InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Langdurige vermoeidheid: zeven oorzaken

Langdurige vermoeidheid: zeven oorzaken

Langdurige vermoeidheid: zeven oorzaken Zowel lichamelijke als geestelijke inspanning kan voor vermoeidheid zorgen. Net zoals iedereen op deze aardbol ben jij ook wel eens moe. Zo moe zelfs dat je voor niets nog energie hebt. Een verkwikkende nachtrust kan de vermoeidheid doen verdwijnen. Indien je voortdurend vermoeid bent en je bijgevolg helemaal niet meer kan functioneren, dan is er sprake van een probleem. Sommige mensen blijven na voldoende slaapuurtjes toch nog een hele dag vermoeid. Voor deze personen kan het handig zijn om langs te gaan bij de huisdokter. Langdurig vermoeid zijn moet immers een reden of oorzaak hebben en de huisarts zal deze trachten te achterhalen.
Bron: Olichel, PixabayBron: Olichel, Pixabay

Vermoeid of langdurig vermoeid?

Vermoeidheid is niet altijd het gevolg van te weinig slapen. Sommige mensen slapen heel wat uurtjes per nacht en zijn de volgende dag nog altijd moe. Dit is het signaal om even verder te kijken. Het is best mogelijk dat er een lichamelijke oorzaak is voor de permanente vermoeidheid. Leven met een vermoeid gevoel is alvast niet prettig. Tracht bij langdurige vermoeidheid langs te gaan bij je huisarts. Hij zal je verder onderzoeken en bepalen of er toch geen lichamelijke oorzaak te vinden is.

Symptomen van vermoeidheid

Bij vermoeidheid kunnen er heel wat symptomen optreden. De symptomen zijn afhankelijk van persoon tot persoon. De meest gekende symptomen bij vermoeidheid zijn een futloos gevoel (geen energie), snel geïrriteerd zijn, vermoeide ogen, problemen met de concentratie, hoofd- en spierpijn en vermoeidheidsklachten in de nek, schouders en rug.

Zeven redenen of oorzaken van langdurige vermoeidheid

Bloedarmoede of anemie

Bloedarmoede ontstaat wanneer het bloed te weinig rode bloedcellen bevat. Deze rode bloedcellen bevatten immers hemoglobine en het is de hemoglobine die zorgt voor het transport van zuurstof. Bij bloedarmoede wordt er minder zuurstof vervoerd en daardoor kan je klachten als vermoeidheid krijgen. Wanneer je enkele weken op grote hoogte leeft past je lichaam zichzelf aan het zuurstoftekort aan. Er is bijgevolg een serieuze toename van het aantal rode bloedcellen. Dit komt omdat de nieren meer van het hormoon erythropoëtine gaan afscheiden. IJzergebrek is de hoofdoorzaak van bloedarmoede. IJzer kan je terugvinden in groene groenten maar kan je ook als extra supplement slikken.

Verstoorde (trage) werking van de schildklier

De schildklier scheidt hormonen uit die belangrijk zijn voor de stofwisseling. Bij een trage werking van de schildklier worden er te weinig hormonen aangemaakt en hierdoor vertragen ook de fysieke en mentale processen. Door deze vertraging kan je je enorm vermoeid voelen. Een onregelmatig of traag werkende schildklier kan worden vastgesteld na bloedonderzoek.

Ongezonde snacks en tussendoortjes

Te veel ongezonde tussendoortjes eten kan zorgen voor vermoeidheid. Je lichaam moet immers door de energievretende voeding te hard werken. Energievreters zijn suikerhoudende tussendoortjes die een heel snelle piek geven, maar vervolgens heel snel de bloedsuikerspiegel doen dalen. Mensen die toch heel wat snacks tussendoor eten, kiezen dan best voor fruit, groenten en noten.

Te weinig vochtopname
Het menselijk lichaam bestaat voor 60% uit water. Onvoldoende vochtinname kan leiden tot vermoeidheid. Zelfs een daling van de vochtopname met 2%, kan al een daling van je energieniveau teweegbrengen. Het menselijk lichaam heeft ongeveer anderhalve tot twee liter water per dag nodig. Dit dien je gespreid over de dag te drinken om een optimaal energieniveau te handhaven.

Tekort aan vitaminen

Een gezonde en gevarieerde voeding voldoet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen. Veganisten zouden bijvoorbeeld een tekort aan vitamine B12 kunnen oplopen. Deze vitamine is broodnodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Een tekort daarvan leidt tot bloedarmoede, met vermoeidheid als gevolg. Een tekort aan vitamine D kan ook een oorzaak zijn van vermoeidheid. De beste bron van vitamine D zijn vette vissoorten zoals haring, zalm, makreel, sardines, tonijn en paling. Daarnaast zijn eidooiers ook rijk aan vitamine D.

De ziekte diabetes

Personen die lijden aan de diabetes-ziekte hebben een te hoog bloedsuikergehalte in het bloed. Suikers worden niet meer omgezet in energie, maar blijven in het bloed zitten. Het gevolg is dan uiteraard dat het lichaam geen energie meer heeft. Bij diabetes type 2 dien je te diëten en meer te bewegen. Bij diabetes type 1 moet je spijtig genoeg insuline inspuiten.

Vermoeidheid door onregelmatig werk

Draaien van nachtdiensten verstoort de biologische klok. Het gevaar bestaat erin dat je tijdens je werkactiviteiten moe bent, en dat je overdag de slaap niet kan vatten. Werken in vroege en late diensten kan het ritme ook verstoren. Het lichaam gaat dan protesteren. Dat uit zich vervolgens in slaapproblemen, stress, vermoeidheid, maagklachten en darmproblemen. Wie overdag moet slapen, doet er goed aan om in een sterk verduisterde kamer te slapen.

Conclusie

Vermoeidheid is een vervelend iets. Het kan de kwaliteit van je leven enorm beperken. Tegen vermoeidheid kan je zelf veel doen. In vele gevallen is een verkwikkende nachtrust of even goed ontspannen voldoende. Bij langdurige vermoeidheid raadpleeg je best je huisarts. Hij kan dan de oorzaak van je vermoeidheid trachten te achterhalen en een eventuele behandeling opstarten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het chronisch vermoeidheidssyndroom CVS: Hoe herken je het?Iedereen is wel eens moe. Dit kan verschillende oorzaken hebben: Te weinig slaap, slecht slapen of een tekort aan bepaal…
Waarom ben ik altijd moe?Veel mensen kennen het. Steeds maar weer dat vermoeide gevoel. Je gaat op tijd naar bed maar je word vervolgens weer fut…
Ziekte van Pfeiffer bij een kindZiekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
Ik ben altijd moe, hoe komt dat?Ik ben altijd moe, hoe komt dat?Veel mensen voelen zich dagelijks moe. Dit is deels het gevolg van de huidige, drukke maatschappij, maar er kan ook iets…
Schildklierklachten en oververmoeidheidSchildklierklachten en oververmoeidheidIeder mens voelt zich wel eens behoorlijk moe. Meestal gaat het over als er rust wordt genomen en kan een nacht goed sla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kitty Terwolbeck, Flickr (CC BY-2.0)
  • Nieuwsblad.be, http://www.nieuwsblad.be/cnt/gvplmdk5, 7 september 2015
  • Goedgevoel.be, http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/1192459/2010/12/07/14-verrassende-oorzaken-van-vermoeidheid.dhtml, 7 september 2015
  • Cm.be, http://www.cm.be/ziekte-en-behandeling/klachten-en-ziekten/vermoeidheid/, 7 september 2015
  • Degezondheidswinkel.be, http://www.degezondheidswinkel.be/blog/vermoeidheid-oorzaak-symptomen-diagnose, 7 september 2015
  • Afbeelding bron 1: Olichel, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Langdurige vermoeidheid: zeven oorzaken"

Reactie

Rieja (infoteur), 08-09-2015 22:34 #1
Jammer dat je het gebruik van draadloze apparaten, zoals smartphone, tablet, wifi en DECT-telefoon vergeet bij 7 redenen van vermoeidheid. Reactie infoteur, 09-09-2015
Dag Rieja,

Dit kan inderdaad ook een reden zijn. Ik heb er slechts een zevental opgesomd waarvan ik geloof dat ze ook vermoeidheid kunnen veroorzaken. Maar zoals je zegt, en het is bij mij ook zo, maken een tablet, smartphone en PC je ogen en bijgevolg ook je lichaam erg moe.
Bedankt voor je reactie,
Auteurjr

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menselijke aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!