InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Salie en je gezondheid

Salie en je gezondheid

Salie is een erg geneeskrachtig kruid die u gewoon thuis kunt laten bloeien. De naam Salva (botanische naam) komt van het Latijnse Salvere (gezond zijn, genezen of redden) betekent 'heilzaam kruid' en dat is ook precies wat het kruid is. Naast de heilzame werking voor de gezondheid die u hieronder kunt lezen is salie ook erg goed om insecten te verjagen en diere- en kook luchtjes te elimineren. Ook kun je de bladeren van salie over je tanden wrijven om ze witter te laten worden.

Antibiotica

Salie heeft een sterke antibiotische werking (anti-bacterieel en anti-schimmel zoals bijv. candida). Waterige en alcoholische aftreksels van de bladen worden voor spoelingen en gorgelen gebruikt bij mond-, tandvlees-, kaak- en amandelontstekingen. Een paar druppels vluchtige olie in zout water vormen een goed spoelmiddel voor (geïnfecteerde) wonden en zweren. De thee van salie helpt tegen bloedend tandvlees en keelpijn. Salie zit ook in vele kruidentandpasta's. Het werkt slijmoplossend bij bijvoorbeeld asmta.

Recept voor Gorgelwater

  • 1 theelepel bladeren met ¼ l. water overgieten.
  • 20 minuten laten trekken.
  • filtreren.

Men beweert dat je door het gebruik van Salie langer zou leven! De kruidkundige Gerard schreef in 1597: "Salie is bij uitstek goed voor hoofd en hersenen, het maakt de zintuigen en het geheugen kwieker, versterkt de zenuwen, herstelt de gezondheid van lammen en geneest trillende ledematen".

Salieblad bevat fyto-oestrogenen en kan daardoor worden gebruikt om een onregelmatige menstruatie en om overgangsklachten te behandelen. Bij opvliegers en (nachtelijke) transpiratie werkt koude thee het best, dosering 3 tot 6 maal daags een halve kop. Van de tinctuur dagelijks 2 tot 4 theelepels in water.

Salie wordt tegenwoordig nog tegen nachtzweet bij Tbc-patiënten voorgeschreven, het vermindert de transpiratie soms dagen achtereen.

Salie vermindert hoesten en kou

Het helpt ook ter voorkoming van een kou op de borst. Neem bij het begin van griep of verkoudheid dagelijks 3 tot 4 koppen thee. Neem bij chronische klachten 2 koppen thee of 3 theelepels tinctuur. Salie helpt ook tegen vermoeidheid voor of na een virusziekte. Een oud middel tegen pijnklachten is het dagelijks kauwen van drie verse bladeren.

Salie is opwekkend

Maar ook adstringerend, krampwerend en helpt bij onrustig slapen, leverziekten, om vocht af te drijven, stimuleert en reguleert de galstroom (nuttig tijdens afvallen) en het zuivert het bloed. Salie wordt ook toegepast als versterkend middel (voor het hart).

Salie schijnt ook te helpen tegen pijnlijke, knobbelige borsten (raadpleeg bij knobbels in de borsten altijd een arts!), onvruchtbaarheid, verdriet en na miskramen. Salie verminderd ook de lactatie. En het schijnt te helpen bij nervositeit, angstigheid, vergeetachtigheid en verwardheid van oudere, kouwelijke en verzwakte mensen.

Gebruik Salie niet tijdens de zwangerschap of bij epilepsie. Gebruik het ook niet tijdens de zwangerschap, de melk wordt er droger van. De in gerechten verwerkte salie is een veilige hoeveelheid en kunt u in deze situaties gewoon tot u nemen.

Tinctuur

Als u een kruid lang wilt gebruiken, is een tinctuur de beste bereidingsmethode. Tincturen zijn ongeveer 2 jaar houdbaar. Een tinctuur is veel sterker dan een thee of een afkooksel en wordt daarom ook in milliliters (ml) of theelepels (tl) ingenomen. In het algemeen geldt: 20 druppels = 1 ml en 5 ml = 1 theelepel. De gemiddelde dosering zal variëren van 3 maal daags 1 ml tot 5 ml, afhankelijk van het kruid. Controleer daarom altijd de individuele kruidendoseringen.

Tincturen kunnen worden gebruikt om wortels of bladeren te bereiden. Ze bevatten naast water ook alcohol om de ingrediënten uit de kruiden te halen die anders niet vrij zouden komen. De alcohol kan eventueel door glycerine of azijn vervangen worden. Bekende tincturen voor professioneel gebruik zijn onder andere de tincturen van Dr. Vogels.

Werkwijze voor tincturen

Benodigdheden
  • 200 gram gedroogde kruiden of eventueel 400 gram verse kruiden
  • 2,5 dl alcohol (Het alcoholpercentage moet minstens 30 procent zijn om de werkzame stoffen uit de kruiden te
  • kunnen halen en om ze te kunnen bewaren. Gebruik bijvoorbeeld wodka of gin. Gebruik nooit industrieel alcohol.)
  • 7,5 dl water

Werkwijze
  • Hak de kruiden fijn en doe ze in een glazen kom of pot.
  • Meng de alcohol met het water en voeg de vloeistof toe en sluit de pot goed af.
  • Zet de pot op een warme, donkere plaats en laat hem daar 14 dagen staan.
  • Schud de pot elke 2 of 3 dagen om.
  • Zeef het mengsel na de 14 dagen in een schone pot, waarbij de overblijfselen van de natte kruiden apart worden gehouden. Deze kunnen vervolgens worden uitgeperst met bijvoorbeeld een wijnpers of door ze in een stuk katoen te wikkelen en ze uit te wringen.
  • Bewaar de tinctuur in een gekleurde, glazen pot of fles en zet deze op een donkere plaats.
  • Zet de naam en datum van bereiding op de flessen.
© 2008 - 2017 Tina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: salie of salvia officinalisKruiden: salie of salvia officinalisSalie had de naam een wondermiddel te zijn, het werd verondersteld zo ongeveer alle kwalen te kunnen genezen: reumatiek,…
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Salie (Salvia officinalis)Salie (Salvia officinalis)Salie is een prachtig plantje van mediterrane oorsprong. Een oud spreekwoord luid wie Salie in de tuin heeft, heeft nooi…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Is candida een soa? - Candida albicansIs candida een soa? - Candida albicansCandida is een veel voorkomende aandoening. Veel mensen hebben er last van. Er zijn veel verschillende soorten klachten…

Reageer op het artikel "Salie en je gezondheid"

Reacties

Corrine, 20-11-2017 00:19 #5
Sinds ik tweemaal per dag salie capsules slik is een groot deel van mijn klachten verminderd of weg (overmatig zweten opvliegers enz.enz) ik slik de capsules van de Tuinen ( barret enz )

Paula, 14-07-2017 15:27 #4
Is salie tinctuur ook te koop?

Bosker, 28-02-2017 17:20 #3
Hoeveel Salie thee moet ik drinken, om daar profijt van te hebben voor mij gezondheid?

Ada, 08-04-2014 13:50 #2
Heeft het drinken van de Duitse salbei thee dezelfde werking dan de thee die getrokken wordt van verse salie blaadjes? En is twee koppen salbei thee per dag voldoende?

Jme Daniels, 19-04-2013 15:21 #1
Goedemiddag,
Ik wilde graag weten hoe je salie thee maakt dus hoeveel blaadjes en hoelang het moet trekken (voor keel en amandelen). Alvast bedankt voor het antwoord en een heel fijn weekend gewenst. Met vriendelijke groet JME Daniels (Als het mogelijk is graag antwoord voor het weekend ik ontdekte deze site net en heb erg veel keelpijn en al veel geprobeerd maar dit klinkt als muziek in mijn oren dank u wel).

Infoteur: Tina
Gepubliceerd: 03-03-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!