InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voel je goed met voldoende vitamine D

Voel je goed met voldoende vitamine D

Voel je goed met voldoende vitamine D Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden. Ook voel je je beter met voldoende vitamine D in je lijf. De belangrijkste bron voor de aanmaak van vitamine D, is de zon, maar hoe zorg je er voor dat je ook in de donkere maanden genoeg vitamine D aanmaakt?

Wat doet vitamine D?

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden. Het bevordert de opname van calcium en fosfor en de opbouw van de botten. Een tekort aan vitamine D kan botontkalking (osteoporose) veroorzaken, vandaar is het belangrijk om voldoende vitaminie D binnen te krijgen, vooral tijdens en na de menopauze. Ook is vitamine D onmisbaar voor een goede weerstand en helpt het spieren goed te functioneren. Daarnaast zorgt voldoende vitamine D in ons lichaam voor een gelukkig en vitaal gevoel.

Zon

De ultraviolette stralen van de zon werken in op de oliën van je huid. Hierdoor wordt vitamine D geproduceerd en door het lichaam geabsorbeerd. De meeste mensen krijgen per dag voldoende zon en daglicht op hun huid om vitamine D aan te maken. Mensen die echter veel binnen zitten, meestal 's nachts werken of bedekkende kleding dragen doen er goed aan om meer vitamine D op het menu te zetten.

Vitamine D rijke voedingsmiddelen

Vitamine D zit vooral in veel vissoorten zoals: haring, sardientjes, tonijn en zalm. Daarnaast bevatten ook zuivelproducten veel vitamine D. Ook wordt aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten vitamine D toegevoegd.

Extra vitamine D

Voor de meeste mensen is de vitamine D die uit een gevarieerde voeding wordt gehaald voldoende. Echter wordt dagelijks 10 microgram extra vitamine D aanbevolen voor:
  • mensen van 4 tot 50 met een donkere huidskleur
  • vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
  • kinderen tot 4 jaar
  • vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar die onvoldoende buiten komen en een lichte huidskleur hebben
  • vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen

Ook wordt er dagelijks 20 microgram extra vitamine D aanbevolen voor:
  • vrouwen ouder dan 50 jaar en mannen ouder dan 70 jaar die weinig buiten komen
  • mensen die osteoporose hebben
  • mensen die in een verzorgings- of verpleeghuis wonen
  • vrouwen ouder dan 50 jaar die een sluier dragen

Niet teveel

De gezondheidsraad heeft een veilige bovengrens van 50 microgram vitamine D per dag vast gesteld. Dit betekent niet dat er direct een probleem ontstaat wanneer deze hoeveelheid overschreden wordt. Problemen onstaan pas als er langdurig een te hoge inname plaats vind.
© 2011 - 2019 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voel je goed met voldoende vitamine D"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 20-06-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!