InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Je lichaam ontzuren met voeding: hoe en waarom?

Je lichaam ontzuren met voeding: hoe en waarom?

Misschien heb je wel eens iets gehoord over het ontzuren van je lichaam met de juiste voeding. Maar waarom eigenlijk? En hoe? In dit artikel kun je ook een lijst van ontzurende (basenvormende) voedingsmiddelen vinden. En een lijst van verzurende voedingsmiddelen...

Een zuur lichaam

Vele ziekten worden door natuurartsen gekoppeld aan een te zuur lichaam door een teveel aan verzurende voeding. Onder andere kanker, reuma en jicht worden vaak geschakeld aan een teveel aan verzurende voeding. Als voeding verzurend is is dat op zich nog niet zo'n groot probleem. Het wordt pas een echt probleem als het zuur wat vrijkomt/wordt aangemaakt (om deze voeding om te zetten in bruikbare stoffen voor ons lichaam) zich gaat ophopen. Als het zuur niet snel genoeg wordt weggewerkt zal de afvalbult van zuur groeien. En dat is gevaarlijk.

Wat doet verzurende voeding?

Ok, teveel verzurende voeding is dus niet goed. Maar waarom eigenlijk? Als er in het lichaam teveel verzurende voeding binnenkomt zal het lichaam deze zuren moeten neutraliseren. Het lichaam doet dat door mineralen te laten binden aan te zuren. Bij een teveel aan verzurende voeding verlies je dus belangrijke mineralen. Mineralen die voor je lichaam nodig zijn om goed te functioneren.

Welke voeding is verzurend?

Met name vleesproducten en de meeste zuivelproducten zijn verzurend, zij zorgen voor een zure reactie in je lichaam bij het omzetting van deze voeding. Maar ook sommige graan- en meelproducten werken verzurend. Van de lijst met verzurende voedingsmiddelen hieronder moet je dus niet teveel binnenkrijgen:
  • Koffie, zwarte thee
  • Alle producten waarin geraffineerde suiker is verwerkt (producten waaraan suiker is toegevoegd: snoep, koekjes etc.)
  • Alle vlees en visproducten
  • Alle boterproducten
  • Alle overige zuivelproducten
  • Haver, rijst, gerst(emeel), gierst,
  • De meeste noten (met name pinda's en walnoten)
  • Spruitjes en augurken

Ook alcohol, tabak en chemische medicijnen geven een zure reactie in het lichaam. Ook als je niet goed kauwt op je voedsel kan er in je lichaam een verzurende reactie ontstaan. Eet dus niet te snel, kauw goed en laat het speeksel zijn werk doen.

Welke voeding is ontzurend?

Om de verzurende voeding onschadelijk te maken moet je ervoor zorgen dat je genoeg basenvormende voeding binnenkrijgt. Lijst met ontzurende voedingsmiddelen:
  • Vrijwel alle groente en peulvruchten (met name komkommer, grauwe ewten, rammenas, spitskool, tomaten, spinazie en veldsla)
  • Vrijwel alle vruchten (met name abrikozen, citroen, grapefruit, sinaasappel en gedroogde vijgen)
  • Maisproducten
  • Overig: rozijnen, sojabonen, kiemen

Let op: Bij het koken van voeding gaan veel waardevolle mineralen verloren waardoor de ontzurende werking van het betreffende voedingsmiddel minder sterk wordt.

Ontzuren is voor iedereen!

Of je nu ziek bent of gezond, jong of oud. Het ontzuren van je lichaam is voor iedereen gezond. Als je ziek bent kan het helpen om te genezen van je ziekte. Als je een sporter bent zul je sneller herstellen van trainingen en wedstrijden. Een ander zal zich gewoon fitter voelen.

Conclusie

Je hebt geen Alka Life nodig om je lichaam te ontzuren. Met de juiste voeding kun je daar ook voor zorgen. Veel groente en fruit tegenover weinig vlees, zuivel en vette producten. Snack dus tomaten en komkommers in plaats van chips en nootjes.
© 2012 - 2018 Infoteuryannick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontzuring: een betere gezondheidOntzuring: een betere gezondheidOnze voeding bevat teveel zuurvormende middelen. Veel klachten, waaronder ook darmklachten (slechte stoelgang) komen doo…
Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Een zuur-basereactie is een reactie waarbij, zoals het woord eigenlijk al aanduidt, een zuur met een base reageert. Deze…
Van zuur naar neutraal naar basischVan zuur naar neutraal naar basischZuur-base reacties kom je eigenlijk overal wel tegen. Ze vinden zelfs in je eigen lichaam plaats. Het maagzuur moet wel…
Ontstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadOntstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadEen leven lang moeten we het met ons lichaam doen, waaraan we verschillende aandoeningen, ontstekingen of ziekten kunnen…
Stop artrose en verzuring kraakbeenStop artrose en verzuring kraakbeenOnder artrose wordt slijtage van het gewrichtskraakbeen en vervorming van het aangrenzend bot verstaan. Deze kwaal komt…
Bronnen en referenties
  • http://www.uitdaging.net/gezond/voe_zure_base.html
  • http://www.kruidenvrouwtje.nl/voeding/zuren-basen.htm

Reageer op het artikel "Je lichaam ontzuren met voeding: hoe en waarom?"

Reacties

Paul, 04-01-2016 16:07 #4
Opvallend dat bij ontzurende voeding een aantal voedingsmiddelen staat die mensen met jicht (ook een gevolg van verzuring) juist wordt afgeraden: bv peulvruchten en sojabonen. Deze bevatten veel purine. De opsomming lijkt me dan ook niet juist.

Marieke, 28-09-2014 09:40 #3
Dit artikel klopt niet! Ik heb een zuur-base voedingslijst van de natuurgeneeskundige met de waardes achter het product. Je schrijft dat vrijwel alle vruchten ontzurend werken, maar het is juist andersom. Abrikoos heeft een waarde van -9.5 en sinaasappel -9.2 en een vijg -2.4. De citroen werkt wel ontzurend met +9.9. En spruitjes is ook geen zuur product, heeft een waarde van +0.5. En melk uit de supermarkt is ook verzurend. Rauwe melk wat niet verhit is boven de 63 graden is weer niet verzurend!

Annie, 08-07-2014 18:53 #2
Mijn man heeft jicht. Ik zou graag weten wat hij mag eten en drinken.
bedankt op voorhand Reactie infoteur, 24-08-2014
Beste Annie,

Naar mijn mening (ik ben geen arts of iets dergelijks) zou het verstandig zijn om gewoon gezond te eten en de verzurende producten te beperken, maar meer de ontzurende producten gebruiken.

Anja, 07-08-2013 14:02 #1
Dit klopt niet helemaal. In het artikel staat dat ontzuren voor iedereen is. Ook voor zieke mensen en jong en oud. Zeker niet voor zieke mensen. Bespreek dit met je arts, want verandering van je dieet kan juist een averechts effect hebben op je ziekte. Reactie infoteur, 21-12-2013
Dag Anja,

Vele ziekten zullen juist minder worden door te ontzuren. Maar je moet het inderdaad wel voorzichtig doen. In sommige situaties is verandering van voeding gevaarlijk. Maar in de meeste gevallen niet hoor!

Groeten,
infoteuryannick

Infoteur: Infoteuryannick
Laatste update: 28-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!