InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskrachtige werking van CBD-olie

De geneeskrachtige werking van CBD-olie

De geneeskrachtige werking van CBD-olie Is CBD-olie een hype of een wondermiddel? Aan CBD-olie wordt een geneeskrachtige werking toegeschreven. Vele gebruikers, over de hele wereld, blijken baat te hebben bij inname van de olie. Het middel wordt o.a. gebruikt bij mensen met ADHD, chronische pijnen, bijwerkingen van een chemokuur, slaapproblematiek en epilepsie. Het gebruik van medicinale cannabisolie werd al door de Chinezen, eeuwen voor Christus, toegepast. In tegenstelling tot THC-olie, ook afkomstig van de cannabisplant, word je van CBD-olie niet 'high'. Maar wat is nu precies CBD-olie?

Wat is CBD-olie

Veel mensen, waaronder ook artsen, zijn overtuigd van de geneeskrachtige werking van CBD. CBD staat voor cannabidiol. Dat is een stof die van nature voorkomt in hennepplanten. Uit de hennepplanten wordt de werkzame stof CBD gewonnen. Omdat cannabidiol ook in ons eigen lichaam voorkomt, kan CBD positieve effecten hebben op het lichaam, waaronder op organen en ons immuunsysteem. Het toevoegen van CBD, als voedingssupplement, aan je dagelijkse dieet zorgt ervoor dat je lichaam beter gaat functioneren.

Wat is het verschil tussen wietolie en CBD-olie?

Wietolie en CBD-olie worden dikwijls met elkaar verward. Het maakt het allemaal verwarrend omdat de termen hennep, cannabis, CBD, THC en wiet vaak door elkaar worden gebruikt. Een korte omschrijving van de begrippen:

Hennep
Vezelhennep of industriële hennepplanten worden kortweg hennep genoemd. Deze hennep bevat weinig THC (maximaal 0,2%) en mag daarom sinds 1992 in Nederland legaal verbouwd worden.

Cannabis
Cannabis is de Latijnse naam voor hennep. Onder de term cannabis vallen alle soorten hennep en wietsoorten. De olie van deze planten wordt cannabisolie genoemd.

Wiet
Onder wiet worden alle soorten verstaan waar THC in zit.

CBD
In cannabis zitten circa 80 verschillende werkzame stoffen, zogenaamde cannabinoïden. Een van de cannabinoïden is cannabidiol, afgekort CBD. Van CBD wordt je niet high.

THC
THC is de stof in cannabis die ervoor zorgt dat je stoned wordt. THC is de afkorting van tetrahydrocannabinol.

Het grootste verschil tussen CBD-olie en wietolie (THC, marihuana) is dat je van CBD-olie niet stoned wordt. In de meeste landen is CBD-olie legaal te koop. Wietolie daarentegen, mag in Nederland niet vrij verkocht worden vanwege de hoge concentratie psychoactieve stof THC.

Waarvoor kun je CBD-olie gebruiken

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de medicinale werking van cannabinoïden, in de vorm van CBD-olie en/of wietolie.
Een overzicht van deze wetenschappelijke studieresultaten zijn te vinden op de websites van Wetenschappelijk onderzoek CBD, International Association for Cannabinoid Medicin en International Cannabinoid Research Society.

De uitslagen leren ons dat CBD wel degelijk een positief effect heeft op meerdere ziekten en klachten, waaronder:

Tegen bijwerkingen van reguliere medicatie

Doordat de cannabidiol een lichaamseigen stof is, wordt het snel en goed opgenomen door het lichaam. De CBD zorgt voor een herstel in balans van het immuunsysteem. Naast de pijnstillende werking van CBD kan het ook misselijkheid verminderen. Vandaar dat CBD met name door kankerpatiënten, tijdens chemokuren, dikwijls wordt gebruikt. Een positieve bijkomstigheid van CBD is dat het kan zorgen voor een betere nachtrust, essentieel voor mensen met een verminderde weerstand door ziekte.

Epilepsie

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de werking van CBD bij epilepsie. Al in de 19e eeuw gebruikte men CBD om epileptische aanvallen te voorkomen. Onderzoeken laten zien dat, met name bij kinderen, er een duidelijke daling van het aantal aanvallen te zien is. Een toonaangevend onderzoek over de effecten van CBD-olie gebruik door epilepsiepatiënten, is opgenomen in the US National Library of Medicine. Deze publicatie, uit 2013, geeft aan dat de algehele conditie van patiënten significant is verbeterd, sinds het gebruik van CBD. Op de website van NCBI (the National Center for Biotechnology Information) staan vele publicaties vermeld over de medicinale werking van cannabis.

Bloeddruk

CBD kan bloeddrukverlagend werken. Gebruik van CBD kan de aderen verwijderen en daardoor een verlagend effect van de bloeddruk geven.

Reuma

Door de aantasting van gewrichten en spieren is reuma een zeer pijnlijke aandoening. Inmiddels zijn er genoeg testresultaten waaruit blijkt dat CBD-olie helpt bij pijnbestrijding. CBD-olie geeft de patiënten verlichting, pijnklachten verminderen en het heeft een gunstige uitwerking op slaapproblematiek.Het leven wordt dragelijker.

ADHD

Bij Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder, beter bekend als ADHD of ADD, zijn er vaak problemen op het gebied van concentratie en hyperactief gedrag. De meest gangbare medicatie voor ADHD is Ritalin. Vooral bij kinderen kunnen soortgelijke medicatie vervelende bijwerkingen hebben. Bij ADHD-patiënten is er een mentale en fysieke disbalans tussen hormonen en dopamine. CBD-olie kan een gunstige uitwerking hebben op het herstellen van de balans.

De lijst van aandoeningen waarbij CBD zou helpen, is eindeloos. Parkinson, psoriasis, angsten, kanker, eczeem, Alzheimer en migraine zijn slechts een greep uit de tientallen ziektebeelden waarbij CBD een positieve bijdrage kan leveren.

CBD-olie kopen

CBD-olie is enorm populair en de verkoop daarvan stijgt explosief. Sinds 2002, als gevolg van een verandering in de Opiumwet (CBD is niet langer illegaal), is de verkoop van CBD in Nederland met 80% gestegen. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) maakte deze cijfers in 2016 bekend. Daar CBD-olie, in Nederland, legaal is, is de olie te koop bij apotheken, webshops en gewoon bij de drogist. De prijzen (in 2017) lopen uiteen van 15,- tot 150,- per flesje van 10 ml. Er zijn zoveel aanbieders op de markt gekomen dat het heel belangrijk is goed op de kwaliteit en samenstelling te letten. De prijs is afhankelijk van het percentage aanwezige CBD in de olie. (verkrijgbaar van 2,5% tot en met 15%)

Hoe neem je de CBD-olie in?

Een flesje CBD-olie is voorzien van een pipetje. Je druppelt de gewenste dosering onder de tong en laat dit circa 30 seconden inwerken, alvorens de olie door te slikken. Het druppelen onder de tong is niet noodzakelijk maar de CBD wordt op deze wijze wel het meest effectief door het mondslijmvlies opgenomen.

Dosering

Doordat ieder mens uniek is, elk ziektebeeld anders is blijkt het lastig een eenduidige dosering van CBD-olie te vinden. Het is raadzaam om met een lage dosering te beginnen en die geleidelijk te verhogen, totdat de eerste effecten merkbaar zijn. Geadviseerde doseringen zijn zeer algemeen en absoluut geen standaard. Een gangbaar voorschrift luidt: 3 maal daags 1 tot 3 druppels. Dit kan langzaam worden opgebouwd tot maximaal 15 druppels per dag.

Welke sterkte CBD-olie past bij mij
  • Lichte klachten of als voedingssupplement: 2,5% CBD-olie
  • Matige klachten: 5% CBD-olie
  • Ernstige klachten: 10% (of hoger) CBD-olie

Producten met CBD

Doordat CBD enorm aan populariteit wint, kun je het in alle vormen kopen. Vloeibaar, in capsules, in sprays, als verdampers in e-sigaretten, als pasta, zalf en zelfs in chocoladerepen en kauwgom.

CBD een hype of een wondermiddel

Het internet staat vol met prachtige, ontroerende verhalen van mensen die door het gebruiken van CBD-olie verlichting van klachten hebben of zelfs genezen zijn. Veel mensen hebben baat bij deze 'wonderolie', waarvan anno 2017 nog geen negatieve bijwerkingen bekend zijn. Men dient ervoor te waken CBD mythische krachten toe te schrijven, daar onderzoek naar cannabis als medicijn, nog volop in ontwikkeling is.

Echter, de medische wetenschap kan er niet meer omheen dat cannabis uitkomst biedt bij tal van klachten en ziekten.
© 2017 Roos-b, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
mijn kijk opDe geneeskracht van CBD-olie of cannabinoïden-olieCannabinoïden werken genezend bij kanker en pijnstillend bij een groot aantal ziekten. Ze hebben geen bijwerkingen, tenm…
Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep kennen veel mensen alleen maar als een verdovend middel. Maar het gewas kan ook gewoon in de keuken worden gebrui…
Summiere uitleg over de heilzame geneeskracht van CBD-olieSummiere uitleg over de heilzame geneeskracht van CBD-olieUit wereldwijde studies naar cannabis met name in Amerika en Spanje is gebleken, dat CBD-olie uit de cannabisplant aller…
De geneeskracht van cannabis, wiet of Indische hennepDe geneeskracht van cannabis, wiet of Indische hennepCannabis sativa is een medicijn in de fytotherapie; de door wetenschap ondersteunde kruidengeneeskunde. Dit artikel maak…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 7raysmarketing, Pixabay
  • www.stichtingmediwiet.nl
  • http://pgmcg.nl/epilepsie-en-het-gebruik-van-medicinale-cannabis/
  • www.cbdolie.nl
  • http://www.cannabis-med.org
  • http://cbdplus.info/wetenschappelijk-onderzoek-cbd/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22178327

Reageer op het artikel "De geneeskrachtige werking van CBD-olie"

Infoteur: Roos-b
Gepubliceerd: 05-12-2017
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!