InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Afvallen met quinoa

Afvallen met quinoa

Quinoa, wat is dat? Quinoa lijkt op een graansoort en is een supermiddel om mee af te kunnen vallen. Niet voor niks wordt het ook wel een powerfood genoemd. Steeds meer mensen ontdekken de kracht van dit graan. Het is gezond, vult goed en heeft amper calorieën. Wil jij afvallen? Afvallen met quinoa is lekker én gemakkelijk!

Wat is quinoa?

Quinoa is een gewas dat voornamelijk uit Zuid-Amerika komt. Het groeit in landen als Peru en Bolivia, maar komt ook in de Rocky Mountains in de Verenigde Staten voor. Hoewel het erg op een graansoort lijkt, is dit het niet. Toch wordt het vaak als graansoort gegeten, door de nootachtige smaak. Quinoa is namelijk familie van spinazie. De Inca’s gebruikten quinoa al en zagen het als een heilig voedselsoort en er zijn verschillende soorten van te krijgen. Zo heb je zwarte, rode, groene en blanke quinoa. Het smaakt allemaal hetzelfde. Quinoa is hier niet heel erg bekend, maar is ontzettend gezond en voedzaam en heeft daarbij een positieve werking bij mensen die willen afvallen.

Afvallen met quinoa

Quinoa heeft veel positieve eigenschappen. Quinoa valt namelijk in de categorie van ‘compleet voedsel’. Het wordt ook wel superfood genoemd. Dit betekent dat het enorm veel vitamines en minerale bevat en het is dus een hele goede toevoeging op een gezonde levensstijl. Er zit veel proteïne in, waardoor je er een vol gevoel van krijgt. Hierdoor zul je veel minder snel last hebben van lekkere trek in ongezonde tussendoortjes. Ook zal quinoa voor meer spierweefsel zorgen en hierdoor kun je sneller calorieën kwijtraken. Quinoa heeft amper calorieën, maar is wel vrij machtig, waardoor je helemaal niet veel nodig hebt. Quinoa wordt als echte powerfood gezien en is helaas nog helemaal niet zo bekend. Wie wil afvallen moet dit echter regelmatig aan het eten toevoegen. Het effect zal heel snel zichtbaar zijn.

Waar kun je het kopen?

Omdat quinoa niet zo bekend is in Nederland, kun je het niet zomaar in de supermarkt kopen. Het is meestal bij biologische winkels of natuurwinkels. Ook zijn er veel webshops waar je het kunt kopen. Quinoa is niet duur. Het kost ongeveer 3 á 4 euro voor een zakje van 500 gram. Dat lijkt heel duur, maar quinoa zet nog heel erg uit na het bereiden en je hebt dus helemaal niet zo veel nodig. Maximaal 50 gram per persoon, maar zelfs met minder kun je al een heerlijke maaltijd maken.

Bron: Stevendepolo / FlickrBron: Stevendepolo / Flickr

Hoe moet je quinoa eten?

Als eerste moet je de quinoa goed schoonmaken, bijvoorbeeld in een vergiet met wat water. Daarna moet je het koken. Pak voor één hoeveelheid quinoa twee hoeveelheden water en laat het ongeveer vijf tot tien minuten koken. Je kunt zien wanneer het klaar is als het water is opgenomen en de quinoa doorzichtig is. Daarna laat je het zo’n tien minuten wellen. Je kunt het overal voor gebruiken. Je kunt het bijvoorbeeld roerbakken met allerlei groentes, het in een ovenschotel stoppen. Heel makkelijk kan het ook: serveer het met wat gebakken groente en gehakt waar wat tomatenpuree door zit. Een heerlijk voedzaam gerecht, dat amper tijd kost. Quinoa kan ook als rijstvervanger worden gegeten. Op internet zijn er ook nog eens allerlei recepten te vinden met quinoa, zodat je genoeg verschillende ideeën kunt opdoen. Als je quinoa hebt gekookt kun je het ook invriezen om het later te gebruiken. Er zijn ook steeds meer recepten met quinoa te vinden.

Ideaal voor vegetariërs

Omdat quinoa zoveel proteïne bevat is het een hele goede vleesvervanger. Vegetariërs krijgen toch de juiste voedingsstoffen binnen. Het is dus mogelijk om quinoa zonder vlees te eten, maar met wat groentes of fruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Superfood quinoaMisschien heb je nog nooit van quinoa gehoord, maar quinoa is een zaad en is super gezond. Het is een vervangen voor vle…
Quinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddelQuinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddelQuinoa is een zeer gezond voedingsmiddel dat geschikt is voor zowel de kleinsten tot de oudere mensen. Het bevat vele vi…
Quinoa (ganzevoet)Quinoa (ganzevoet)Quinoa (spreek uit als kienwah) is een populaire plant uit Zuid Amerika. In Nederland staat quinoa ook wel bekend onder…
Quinoa, superfood of onzin?Quinoa, superfood of onzin?Quinoa is een van de obscure superfoods. Het zou vooral voor sporters en vegetariërs goed zijn, omdat het zaad veel prot…
Quinoa receptenQuinoa receptenQuinoa is een eenjarige plant die gebruikt wordt om de Quinoa zaden te kweken. Quinoa is rijk aan eiwitten, mineralen zo…
Bronnen en referenties
  • http://www.weegclub.nl
  • http://www.thehealthblog.com
  • YouTube
  • Smulweb.nl
  • Afbeelding bron 1: Stevendepolo / Flickr

Reageer op het artikel "Afvallen met quinoa"

Reacties

Irene, 11-01-2016 13:44 #11
Quinoa is gewoon te koop bij de Jumbo voor een iets meer dan 2,50!

Simon, 25-08-2014 01:32 #10
Hallo,
Ik zou graag willen weten hoeveel mineralen er in quinoa (100 gram drooggewicht) zitten na bereiding/koken?
Ook vind ik dat quinoa in deze topic wat erg wordt opgehemeld. Het is al jaren bekend onder diëtisten en andere mensen en voor mijn gevoel hebben we hier in Nederland prima andere graansoorten zoals volle haver en volle gerst die je ook prima kunt koken als pap en die lang een verzadigd gevoel geven. En die in prijs vele malen goedkoper zijn.
Het lijkt alsof alles wat van de andere kant van de oceaan komt opeens allemaal heilig, zaligmakend en als 'superfood' wordt betiteld. Volgens mij zijn er in eigen land genoeg superfoods te verkrijgen, als je maar een beetje verder kijkt dan de standaard supermarkt om de hoek.

Kiki, 18-02-2014 19:26 #9
Ben een jaar geleden gestopt met roken en daardoor bijna 15 kg aangekomen. Wil nu afvallen. Dat valt niet mee want ik heb altijd na 2 uur weer honger. 2 weken geleden voor het eerst quinoa gegeten en de hele avond niets meer op omdat ik geen honger had. Zelfs de volgende morgen nog geen honger. Heb het vanavond weer gegeten. Ben benieuwt.

Yvonne, 30-01-2014 11:49 #8
Hallo,
het is de eerst maal dat ik van quinoa hoor maar overal is men er positief over zo dus…
ga ik het vandaag nog halen en uitproberen, ik ben de laatste jaren door hormoontherapie ( borstkanker )
ook 20 kilo bijgekomen ( en door het eten van teveel brood en frietjes ook wel natuurlijk ) ( en leeftijd 63 jaar, )
enkele weken geleden ben ik na 5 jaar kankervrij verklaard en mogen stoppen met het nemen van hormonen
Joepie… en ga ik nu proberen van alle kilootje te verliezen
als ik jullie verhaal volg dan hoop ik dat het mij ook lukt.
Ik wens jullie allen nog veel succes en tot later.
Groetjes Yvonne.

Madelief, 09-01-2014 11:25 #7
Hi Corrie, Ik had hetzelfde probleem. Nu heb ik me al een paar jaar verdiept in zo schoon en gezond mogelijk eten en inderdaad 10kg afgevallen. Ik ben recent het boekje 'Voedselzandloper' van een jonge arts die heel nuchter en realistisch uitlegt wat eten is en hoe het zich omzet in je lichaam. Wat wel en wat niet bijdraagt aan veroudering van het lichaam maar je valt er ook van af. In feite eet je al zoals je zou moeten eten maar er zijn waarschijnlijk wat voedingsmiddelen die je beter kunt weg laten of minderen.
Verder is bewegen erg belangrijk natuurlijk. Ik wandel (rap tempo) om de dag 8km. Stel je voor dat ik naar de sportschool zou zijn gegaan. Denk dat ik dan nog veel meer was afgevallen.

Ik heb mezelf een eet levensstijl met een lage Glykemische index, geen rood vlees, geen brood, geen melk, veel groente en fruit en alle vitamine en mineralen die ik nodig heb. Daarbij iedere dag twee koppen groene/witte thee en een 2ltr fles Spa blauw.
Sindsdien nooit meer ziek geweest :)

Alles wat je wilt weten over wat wel te eten/drinken ipv bijvoorbeeld melk of brood kun je googelen en staat ook in dat boekje.

In mijn groente/fruit smoothies deed ik op het begin veel goji bessen. En ik kwam aan. Toen ik de calorie waarde van goji bessen bekeek schrok ik want dat was enorm!

Verder een opmerking aan de auteur van dit artikel over Quinoa bevat wel veel calorieën (gezonde calorieen maar toch) en 50gr moet waarschijnlijk 100gr zijn? 50gram is ontzettend weinig qua volume namelijk. Reactie infoteur, 15-01-2014
50 gram klopt wel. Het zet na het koken namelijk nog erg uit en het vult goed. Als je het eet met groentes en wellicht wat vlees, is het zeker voldoende :)

Corrie, 11-12-2013 21:59 #6
Hallo.
Hoor ook goede resultaten met Quinoa. Maar 10 kilo afvallen dat lijkt me wel wat. Maak nu 2 keer per dag een smoothie en een grote salade met vis voor de avondmaaltijd. Maar blijf op geblazen en val niks af, weet niet wat ik verkeerd doe. Wil iemand me helpen met wat advies?

Diana Huizing, 07-11-2013 10:38 #5
Kun je quinoa net als rijst koken in een electrische rijstkoker? Vind dit ideaal omdat je er geen omkijken naar hebt en de rijst urenlang warm (en heerlijk) blijft als je eventuele gasten opeens later komen.

Sandy, 31-10-2013 00:06 #4
Hoi Nel
Tja de laaste kilos zijn het moeilijkste he. Maar ook al zou ik niks meer afvallen. blijf het toch eten. Want ik voel en ben veel gezonder als toen ik nog aardappelen at en brood. Altijd last van de rug, buikpijn en gewrichten en gelukkig heb ik daar na jaren geen last meer van.
Sandy.

Nel, 20-10-2013 16:38 #3
Tjonge, wat geweldig. Ik hoor pas vandaag over het bestaan van quinoa. Ga deze week op onderzoek uit. Ik wens je veel succes met de laatste kilootjes

Groet Nel

Sandy, 11-10-2013 06:27 #2
Zo ff een update. eet nog steeds hetzelfde. Het verveeld nog niet. Ben nu 10 kilo kwijt, dus nog 10 kilo te gaan. Moet wel bekennen dat ik me heel erg vit voel kan wel 12 uur achter elkaar doorgaan zonder moe of futloos worden. En dat ik geen last meer heb van mijn spieren en gewrichten(reuma). Beginend dan.Heel soms pak ik nog 1 pkakje brood zuurdesem brood met geitenkaas 1. In de 5&6 dagen om mijzelf te verwennen. Als ik zin aan snoepen krijg eet ik een gedroogde vijg of abrikoos op en mijn trek. In iets is over.
Dus over een paar maanden weer een berichtje van hoe of wat. Maar die zaden.die zijn echt super.
Groetjes Sandy. Reactie infoteur, 11-10-2013
Wat goed van je! Succes met de volgende tien kilo, die moeten je ook wel gaan lukken!

Sandy, 21-05-2013 09:23 #1
Ik wil het vanaf morgen proberen, het lijkt mij een super gezond product, ik moet 20 kilo afvallen, doe nu al 5 dagen groene smoothies en wil quinoa als avond eten klaar maken.
Dus geen Aardappelen met groente en vlees en ook geen brood.
Wil dan 40 gram quinoa klaar maken met 4 plakjes ontbijtspek(voor op brood) uitbakken met cocos vet wat prei of lenteui en dan wat knoflook, gember en komijnpoeder.
Dan hoop ik dat ik alles binnen krijg en dat ik dus die 20 kilo kwijtraak en hou.
Het zal moeilijk zijn omdat ik 50 jaar ben dan werken je hormonen anders.
Begin dus morgen en ik laat over 1 week weten hoe het smaakt en of er al kilo`s af zijn.
Groet Sandy.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 28-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!