InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamines en mineralen; Vitamine K

Vitamines en mineralen; Vitamine K

Vitamines en mineralen; Vitamine K De belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is een tekort van deze vitamine bij mensen zeldzaam maar het kan wel voor komen. Hoe herken je een vitamine K tekort, wat zijn de symptomen van een vitamine K tekort en in welke voedingsmiddelen zit vitamine K?

Vitamine K

Vitamine K is onder verschillende namen terug te vinden afhankelijk van de oorsprong. De natuurlijke plantaardige bron van vitamine K is fylloquinone. Het synthetische derivaat wordt menadione genoemd. Darmbacteriën maken stoffen aan die dezelfde werking hebben als vitamine K en deze stoffen vinden we onder de naam menquinones.

Het belang van vitamine K

Vitamine K stelt de lever in staat bepaalde eiwitten te maken die essentieel zijn voor de bloedstolling. Darmbacteriën maken stoffen die dezelfde werking hebben als vitamine K. Daarnaast is vitamine K belangrijk voor de botgroei. De vitamine is in vet oplosbaar en wordt opgeslagen in de botten en de lever. Hoewel er maar heel weinig vitamine K wordt opgeslagen door het lichaam komt een tekort zelden voor.

Vitamine K voor (pasgeboren) baby’s

Pasgeborenen hebben te weinig vitamine K door het ontbreken van bacteriële activiteit in de darmen. Sommige aandoeningen in combinatie met een vitamine K tekort kunnen leiden tot levensbedreigende situaties voor baby’s, daarom wordt er in de eerste uren na de geboorte extra vitamine K gegeven. Borstgevoede baby’s moeten deze vitamine blijven krijgen tot zij drie maanden oud zijn. Flesgevoede baby’s krijgen voldoende vitamine K binnen vanaf het moment dat zij 300 ml of meer per dag drinken.

Symptomen van een vitamine K tekort

Chronische diarree kan zowel een symptoom als een oorzaak zijn van een vitamine K tekort. Dit geldt ook voor sterke menstruatiebloedingen. Lange antibioticakuren kunnen belemmerend werken op de opname van vitamine K in het lichaam en zo voor een tekort zorgen.
Symptomen van een vitamine K tekort zijn;
  • Darmziekten
  • Osteoporose
  • Bloedingen

Hoe komen we aan vitamine K?

Van de vitamine K in voedsel wordt slechts 30% in ons lichaam opgenomen.
Vitamine K is te vinden in;
  • Yoghurt
  • Melk
  • Tomaten
  • Alfalfa
  • Eierdooier
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Spruitjes
  • Groene bladgroente
  • Groene thee
  • Levertraan
  • Volkoren producten

Mensen die een tekort hebben wordt geadviseerd veel yoghurt te eten. Yoghurt bevordert de groei van natuurlijke bacteriën en is een goede bron van vitamine K.

Belangrijk

Vitamine K zit niet in multivitaminen en wordt in principe alleen als supplement gegeven aan baby’s tot drie maanden oud. Daarnaast wordt vitamine K soms gebruikt voor de behandeling van bepaalde tekorten die kunnen optreden bij het gebruik van stollingsmedicijnen, maar dit gebeurt altijd op advies van de arts. Een vitamine K tekort komt zelden voor. Bij vermoeden van een tekort aan deze vitamine is het belangrijk dit met de huisarts te bespreken zodat dit eventueel verder onderzocht kan worden.
Wie bloedverdunnende medicijnen gebruikt moet oppassen met voedingsmiddelen waar veel vitamine K in voorkomt. Bespreek dit met de arts of apotheker.

Lees verder

© 2014 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MabelAmber, Pixabay
  • ‘Je baby’ door Hilde Marx, Cora de Vos en Magteld Westpalm van Hoorn, Uitgeverij Het Spectrum, Utrecht (2006)
  • ‘Vitaminen en mineralen’ door Karen Sullivan, Uitgeverij Könemann (1998)
  • ‘Groeigids 0-4 jaar’ GGD Amsterdam
  • 'Voedsel als medicijn' Uitgeversmaatschappij The Readers Digest NV, Amsterdam/Brussel (2006,2007)

Reageer op het artikel "Vitamines en mineralen; Vitamine K"

Reactie

Annie van Es, 02-08-2014 11:03 #1
Vraagje. Het is bij mij gebleken dat ik vitamine K tekort heb. Ik gebruik nu sinds enkele maanden vitamine K via Davitamon druppeltjes 5 per dag. Daarnaast gebruik ik acetylsalicylzuur Hetgeen door de huisarts, zowel de MDL arts is geaccepteerd. Vanaf mijn babytijd ben ik altijd enorm moe geweest. Veel onbegrip is hiervoor geweest.
Dit jaar ben ik pas beide middelen gaan gebruiken. Mijn huisarts had me eerst naar een neuroloog verwezen, op vermoeden van epilepsie. Ik had stuwing in mijn voorhoofd. Hoewel ik mijn hele leven al stuwing in mijn hoofd heb gehad. Als kind zijnde kwam deze stuwing echter vanuit mijn achterhoofd. Nu vanaf mijn linkeroog. Waar gebleken is dat mijn glasvocht een bijzondere vorm heeft. Een 8 vormige. Waarvoor ik dit jaar een aangepaste harde lens heb gekregen.
Volgens mijn huisarts ligt de oorzaak van de stuwing in de hersenen.
Ik heb daarnaast Asperger en exsudatieve diathese. In 1981 anafylactische shock gehad en 20 jaar lang al diep veneuze trombose. Ook had ik levenslang obstipatie. Forse rectocele. De obstipatie is nu door bekkenbodem therapie opgelost.
Ik eet echter brood, drink magere melk, Met vette melk waas voor mijn ogen, en groenten, hoewel ik met veel groenten moet oppassen ook met vis eten, wegens histamine overgevoeligheid. Vandaar levenslange astma, nu COPD. De bekkenbodem fystiotherapeute vermoedt dat de levenslange obstipatie en het vitamine K tekort wel eens met elkaar te maken zou kunnen hebben. Hoe is het mogelijk, dat ik te weinig vitamine K in mijn lichaam opneem? Dat zijn de twee vragen die ik nu heb. Van de medisch pedicure heb ik gehoord, dat weinig nog over vitamine K tekort bij volwassenen bekend is. Misschien dat u mijn vragen kunt beantwoorden. Reactie infoteur, 04-08-2014
Helaas, kan ik u niet helpen. Er is inderdaad nog weinig bekend over vitamine K tekort bij volwassenen en het is lastig om op basis van bovenstaande informatie te bepalen waardoor uw lichaam te weinig vitamine K opneemt.

Infoteur: Informeren
Laatste update: 28-11-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!