InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stop artrose en verzuring kraakbeen

Stop artrose en verzuring kraakbeen

Stop artrose en verzuring kraakbeen Onder artrose wordt slijtage van het gewrichtskraakbeen en vervorming van het aangrenzend bot verstaan. Deze kwaal komt vooral voor bij het ouder worden en bemoeilijkt het bewegen van gewrichten. Maar er zijn manieren om de achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen tegen te gaan of in elk geval te verminderen. De eerste manier is meer bewegen. Dagelijks voldoende beweging is voor allerlei zaken goed en zeker ook om artrose tegen te gaan. De andere manier is om de kraakbeenomgeving te ontzuren.

Artrose door afbraak van cellen

Kraakbeen is gevormd uit vier lagen die geleidelijk overgaan in bot. Het bestaat voor ongeveer 90% uit water. Kraakbeen voorkomt dat de uiteinden van de botten tegen elkaar wrijven. Helaas krijgen velen bij het ouder worden last van een mindere conditie van het kraakbeen. Dit kan zijn omdat het kraakbeenweefsel is gaan verzuren. Gevolg daarvan kan zijn dat er artrose ontstaat door de afbraak van de cellen in het gewrichtskraakbeen. Gelukkig kan het stoppen of verminderen van die afbraak worden bewerkt door het actief te ontzuren.

Pijn door tegen elkaar schurende botten

Vanaf ongeveer het 40ste levensjaar heeft het lichaam het steeds moeilijker om de uitwerking van zure afvalstoffen stop te zetten en de stoffen af te voeren. Er blijven soms ook restjes zure afvalstoffen achter die zich onder meer in het kraakbeen ophopen. Ook vermindert de mineralenvoorraad van het kraakbeen. Door die effecten verloopt de aanmaak van nieuw kraakbeen steeds moeizamer waardoor het veroudert en minder soepel wordt. Het verouderde kraakbeen is tevens een prima plek voor bacteriën waardoor gewrichtsontstekingen kunnen ontstaan. Als de artrose ernstige vormen aanneemt schuren de botten tegen elkaar vanwege gebrek aan kraakbeen wat hevige pijnen kan veroorzaken.

Alleen symptoombestrijding

Huisartsen en reumatologen schrijven meestal pijnstillers en ontstekingsremmers voor bij artrose. Door die medicijnen worden alleen de symptomen onderdrukt. De verzuurde afbraakproducten van die medicijnen kunnen de artroseklachten op den duur juist versterken. Ook door andere medicijnen, die soms worden voorgeschreven, wordt het eigen verzuurde weefsel evenmin afgevoerd en gaat de veroudering gewoon door.

Stop verzuring kraakbeen met basisch water en bicarbonaat

Een goede manier om artrose tegen te gaan is door de kraakbeenomgeving te ontzuren. Daardoor zal ook de mineraalvoorraad van het kraakbeen meer in tact blijven en stopt de afbraak van het kraakbeen en kunnen nieuwe cellen worden aangemaakt. Het ontzuren kan door het natriumbicarbonaatgehalte in het bloed te verhogen wat op twee manieren kan worden aangepakt.

1. Drinken van basisch water

Basisch water is water met een hoge pH-waarde (zuurgraad) wat gemakkelijk zelf te maken is door aan een glas water drie druppels alkaline concentraat toe te voegen. Voor een goed resultaat van de ontzuring zijn vijf glazen per dag aan te bevelen.

2. Innemen van bicarbonaat tabletten

Als het drinken van vijf glazen basisch water per dag een moeilijke opgave is kunnen ook
bicarbonaat tabletten worden geslikt. Die tabletten zijn van een coating voorzien en lossen pas op in de darmen waardoor de maag wordt ontzien. De aanbevolen hoeveelheid van die tabletten is drie per dag.

Ontzuren en gezonde zuurbalans in strijd tegen artrose

Van het drinken van basisch water of het slikken van bicarbonaat tabletten kan binnen enkele weken resultaat worden verwacht. Alleen als het kraakbeen ernstig is verzuurd is effect pas na enkele maanden te verwachten. In Japan en Korea wordt het ontzuren door het drinken van basisch water al tientallen jaren toegepast. Ook in de VS en Duitsland wordt een gezonde zuurbalans steeds belangrijker gevonden om de strijd tegen reumatische aandoeningen zoals artrose aan te gaan.

Gewrichten soepel houden door regelmatig bewegen

Naast ontzuren is bij reumatische aandoeningen regelmatig bewegen ook zeer belangrijk. Bewegen is vooral goed omdat het botontkalking tegengaat, de spieren sterker worden en de gewrichten soepel houdt naast dat bewegen sowieso goed is voor de conditie, om het vetpercentage te verminderen om de longen sterker te maken en het cholesterol te verlagen. Diverse sporten zijn zeer geschikt voor mensen met reumatische aandoeningen zoals wandelen, fietsen en zwemmen of bewegen in warm water.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: ArtroseAandoening: ArtroseArtrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Het wordt ook wel slijtage genoemd en komt vooral bij oude…
Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose: kwaliteit kraakbeen vermindertWanneer iemand artrose heeft dan is er sprake van achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen. Kraakbeen is een dun…
Supplement glucosamine tegen gewrichtspijn en artroseSupplement glucosamine tegen gewrichtspijn en artrosePijn aan de gewrichten kan vooral optreden in geval van koude temperaturen en vochtigheid. Maar ook als gevolg van ouder…
Knobbels van Heberden en BouchardKnobbels van Heberden en BouchardKnobbels van Heberden, ook wel Noduli van Heberden genoemd, is de vorming van knobbels aan de top van de vingers. Als er…
Artrose: is het erfelijk?Artrose: is het erfelijk?Artrose van een reumatische aandoening, waardoor het kraakbeen in een gewricht is aangedaan. Er wordt teveel kraakbeen a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • Alkalife.nl
  • Healthylives.nl

Reageer op het artikel "Stop artrose en verzuring kraakbeen"

Reacties

Maria, 30-10-2013 04:38 #2
Is het niet zo dat bij voorschrift van een bepaalde dosis rekening gehouden moet worden met de leeftijd? Ik ben iets over de 60 en gebruik sinds kort 2x per dag een half theelepeltje (iets minder zelfs) baking soda in een glas water, terwijl dit drie keer per dag zou mogen zijn. Ik heb artrose in de heup. Vanaf het moment dat ik dit ben gaan drinken zijn mijn pijnklachten al sterk verminderd. Ik probeer nu ook rekening te houden met verzurende voedingsmiddelen. Wat is beter? Gewoon het huismiddeltje bicarbonaat Baking Soda, Alkalife, Alka Vitae? Ik heb hier met mijn huisarts over gesproken en zij is van mening dat als Baking Soda helpt, het ook absoluut geen kwaad kan. Graag uw mening hierover. Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 30-10-2013
Ik zal de mening van mijn huisarts altijd hoog inschatten.
Groet

Gab, 29-08-2013 15:49 #1
Hoe kom ik aan Bicarbonaat tabletten? Zijn deze zonder doktersvoorschrift vrij te krijgen bij Apotheek of Drogist? Wat is de dosering en wat is de prijs? Dank: Gab. Reactie infoteur, 29-08-2013
Gab,

In elk geval verkrijgbaar via internet met daarbij gegevens over kostprijs enz. en wellicht ook vrij verkrijgbaar bij drogist en apotheek. Zie voor gebruik de bijsluiter.

Groet van André

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bewegen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!