselijkheid en braken kunnen soms verdwijnen maar de bewijskracht hiervoor wordt door het Kankerfonds als zwak gezien. Echter, de vraag of cannabis kankercellen kan doden of het uitzaaien kan verminderen kan niet worden beantwoord. Hiervoor is geen wetenschappelijk bewijs. Er wordt wel onderzoek gedaan, vaak op een te kleine schaal, waardoor er te weinig resultaten beschikbaar zijn. Het KWF is niet tegen het gebruik van medicinale CBD-olie en THC.

Dosering CBD-olie

Omdat mensen verschillende klachten hebben en de meeste mensen verschillend reageren is het vooral belangrijk om met een lage dosis te starten. Een olie met een gehalte van 5% is gangbaar en meestal start men dan met 2 druppels per dag. De druppels dienen te worden ingenomen onder de tong. De hoeveelheid kun je langzaam uitbreiden tot de hoeveelheid die voor jou effectief is. Sommige mensen mengen zelf CBD-olie met THC.

Afhankelijkheid van CBD-olie

Van CBD-olie zul je niet afhankelijk worden. Het heeft geen verslavend effect. Het geeft ook geen last van hallucinaties en werkt niet geestverruimend.

Bureau voor Medicinale Cannabis

Het Bureau voor Medicinale Cannabis is een orgaan van de overheid dat verantwoordelijk is voor de productie van cannabis voor medicinale doeleinden en ook voor wetenschappelijke doelstellingen. Het bureau heeft op 1 maart 2018 een aanbesteding uitgezet voor het in opdracht van de Nederlandse overheid telen van medicinale cannabis. Het bureau levert in Nederland:
  • medicinale cannabis aan apotheken
  • aan instellingen en organisaties in andere landen mits de autoriteiten van deze landen daarmee instemmen
  • medicinale cannabis ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek
  • in- en uitvoer van genoemde producten
  • opiumontheffingen indien deze noodzakelijk zijn.

Kopen van CBD-olie

Het is belangrijk om te weten wie de producenten van deze producten zijn. Een van de belangrijkste producten is Medihemp die de hennep in Oostenrijk verbouwt. Daarnaast kennen we de firma Cannabigold. Wie CBD-olie wil kopen zal goed op de kwaliteit moeten letten. De olie dient alleen te bestaan uit natuurlijke producten zonder toevoegingen en biologisch gecertificeerd te zijn. Er kunnen in goedkopere producten nog sporen van ongewenste stoffen aanwezig zijn. Tevens kan er een vermenging met olijfolie of kokosolie hebben plaats gevonden.

Vergoeding van CBD-olie door zorgverzekeraar

Wanneer men CBD-olie gaat gebruiken als medicijn dan is het verstandig om de zorgverzekeraar te benaderen. In veel gevallen wordt de olie vergoed vanuit de basisverzekering indien men een recept van de arts kan overleggen. Sedert 2003 mogen artsen het product voorschrijven.
Gerelateerde artikelen
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Jojoba olie voor je gezichtJojoba olie voor je gezichtJojoba olie kan goed worden gebruikt voor je gezicht. Het is een natuurproduct dat wordt gezien als een echt wondermidde…
De geneeskracht van taramira-olie of jamba olieTaramira-olie is de naam van olie die gemaakt is van rucolazaad. Deze olie wordt vooral in India gebruikt als middel bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wild0ne, Pixabay
  • https://www.gezondheidsnet.nl/medisch/wat-is-cbd-olie
  • https://www.medihemp.nl/
  • https://www.cbd-expert.nl/cbd-olie/filter/brand-cannabigold
  • https://parkinson-vereniging.nl/parkinson/behandelingen/aanvullende-therapieen/medicinale-cannabis
  • https://www.cannabisbureau.nl/
  • https://www.kwf.nl/over-kwf/Pages/standpunt-kwf-cannabis.aspx

Reageer op het artikel "CBD-olie, voedingssupplement gebruikt bij medische klachten"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 29-03-2018
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!