InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine D belangrijk voor iedereen

Vitamine D belangrijk voor iedereen

Vitamine D (cholecalciferol) is belangrijk voor iedereen. Waarom hebben wij deze vitamine nodig en wanneer krijgen wij vitamine D. In dit stukje leest u meer over het waarom en wanneer vitamine D. Ons lichaam heeft vitamine D nodig voor sterke botten en tanden. Vitamine D halen wij uit ons eten en is nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken.

Vitamine D (cholecalciferol)

Vitamine D is nodig, zodat de opname van calcium uit de moedermelk wordt bevorderd. Hierdoor groeien de botten goed en worden ze sterk. Vitamine D wordt in ons lichaam onder de huid aangemaakt door het zonlicht. De meeste mensen halen voldoende vitamine D uit hun eten. Mensen die veel binnen zijn, bijvoorbeeld nachtwerkers, en mensen die een donkere huidskleur hebben, lopen kans op een tekort aan vitamine D. Deze wordt geadviseerd extra vitamine D in te nemen. Ook zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven wordt aangeraden extra vitamine D in te nemen. Voor vrouwen boven de 50 jaar en mannen vanaf 60 jaar geld ook extra vitamine D.

Wanneer geef of neem je vitamine D

Vitamine D geef je vanaf de 14 e dag na de geboorte van je kind. Deze vitamine geef je iedere dag in druppelvorm tot en met het tweede jaar. Na het tweede jaar geef of neem je vitamine D in vaste vorm en alleen als de R in de maand is, bijvoorbeeld apRil.

In welk eten zit vitamine D

Uit onder andere welke voeding halen wij vitamine D.
  • margarine/halvarine
  • bak- en braadproducten waaraan vitamine D is toegevoegd
  • ongezouten boter
  • volle melk
  • paling
  • makreel
  • zalmmoot
  • rundertartaar
  • varkensfilet

Tekort aan vitamine D

Bij kinderen met een tekort aan vitamine D kan rachitis (Engelse ziekte) worden veroorzaakt. Bij volwassenen en ouderen kan op zeker moment botontkalking (osteoporose) ontstaan.

Te hoge dosis vitamine D

Het regelmatig innemen van een hoge dosis vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge dosis vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. De nadelige effecten als gevolg van hoge doseringen aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.
© 2008 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vitamine D belangrijk voor iedereen"

Reacties

Tip, 11-04-2013 11:46 #2
De Nederlandse adviezen rondom vitamine de zijn anders. Vitamine D wordt dagelijks geadviseerd tot 4 jaar, 10 microgram. Dus niet alleen met de R in de maand!

Hassan, 24-11-2009 21:27 #1
Heel erg belangrijk, bedankt voor de tips.

Infoteur: Nannie78
Laatste update: 04-04-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!