InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het belang van Vitamine C

Het belang van Vitamine C

Het belang van Vitamine C Dat vitamines en mineralen een belangrijke rol in ons leven spelen is bekend, maar welke vitamine waar nou precies goed voor is, is vaak onbekend. Vitamine C is één van de bekendere vitamines, maar de invloed van deze vitamine is vaak maar voor de helft bekend. Waar is deze vitamine C precies goed voor?

Vitamine C

Vitamine C is één van de weinige vitamines die het lichaam niet opslaat. Het is een water oplosbare vitamine en komt in vele soorten voedsel voor. Hierbij valt te denken aan tomaten, bloemkool en sinaasappels. Vitamine C is belangrijk voor de groei en het zorgt voor gezonde tanden, botten en bloedvaten en helpt bij het herstel van weefsel in het lichaam.

Vitamine C is ook een zogenoemde antioxidant. Antioxidanten helpen in de strijd tegen vrije radicalen. Antioxidanten blokkeren een deel van de schade die deze vrije radicalen veroorzaken. Vrije radicalen leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van gezondheidsproblemen en zijn deels verantwoordelijk voor het verouderingsproces.

Wat gebeurt er bij een tekort aan Vitamine C?

Een echt tekort aan vitamine C komt relatief gezien nooit voor in deze Westerse wereld. Dit komt omdat vitamine C in een breed scala aan voedingmiddelen terug te vinden is. Een mild tekort aan vitamine C komt echter wel voor. Rokers hebben een hoger risico op een tekort voor vitamine C, omdat sigaretten de hoeveelheid vitamine C in het lichaam vermindert.

De gevolgen van een tekort aan vitamine C zijn onder andere ontsteking van het tandvlees, blauwe blekken, droog haar en ruwe huid. Wanneer iemand een ernstig tekort heeft aan vitamine C loopt deze meer risico op de ziekte als scheurbuik.

Gemiddeld hebben volwassenen ongeveer 70 milligram C nodig. Ter vergelijk zit er ongeveer 60 milligram vitamine C in een sinaasappel en ongeveer 5 in 1 gekookte aardappel.

Welke soorten voedsel komt Vitamine C voor?

Zoals eerder aangegeven komt vitamine C voor in een groot scala aan voedingsmiddelen waardoor het risico op een tekort aan deze vitamine klein is. Het is terug te vinden in groente, fruit en aardappelen waaronder bladgroenten, rode en groene paprika, frambozen en ananas. Vitamine C is een wateroplosbare vitamine en daarom kan groente het beste ook niet te lang worden gekookt. Het is ook gevoelig voor zonlicht en verhitting.
© 2011 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vitamine C bommenBijna iedereen weet wel dat vitamine C goed is voor onze weerstand. Vitamine C zorgt er voor dat onze witte bloedlichaam…
Vitamine C. Belangrijk voor je lichaamVitamine C. Belangrijk voor je lichaamEen andere naam voor het antioxidant vitamine C is ascorbinezuur. De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn citrusvru…
Scheurbuik: gebrek aan vitamine C:Scheurbuik: gebrek aan vitamine C:Scheurbuik, symptomen, oorzaak, behandeling. Scheurbuik ontstaat als gevolg van een gebrek aan vitamine C. Bloedend tand…
Vitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandelingVitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandelingVitamine C is een uiterst belangrijke vitamine voor het menselijk lichaam. Een zachte huid, gezonde beenderen en een ste…
Vitaminen, mineralen en spoorelementenVitaminen, mineralen en spoorelementenVitamines en mineralen zijn ‘Essentiëel’ voor het lichaam, en dat betekend dat ze ‘onmisbaar’ zijn voor een goede gezond…
Bronnen en referenties
  • http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-c/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx
  • http://vitamine-abc.nl/Vitamine%20C.html

Reageer op het artikel "Het belang van Vitamine C"

Reacties

Moniek, 08-11-2017 15:42 #2
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Henry Amstelveen, 05-05-2016 16:03 #1
Ik maak goed gebruik van de uitgebreide en waardevolle informatie. Reactie infoteur, 03-08-2017
Vriendelijk bedankt voor je reactie

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 16-08-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!