InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Boordevol vitamine E en C: paprika

Boordevol vitamine E en C: paprika

Boordevol vitamine E en C: paprika Hij zit boordevol vitamine E en C, de paprika! De hoeveelheid vitamine C per 100 gram in een paprika is 150 mg. Een paprika zorgt voor een vitaminestoot, want één paprika weegt al snel 200 gram. Als je gezond én mooi wil blijven, zorg je dat je (bijna) dagelijks een paprika eet. Behalve vitamine E en C vindt je in paprika vitamine B, foliumzuur en vezels. Voor een gezonde en jonge, stevige huid zijn vitamine E en C onmisbaar. Huidveroudering vertragen, paprika eten dus.

Paprika, een vitaminestoot

Paprika zit niet alleen boordevol vitamine E en C, waardoor deze groente een echte vitaminestoot geeft, maar is ook nog eens smaakvol en past in veel gerechten. Hoe dan ook, door één paprika per dag te eten bereik je roomschoots de aanbevolen dagelijkse dosis vitamine C.

Vitamine C in paprika

Vitamine C verhoogt de natuurlijke weerstand en zorgt voor een gezond immuumsysteem. Deze vitamine wordt niet door het lichaam zelf aangemaakt en ook niet opgeslagen. Het is dus belangrijk om voldoende vitamine C uit de dagelijkse voeding te halen. Vanwege de hoeveelheid vitamine C in paprika, is paprika een uitstekend supplement op de dagelijkse voeding. Wie regelmatig sport kan ook niet zonder voldoende vitamine C omdat deze belangrijke vitamine de sportprestaties verbetert. Ook komt door de vitamine C inname de spiersterkte na training weer sneller in balans. Vitamine C zorgt ook voor een optimale ijzeropname.

Schoonheid van binnenuit door vitamine C

Paprika behoort tot de beautifood door de ruime aanwezigheid van vitamine C. Vitamine C zorgt voor stevig bindweefsel van de huid en gezonde bloedvaten, betere wondgenezing en een betere nachtrust. Ook voor de vorming van collageen, wat zorgt voor een elastische huid, is vitamine C belangrijk. Paprika standaard in het menu dus! Om de calorieën hoeft men de paprika niet te laten staan, die zitten er nauwelijks in.

Vitamine E in paprika, ook ruimschoots voldoende

Ook vitamine E is in ruime mate aanwezig in (rode, gele en oranje) paprika. In één paprika zit ongeveer 18 mg vitamine E. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E is 10,5 gram. Vitamine E is een sterke anti-oxidant en vertraagt het verouderingsproces. Vitamine E speelt zelfs een belangrijke positieve rol bij de ziekte van Alzheimer. Ook beschermt deze vitamine tegen vrije radicalen die werkzaam zijn in de weefsels. Paprika is hiervoor perfect omdat de antioxiderende werking van vitamine E in combinatie met vitamine C dient te zijn. Een voedingssupplement is lang niet zo uitgekiend als de eenvoudige paprika. Vitamine E beschermt tegen hart- en vaatziekten en zorgt voor een goede doorbloeding.

Vitamine E, tegen huidveroudering

Dat vitamine E de veroudering van de huid vertraagt is algemeen bekend. Doordat vitamine E een antioxidant is hebben vrije radicalen een stuk minder effect op de huid door voldoende inname van vitamine E. De huid blijft aldus langer jong, ook door de betere doorbloeding die tot stand komt door vitamine E. Daarbij heeft vitamine E nog een gunstig effect op de schoonheid: het zorgt voor mooi en elastisch haar.

Koop de paprika bij voorkeur verpakt en bewaar het op een koele plaats.
Gerelateerde artikelen
Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?Vitamines zijn erg gezond en natuurlijk zijn de meeste wel bekend, maar het blijft altijd denken waar het in zit en waar…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Vitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze inVitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze inDat vitamines goed voor je zijn, weet eigenlijk iedereen wel. Maar waarom zijn ze eigenlijk zo goed?
Vitamine C bommenBijna iedereen weet wel dat vitamine C goed is voor onze weerstand. Vitamine C zorgt er voor dat onze witte bloedlichaam…

Reageer op het artikel "Boordevol vitamine E en C: paprika"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!