InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ontzuring: een betere gezondheid

Ontzuring: een betere gezondheid

Ontzuring: een betere gezondheid Onze voeding bevat teveel zuurvormende middelen. Veel klachten, waaronder ook darmklachten (slechte stoelgang) komen door een verzuurde voeding. Door ons drukke leven gaan we niet bewust om met de voeding die we nemen. Het lichaam geeft ondertussen signalen dat het anders moet. Ontslakking en ontgifitiging van de zuurvormende voeding die we vaak jarenlang eten, is raadzaam om weer hernieuwde energie en fitheid te verwerven. Ontzuring is essentiëel voor een betere gezondheid. Ontzuren staat voorop wanneer je een goede zuur-base balans in de voeding wilt verkrijgen. Tijdens het ontzuren ga je de zuurgraad van het lichaamsvocht veranderen, zodat er weer een goede zuur-base balans ontstaat. De voordelen zijn de moeite waard: na het ontzuren en ontslakken voel je je weer als herboren. Ontzuren levert voordelen op die niet mis zijn:
  • Je gezondheid verbetert aanzienlijk en je immuunsysteem wordt sterker
  • Psychisch krijg je een grotere veerkracht
  • Problemen met slechte stoelgang en spijsvertering behoren tot het verleden
  • De circulatie van het bloed verbetert aanzienlijk
  • Migraineklachten verminderen sterk
  • Je gaat er beter uitzien, haren, nagels en huid worden vitaler
  • Genezingsprocessen treden op
  • Spieren worden soepel en pijnloos
  • Reuma verminderd
  • Osteoporose (botontkalking) wordt afgeremd

Ontzuring voor iedereen

Wanneer de zuur-base balans in de voeding tijdelijk niet helemaal goed is, is dat niet zo erg. Het is de aanhoudende verzuring die de gezondheid aantast omdat de mogelijkheid voor het lichaam om te herstellen moeilijk gemaakt wordt. Wanneer je gezond bent, kun je evengoed wel streven naar een goede zuur-base balans in de voeding. Je wilt immers gezond blijven. Wanneer je energie mist en gezondheidsklachten hebt, is het belangrijk om zo snel mogelijk voor een goede zuur-base balans te zorgen.

Slechte stoelgang

Een voeding die te zuur is, heeft een groot effect op onze darmen. Er kunnen chronische maag-darmklachten ontstaan. De basis voor onze gezondheid en voor ons immuunsysteem ligt in de darmen. Spijsverteringsprocessen beïnvloeden alle organen. De darmflora is heel belangrijk bij de voedselverwerking. Helaas verstoren we de darmflora aanzienlijk door te veel zuren in de voeding. De afweer van ziekteverwekkers en giffen verloopt dan niet meer van een leien dakje. We krijgen darmstoornissen zoals winderigheid, verstopping, diarree, brandend maagzuur, boeren en de hik, darmontstekingen, aambeien en scheurtjes bij de anus. De weerstand holt achteruit. Zonder een gezonde darmfunctie en darmflora bestaat er geen balans tussen zuren en basen.

Ontzuring: op weg naar een goede gezondheid

Ook uitputting en vermoeidheid kunnen we in ons drukke bestaan niet gebruiken. Maar we hebben er wel last van. Door langdurige verzuring van ons lichaam maken we onszelf langzamerhand ziek. Schimmelinfecties, hersen- of hartinfarcten, een vale huid, botontkalking, hoofdpijn, uitputting, infecties, doffe of uitvallende haren: dit hangt allemaal samen met de verstoorde zuur-base balans van onze voeding. Volgens de natuurgeneeskunde staan onderstaande aandoeningen in relatie met een verstoorde zuur-base verhouding:
  • Jicht
  • Allergieën
  • Aderverkalking
  • Diabetes
  • Osteoporose (botontkalking)
  • Migraine
  • Reuma
  • Hartinfarct
  • Gal- en nierstenen
  • Maag- en darmzweren
  • Pijnsyndromen

Om er achter te komen of u klachten heeft die in verband staan met verzuring, kunt u naar bijvoorbeeld een natuurgeneeskundige of een bioresonantietherapeut gaan. Een natuurgeneeskundige of bioresonantietherapeut hebben effectieve methoden om ziekmakende en schadelijke invloeden in uw lichaam op te sporen. Zij kunnen u een lijst geven van voor u 'verboden middelen' waardoor u aanzienlijk opknapt. U kunt ook een ontgiftigingskuur (ontslakkingskuur) volgen.

Een checklist is in ieder geval:
  • Verzwakt immuunsysteem (voortdurend infecties en verkoudheden)
  • Broze nagels en schimmelinfecties aan de nagels
  • Breekbaar, dof haar of haaruitval
  • Vale huid, ontstekingen aan huid
  • Jeuk van de huid of bultjes op de huid
  • Cariës, bloedend tandvlees
  • Zuur opboeren en geïrriteerd maagslijmvlies
  • Schimmelaandoeningen in de mond- of in het maagdarmkanaal
  • Koude handen en voeten en migraine
  • Verharde spieren of krampen (vooral in de nek, schouder en rug)
  • Belast zenuwstelsel, prikkelbaarheid en vermoeidheid
  • Pijngevoeligheid van de huid of het lichaam, chronische pijn waarvoor geen oorzaak gevonden kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontzuring: een betere gezondheid"

Reactie

Luc van Eeghem, 19-06-2011 12:56 #1
Het is voor mij heel belangrijke informatie. Ik heb een licht vorm van diabetes en soms periodes met enorme vermoeidheid. Ik denk dat ontzurende voeding echt goed voor mij is.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 06-11-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!