InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kidneybonen en gezondheid

Kidneybonen en gezondheid

Bonen zijn ontzettend goed voor onze gezondheid, maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Kidneybonen (nierbonen), zorgen zoals de naam al doet vermoeden, voor voldoende energie in de nieren. De nieren maken deel uit van een flink aantal hormonale regelkringen, die vooral betrekking hebben op de water- en zouthuishouding, de bloeddruk, de pH-regeling van het bloed. Ook bevatten de bonen een grote hoeveelheid magnesium. Dit mineraal is weer heel belangrijk voor o.a. je spieren en energie.

Magnesium

Magnesium is tevens een natuurlijke rustgever en anti-stress middel. Het is dus erg belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen. Een te kort aan magnesium kan vervelende klachten geven.

Rode nierbonen

Rode nierbonen zijn rood-bruin van kleur. Ze komen oorspronkelijk uit Noord- en Midden-Amerika. De bonen hebben een licht-zoete smaak. Let bij aankoop erop dat de bonen geen bruine plekjes vertonen en bewaar ze op een koele plaats. Het liefst in de koelkast.

Rode nierbonen hebben een lange weektijd (ongeveer 8 à 12u) en worden daarna gekookt gedurende minstens één uur. Ze worden vaak gebruikt bij de bereiding van salades of bij zuiderse gerechten zoals 'Chili con carne'. Natuurlijk kun je ze ook in blik kopen, maar hier komt het gevaar van ongewenste toevoegingen om de hoek kijken.

Voedingswaarde per 100 g

Rode nierbonen bevatten erg veel voedingsvezels.
Energie337 kcal1410 kj
Vezels15,2 gram
Koolhydraten61,30 gram
Vet1,06 ram
Eiwit22,53 gram
Water11,75 gram
Calcium83 m. gram
IJzer6,69 m.gram
Magnesium138 m.gram
© 2008 - 2017 Tina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kidneybonen en gezondheid"

Infoteur: Tina
Gepubliceerd: 03-03-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!