InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine C bommen

Vitamine C bommen

Bijna iedereen weet wel dat vitamine C goed is voor onze weerstand. Vitamine C zorgt er voor dat onze witte bloedlichaampjes gestimuleerd worden om actiever te zijn. Maar Vitamine C is voor nog veel meer dingen goed. Het is dan ook een heel belangrijke vitamine. Maar waar zitten nou de meeste vitaminen C in. Welke Groentes en fruit zijn nou echte vitamine C bommen.

Wat is vitamine C?

Vitamine C is ook bekend als Ascorbinezuur en is een antioxidant. Vitamine C is wateroplosbaar en zorgt voor een goede weerstand. Maar vitamine C is voor nog veel meer dingen goed. Het beschermt ons tegen hart en vaatziekten, bepaalde soorten kanker, diabetes, zorgt voor gezonde botten, en bevordert de opname van ijzer. Ook werkt vitamine C samen met vitamine E tegen vrije radicalen. Vrije radicalen spelen een rol bij verouderingsprocessen. De samenwerking van deze twee vitaminen houdt dit verouderingsproces zo veel mogelijk tegen.

Hoeveel vitamine C hebben we nodig?

Een volwassen persoon heeft per dag 70 milligram vitamine C per dag nodig. Maar heb je veel last van stress of ben je een roker. Dan heb je meer behoefte aan vitaminen C.

Te veel vitamine C

Te veel vitamine C binnen krijgen is bijna onmogelijk. Ja, of je moet een hele pot vitamine C pillen leegeten. Het maximum aan vitamine C wat je binnen mag krijgen ligt op 2000 milligram per dag. Dit komt neer op zo een 33 sinaasappels per dag. Het te veel aan vitamine C plas je er eigenlijk wel weer uit. Maar je nieren worden er wel heel erg door belast en hierdoor heb je een verhoogde kans op nierstenen. Een te veel aan vitamine C heeft een remmend effect op de opname van koper maar ijzer kan wel weer te veel worden opgenomen in het lichaam. Ook kan een een te veel aan vitamine C laxerend werken, maar dan moet je meer als 3000 milligram per dag vitamine C tot je nemen.

Te weinig vitamine C

Als je te weinig vitamine C tot je neemt is weerstand verminderd. Er is kans dat je sneller verkouden of ziek wordt. Ook gaat de genezing van wonden veel langzamer en de opbouw van bindweefsel vertraagt ook. De meest bekende ziekte bij gebrek aan vitamine C is scheurbuik. Scheurbuik kwam veel voor bij bemanning op zeilschepen die lang onderweg waren. De symptomen van scheurbuik is: gewichtsverlies, zeer grote vermoeidheid, slapeloosheid en natuurlijk een verminderde weerstand. Als er een zeer ernstige vitamine C te kort was dan vielen de tanden er ook uit en werd het tandvlees nog slechter.

Vitamine C bommen

Er zijn groenten en fruit waar echt heel veel vitamine C in zit, echte vitamine C bommen. Hieronder vind je een tabel met echte vitamine C bommen.

Groente/fruitVitamine C per 100 gram
Aardbeien56,7
Bloemkool46,4
Broccoli93,2
Chinese kool45
Citroen53
Kiwi98
Koolraap62
Papaja61,8
Paprika geel183,5
Paprika groen89,3
Paprika rood190
Peterselie133
Rode kool57
Rozenbottel560
Sinaasappel53,2
Spruitjes 85
Witlof112
Witte kool51

Als per dag gewoon je 2 stuks fruit eet en je 300 gram groente dan krijg je genoeg vitamine c binnen. Ben je geen fruit eter of groente eter, dan is het verstandig om je vitaminen aan te vullen met een supplement.
© 2009 - 2018 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?Vitamines zijn erg gezond en natuurlijk zijn de meeste wel bekend, maar het blijft altijd denken waar het in zit en waar…
Weerstand verhogen met vitamine C bommenWeerstand verhogen met vitamine C bommenIn de herfst en wintermaanden ligt de kans op griep en verkoudheid op de loer. Om de weerstand te verhogen staat vitamin…
Boordevol vitamine E en C: paprikaBoordevol vitamine E en C: paprikaHij zit boordevol vitamine E en C, de paprika! De hoeveelheid vitamine C per 100 gram in een paprika is 150 mg. Een papr…
Voel je goed met voldoende vitamine DVoel je goed met voldoende vitamine DVitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden. Ook voel je je beter met voldoende vitamine D in je lijf. De bela…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Gezondheidsplein.nl
  • Maxi kaart atlas editions

Reageer op het artikel "Vitamine C bommen"

Reacties

Otmar Delpeche, 27-10-2017 12:08 #2
Belangrijk om te weten in welke groeten/fruit de meeste vitamine C zitten. Wanneer je allergische reactie krijgt door het één kun je een andere fruit/groente proberen.

Arie, 10-01-2016 20:04 #1
Wanneer en door wie zijn de hoeveelheden gemeten in de soorten groente en fruit?

Ik hoor dat een cavia/marmot van 1 kg 30/50 mg vitamine c nodig heeft en een mens van 70kg 70 mg, leg mij dat eens uit?

Infoteur: Lautof
Laatste update: 28-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!