InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De positieve werking van Scharlei

De positieve werking van Scharlei

Scharlei komt van de Salieplant familie en is net zo heilzaam als Salie zelf. Scharlei is een vriend van de vrouw en is iets zachter als Salie. Scharlei heeft een oestrogeenachtige werking. Andere namen voor Scharlei zijn: heldere salie, muskaatsalie, gewone scharlei, clear eye, see bright, eye bright. Salie is niet giftig, irriteert niet, is niet sensibiliserend, mag je niet gebruiken tijdens de zwangerschap en niet gebruiken bij gebruik van alcohol (narcotiserend; kan dronkenschap verergeren).

Lichamelijk en psychisch effectief.

Scharlei is opbouwend op het lichamelijke, psychische en nervale vlak. Heilzaam voor nerneuze, verzwakte personen alsook bij mensen die lijden aan angst, paranoia en depressies. Het is een warme, levendige geur en is daardoor langdurig innerlijk rustgevend en verdrijft melancholie. Ze ondersteunt in lastige situaties en bij relatieproblemen die ontstaan zijn door stress en druk van buitenaf. De olie geeft voor de 'scheppende' mens creativiteit, inspiratie en durf. Werkt verjongend in een midlife-crises! De psychische werking van scharlei werkt ook door op het lichamelijk gebied. Bij menstruatiekrampen, uitblijvende of onvoldoende menstruatie heeft ze in bad of massage een heilzame werking (krampstillend en ontspannend). Werkt krampstillend op de spijsvertering en bij astma heft ze krampen op in de bronchiën. Ook goed te gebruiken bij bronchitis en verkoudheid. Bij de overgang helpt ze om het transpireren tegen te gaan.

Klachtenlijst

De werking van Scharlei is heel erg breed. Hieronder volgt een opsomming van klachten waarbij Scharlei een positieve uitwerking heeft.
  • acne,
  • snijwonden,
  • hoofdroos,
  • haaruitval,
  • ontstoken huid,
  • vette huid en haar,
  • overmatig zweten,
  • zweren,
  • rimpels,
  • hoge bloeddruk,
  • spierpijn,
  • astma,
  • keelinfecties,
  • kinkhoest,
  • kolieken,
  • krampen,
  • flatulentie,
  • dyspepsie,
  • dysmennorroe,
  • witte vloed,
  • amenorroe,
  • pijnen bij de bevalling,
  • depressiviteit,
  • frigiditeit,
  • impotentie,
  • migraine,
  • nervositeit en stressgerelateerde aandoeningen.

Kruid informatie

De Salvia sclarea is één van de vele aromatische saliesoorten. Het is een tweejarige plant tot 1 meter hoog en met gerimpelde, sterk geurende bladeren. De bloemen groeien in aren en zijntweekleurig: wit en paars. De plant is oorspronkelijk afkomstig van de droge, zonnige hellingen in Zuid-Europa maar wordt tegenwoordig op vele plaatsen in de wereld gekweekt zoals in Frankrijk, Rusland, Spanje en China. Scharlei is een bekende tuinplant. De plant was al in de Middeleeuwen bekend en werd niet alleen voor medische doeleinden gebruikt, aangezien ze ook als een bedwelmend middel bijzonder gewaardeerd werd. De olie versterkt de effecten van alcohol.
© 2008 - 2017 Tina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De positieve werking van Scharlei"

Reactie

Yucebilgili, 11-03-2008 18:07 #1
Waar kan ik Scharlei kopen krijgen? Reactie infoteur, 23-03-2008
Hoi ik kan het erg moeilijk vinden, wel heb ik salie thee (familie van scharlei en bijna net zo goed) gevonden bij een toko, dus ik raad je aan zo'n winkel bij jou in de buurt op te zoeken en het te vragen. Ik had daar saliethee gekocht maar wie weet wat ze nog meer hebben. Bij een natuurlijk winkel heb je evt. ook nog kans van slagen in de zin van olie of tinctuur ofzo.
Sucees!

Infoteur: Tina
Laatste update: 23-03-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!