InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vermoeid of oververmoeid

Vermoeid of oververmoeid

Vermoeid of oververmoeid Elke dag bezoeken grote aantallen mensen de dokter met klachten over vermoeidheid. Toch zijn er veel mensen die na afloop van het consult het idee hebben dat ze geen bevredigende verklaring of antwoord hebben gekregen waarom zij zich zo voelen. Oververmoeidheid is zo´n algemene omschrijving, dat het niet eenvoudig is voor iemand, anders dan het slachtoffer zelf, dit te beoordelen. Het kan ontstaan door een grote reeks van factoren varieerend van een gebrek aan zuurstof tot een depressie. Het eerste wat de dokter zal doen om een diagnose te stellen is het doornemen van je medische geschiedenis om te kijken of er symptomen zijn welke verantwoordelijk kunnen zijn voor je vermoeidheid. Indien deze er zijn, dan zal er waarschijnlijk een lichamelijk onderzoek plaats vinden om mogelijke oorzaken te vinden. De dokter kan een bloedmonster afnemen en dit naar een laboratorium sturen om het te testen. Er zal getest worden op de volgende zaken:
  • Een bloedonderzoek op bloedarmoede.
  • Schildklieronderzoek, om vast te stellen of de schildklier goed functioneert.
  • Een onderzoek naar de suikerniveau´s om te kijken of er sprake is van diabetes.

Zoeken naar oorzaken

Indien de dokter geen lichamelijk afwijkingen kan constateren, dan kan hij onderzoeken of de oververmoeidheid door een depressie komt. Indien de vermoeidheid noch door lichamelijke klachten noch door depressiviteit komt, dan zal de oorzaak waarschijnlijk komen door stress. Stress is waarschijnlijk de belangrijkste reden voor vermoeidheid in onze Westerse wereld.

Levensstijl

Veel mensen leven een hectisch leven, en moeten het hoofd bieden aan eisen en spanningen waar het lichaam niet op ingesteld is. Als lichamelijke ziekten en psychise spanningen worden uitgesloten, ontdekken de meeste mensen dat ze zich beter voelen als ze er achter komen dat de vermoeidheid als bron het jachtige levenspatroon heeft. Het aanpassen van de levensstijl is vaak een oplossing voor het probleem van oververmoeidheid. Veel mensen proberen de kaars aan beide zijden te branden, ze proberen zowel de drukte van het dagelijkse werk alsook het familie en sociale leven in stand te houden. Dit betekend over het algemeen een gebrek aan rust, waardoor de vermoeidheid zich op kan bouwen. Daarnaast wordt het gezonde eten vaak overgeslagen of vervangen door een teveel aan junk food, waarbij er een gebrek kan ontstaan aan de inname van essentiele vitamines. Ook valt te overwegen om de alcohol consumtie te minderen, een hoge inname van de hoeveelheid alcohol is één van de oorzaken tot toenemende vermoeidheid. Een gebrek aan lichamelijke beweging kan leiden tot luiheid en lethargie. Regelmatig bewegen, vooral buiten de deur heeft een opmerkelijk effect op het toenemen van het energieniveau.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vermoeid of oververmoeid"

Reacties

Miranda, 08-08-2011 20:59 #2
Ik heb werk waar het één en al stress is. Steeds maar meer en meer moeten doen met minder mensen. En er is niks wat we er aan kunnen doen. Ja, ander werk zoeken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Elly, 10-04-2010 23:47 #1
Vermoeidheid, ja ik kan daar over mee praten, bij mij is het ontstaan na plaatsing van diverse zendmasten in de omgeving, gevolg slecht slapen, wakker worden met enome hoofdpijn alles in je lijf doet je zeer, vaak ook nog een drukkend gevoel op de borst, lang leve deze maatschappij, probber alles te doen op gebied van eten en voedingsupplementen, maar het blijft water na de zee dragen, hoe kom je hier weer uit!

Infoteur: Costaric
Laatste update: 23-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!