InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van bittere amandel

De geneeskracht van bittere amandel

De geneeskracht van bittere amandel De bittere amandel is een nootsoort die meer wordt gegeten om zijn medicinale eigenschappen dan om de voedingswaarde. Je kunt niet meer dan vier of vijf bittere amandelen per dag eten. Deze noot staat het meest bekend om zijn kankerwerende eigenschappen, welke voor een deel wetenschappelijk onderbouwd worden.
Halsbandparkiet in een bittere amandelboom / Bron: Jonathan Cardy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Halsbandparkiet in een bittere amandelboom / Bron: Jonathan Cardy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Bittere amandelboom

De gewone amandelboom groeit van oorsprong rond de Middellandse Zee. Deze heb je in een zoete amandelvariant en de bittere variant. De zoete amandelboom wordt veel gebruikt in het eten. Spijs is gemaakt van geweekte en verpulverde amandelen. Maar de bittere amandelboom wordt nooit gegeten om zijn smaak; dat is een medicijn. Overigens groeit er in de tropen ook nog een tropische amandelboom.

Bittere amandelen worden traditioneel ingezet bij spasmen, pijn, hoesten, wormen en jeuk.

Bittere amandel in de volksgeneeskunde

Sinds de antieke oudheid worden bittere stoffen gebruikt om koortsen mee te verkleinen. Bittere amandel heeft deze zelfde eigenschap en is daar voor gebruikt. Wormen worden eveneens verdreven door bittere stoffen. Daarom is bittere amandel wormdodend. Verder zijn de stoffen benzaldehyde en cyanide dodelijk voor virussen en bacteriën. Daarnaast is de bittere amandel een prima manier om gifstoffen uit het lichaam te voeren. Het zorgt ervoor dat je meer gaat urineren en meer gaat zweten. Gifstoffen kunnen kanker veroorzaken; je zou naar waarheid kunnen stellen dat de bittere amandel kanker kan voorkomen. Bovendien is de bittere amandel een medicijn bij kanker; iets wat door wetenschap wordt onderschreven, hoewel men nog niet weet hoé precies de stoffen uit bittere amandel kankerwerend kunnen werken. Daarover staat verderop in dit artikel een uitgebreide alinea. De maximale dosis van bittere amandel is vier tot vijf per dag.

Bijwerkingen bittere amandelen

Bittere amandelen moeten beslist niet te veel worden ingenomen. Driemaal daags twee bittere amandelen en dus maximaal 6 per dag is het absolute maximum. Er zit laetrile of amygdaline in bittere amandelen en deze stof heeft behalve medicinale eigenschappen ook bijwerkingen als er te veel van wordt gebruikt. De bijwerkingen variëren van licht gevoel in het hoofd, algehele zwakte, niet meer op benen kunnen staan, hartkloppingen, misselijkheid en buikkrampen. In zware gevallen kan men flauw vallen en laat men de stoelgang lopen.

Bittere amandelolie bij zwangerschapsstriemen

Striae gravidarum is de medische term voor zwangerschapsstriemen. Uit Turks onderzoek uit 2012 blijkt dat wanneer zwangere vrouwen een 15 minuten durende massage werd gegeven met bittere amandelolie ze verminderde kans hadden op zwangerschapsstriemen. E kans hierop was 20%, terwijl vrouwen die gewone amandelolie gebruikten voor de massage 38% procent kans op zwangerschapsstriemen had. Een groep die helemaal geen massage kreeg had 41% op zwangerschapsstriemen. Het is niet zo dat bittere amandelolie de zwangerschapsstriemen volledig doet verdwijnen maar de kans wordt wel een stuk kleiner.

Bittere amandelolie

Bittere amandelolie heeft een positief effect op de hersenen. Er zit meer omega3 en omega 6 in de hersenen als men bittere amandelolie inneemt. Dat komt onder andere omdat de bittere amandel deze inhoudsstoffen bevat, maar in een wetenschappelijk onderzoek dat werd gepubliceerd in het Journal of Intercultural Ethnopharmacology in 2013 geeft men daar geen uitsluitsel over. In dit onderzoek werden ratten met diabetes mellitus onderzocht. Allerlei parameters die het functioneren van de hersenen in kaart brengen werden onderzocht en de meeste parameters scoorden beter na gebruik van bittere amandelolie.

Bittere amandelen en kanker

Bittere amandelen staan het meest bekend om hun vermeende werking bij kanker. Helaas is hier maar weinig wetenschappelijk werk over bekend. Het is zo dat er veel succesverhalen in de omloop zijn over de bittere amandel dus daarom is het eigenlijk vreemd dat deze noot niet als medicijn bij kanker is onderzocht. Wel is het verantwoord om een link te leggen naar noten en het feit dat omgea 3 en 6 kanker bestrijden, zo heeft ook Brian Peskin het in het boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´ geschreven. Hij schreef niet over bittere amandelen in het bijzonder maar wel over dat noten in het algemeen kunnen helpen kanker te voorkomen daar kanker wordt veroorzaakt door transvetten zoals margarine en supermarktoliën. In het kort komt de theorie van Peskin hierop neer: wanneer een gezonde lichaamscel te weinig zuurstof heeft, kan het omslaan in een kankercel. Omega 3 en 6 nestelen zich in de celwanden om zuurstof binnen te laten. Wanneer we te veel transvetten eten, zonder omega 3 en 6, leidt dat ertoe dat inferieure oliën plaats nemen in de celwand die geen zuurstof aan zich kunnen binden. Hierdoor worden de voorwaarden geschapen om een gezonde cel te laten omslaan in een kankercel.

Wetenschappers, toets de theorie!

Overigens sluit bovenstaande theorie niet helemaal aan bij de mensen die abrikozenpitten of bittere amandelen aanraden tegen kanker; zij gaan ervan uit dat lage doseringen B17, amygdalin of laetrile het werkzame middel zijn. De waarheid is waarschijnlijk dat beide theorieën elkaar aanvullen. Een andere jammerlijke waarheid is dat deze theorieën nog niet zijn getoetst op hun wetenschappelijke juistheid, wat sommige mensen ertoe bewegen om te redeneren dat de kankerwetenschap niet op zoek is naar adequate oplossingen maar naar duur te verkopen medicijnen. Deze gedachte wordt mede ingegeven door de bewustwording van het feit dat de kankerindustrie jaarlijks op wereldschaal zo´n 200 miljard winst maakt. Overigens is dat iets om naast je neer te leggen want volgens mensen die het Hamer-syndroom hebben onderzocht, kan het in je opnemen van dergelijke conflicten juist tot kanker leiden. In 2014 verscheen een groot Chinees wetenschappelijk onderzoek naar amygdaline uit bittere amandel waaruit blijkt dat de medicinale stof uit deze noot inderdaad kankercellen doodt. Maar, zo concludeert, hoe de medicinale werking van amandel precies in zijn werk gaat, is nog altijd niet onderzocht.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn amandelen?Hoe gezond zijn amandelen?Amandelen behoren tot de groep noten, althans dat denken we vaak. We weten ook ergens vaag dat amandelen tot de gezondst…
De amandel  symbool voor geduldDe amandel symbool voor geduldDe amandelboom bloeit al in het vroege voorjaar. In februari komen aan de Prunus dulcis al de eerste roze en witte bloem…
De geneeskracht van zoete amandelDe geneeskracht van zoete amandelDe zoete amandel is de gewone amandel die we vaak eten; dat in tegenstelling tot de bittere amandel die je niet moet ete…
De Tropische AmandelboomOnder veel Indo's oftewel Nederlanders met een Indonesische achtergrond zal deze boom bekend staan als Ketapang. De trop…
Amandelolie: gezond en veelzijdigAmandelolie: gezond en veelzijdigAmandelolie wordt gemaakt uit de amandelen die groeien aan de amandelboom ofwel Prunus Dulcis. De amandel wordt tegenwoo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.rxlist.com/bitter_almond/supplements.htm
  • Turks onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22594386
  • Bijwerkingen bittere amandelen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1273391/
  • Chinees onderzoek 2014: http://www.cancerjournal.net/article.asp?issn=0973-1482;year=2014;volume=10;issue=5;spage=3;epage=7;aulast=Song
  • https://www.organicfacts.net/health-benefits/essential-oils/health-benefits-of-bitter-almond-essential-oil.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Jonathan Cardy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bittere amandel"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 23-10-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!