InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine C. Belangrijk voor je lichaam

Vitamine C. Belangrijk voor je lichaam

Vitamine C. Belangrijk voor je lichaam Een andere naam voor het antioxidant vitamine C is ascorbinezuur. De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn citrusvruchten maar het komt ook voor in andere soorten fruit. Ascorbinezuur is een zuur dat scheurbuik voorkomt, wanneer iemand niet genoeg vitamine C binnenkrijgt is er een grote kans dat er scheurbuik ontwikkeld. Vitamine C komt in twee vormen voor, de twee vormen worden allebei aangeduid als vitamine C.

Vitaminen in het algemeen

Vitaminen heb je in kleine hoeveelheden nodig om gezond te blijven. De meeste vitaminen worden niet door je lichaam gemaakt. Je moet ze dus binnenkrijgen door je voedsel, ze zijn essentieel. De meeste vitamine C vindt je in fruit en citrusvruchten. Planten en zoogdieren kunnen zelf vitamine C produceren in hun lichaam. Een andere manier is het innemen van voedingssupplementen. Het woord ‘vitamine’ komt van het Latijnse ‘vita’ (leven) en ‘amine’ (een stikstofverbinding). De naam werd voor het eerst gebruikt in 1910. Tegenwoordig weten we dat er maar enkele vitaminen zijn die ook echt een amine-structuur bevatten. De naam is dus eigenlijk niet juist. Vitaminen zijn organische moleculen (ze bevatten dus koolstof) die als katalysator werken in het lichaam. Katalysatoren zorgen dat chemische reacties sneller verlopen. Als je een vitamine gebrek hebt kunnen er dus lichaamsfuncties uitvallen en ben je vatbaarder voor ziektes.

Twee groepen vitaminen

Vitaminen worden opgedeeld in twee groepen. De eerste groep wordt gevormd door de in water oplosbare vitaminen. Voorbeelden zijn vitamine B en C, die worden opgeslagen in de lever. De tweede groep bestaat uit de in vet oplosbare vitaminen, dit zijn vitamine A, D, E en K.

Het binnenkrijgen van vitamine C

Vitamine C is één van de bekendste vitaminen. Fruit en groenten zijn de belangrijkste bronnen van vitamine C. Mensen kunnen, in tegenstelling tot sommige andere zoogdieren die dit uit glucose synthetiseren, geen vitamine C maken. Ergens in de evolutie zijn we die eigenschap kwijtgeraakt. Waarschijnlijk doordat we meer dan genoeg vitamine C binnenkregen en de eigenschap overbodig werd.

De functies van vitamine C

Als je langdurig niet genoeg vitamine C binnen krijgt kun je scheurbuik krijgen. Vitamine C komt in hele lichaam verspreid voor, met de hoogste concentratie in de bijnieren en de hypofyse. In de lever en skeletspieren komt de grootste hoeveelheid voor, omdat deze relatief groot zijn in vergelijking met het lichaam. Het belang van vitamine C is groot. Je hebt het nodig voor de aanmaak van collageen en ander bindweefsel. Andere functies zijn: het gezond houden van bloedvaten, het aanmaken van neurotransmitters en steroïdhormonen, het afbreken van tyrosine, de mineralenstofwisseling, het voorkomen van de omzetting van nitraat en nitriet in nitrosaminen en het afbreken van zware metalen. Bovendien is het belangrijk voor alle weefsels die structuur en stevigheid geven aan ons lichaam, zoals gewrichten, pezen, botten, spieren en huid.

Antioxidant

Vitamine C is een antioxidant. Een antioxidant is een stof die oxidatie (het aantrekken van zuurstofmoleculen) tegengaat. Ze neutraliseren vrije radicalen, door met deze vrije radicalen te reageren. Vrije radicalen kunnen gevaarlijk zijn omdat ze heel makkelijk reacties kunnen aangaan met bijvoorbeeld DNA, waardoor kanker kan ontstaan.
© 2012 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.herstelenbeweeg.nl/vitamine-overzicht.html
  • http://www.vitamine-c.nl/
  • http://recipes.howstuffworks.com/vitamin-c.htm

Reageer op het artikel "Vitamine C. Belangrijk voor je lichaam"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 14-12-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!