InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Te hoge cholesterol? Het cholesterol verlagend dieet helpt

Te hoge cholesterol? Het cholesterol verlagend dieet helpt

Is je slechte cholesterol te hoog? Dan is het de hoogste tijd om daar wat aan te doen. Een te hoge concentratie aan slechte LDL cholesterol is immers de belangrijkste oorzaak van levensbedreigende hart- en vaatziekten. De meerderheid van al diegenen die last hebben van een te hoge dosis slechte cholesterol, grijpen onmiddellijk naar geneesmiddelen. Je kan nochtans heel wat zélf doen om je slechte cholesterol te verlagen. Dat kan in de eerste plaats door zowel je eet- als je leefgewoonten drastisch aan te passen. Het cholesterolverlagend dieet kan je daar uitstekend bij helpen.

Wat is cholesterol?

Voor een goed inzicht, moeten we weten wat cholesterol eigenlijk is. Het betreft een soort, vetstof die we in beperkte hoeveelheden nodig hebben voor het opbouwen van lichaamscellen en de aanmaak van hormonen, vitamine C en galzuren. Niemand kan dus zonder cholesterol, maar vooral baby’s, opgroeiende kinderen, en zwangere vrouwen hebben nood aan een grote dosis van deze vetstof. Anders wordt het wanneer er teveel slechte cholesterol in je bloed wordt gemeten. Dat doet immers je aderen vernauwen, belangrijke oorzaak van een slechte bloedcirculatie. Vernauwde aderen en een slechte bloedcirculatie zijn op hun beurt de belangrijkste oorzaken van hart- en vaatziekten.

Je lever produceert cholesterol

Je lichaam haalt cholesterol uit je voeding. De meerderheid van het cholesterol in je bloed wordt door je lever aangemaakt. Deze cholesterol wordt vervoerd door het bloed. Cholesterol is echter niet oplosbaar in bloed, waardoor het zich tijdens het transport uiteindelijk vast hecht aan de daar aanwezige eiwitten.

Slechte cholesterol

We onderscheiden twee soorten cholesterol. Naast de goede cholesterol of HDH cholesterol (high density lipoproteïne), is er ook slechte cholesterol of LDL cholesterol (Low density lipoproteïne). De slechte cholesterol wordt door je lever aangemaakt. Het zijn de eiwitten in je bloed die deze LDL cholesterol van je lever naar al je organen brengen. Als je slechte cholesterol te hoog is, wordt er uiteraard ook teveel van deze vetstof naar je organen gevoerd, waardoor het zich ophoopt in je bloedvaten.

Goede cholesterol

De goede cholesterol of HDH cholesterol verwijdert op zijn beurt de vetstof uit je organen, en voert deze terug naar je lever. De slechte cholesterol die vastzit aan het HDL- eiwit in je bloedvoeten, wordt door deze HDH cholesterol ook als goede cholesterol aanzien, omdat het HDL- eiwit de cholesterol uit je organen voert.

Belangrijkste risicofactoren

Een te hoog gehalte aan slechte cholesterol kent heel wat oorzaken:
  • Erfelijkheid: tal van wetenschappelijke onderzoeken toonden aan dat te hoge cholesterol erfelijk is. In sommige familie's komt dit meer voor dan in anderen
  • Geslacht: mannen lopen een groter risico op te hoge cholesterolwaarden dan vrouwen
  • Leeftijd: hoe hoger je leeftijd, hoe meer kans je loopt op een te hoge concentratie aan slechte cholesterol
  • Ongezonde leef- en eetgewoonten: ongezonde voeding en een gebrek aan lichaamsbeweging blijven de belangrijkste oorzaken van te hoge cholesterolwaarden, en daar kun je wel iets aan doen

Symptomen

Als de slechte cholesterol in je bloed zich in je bloedvaten opstapelt, gaan je bloedvaten zich meer en meer vernauwen, om uiteindelijk dicht te slibben en aderverkalking te veroorzaken. Dan komt uiteraard ook de bloedvoorziening in het gedrang, waardoor je organen te weinig zuurstof krijgen. Met aderverkalking als resultaat.

Aderverkalking veroorzaakt geen symptomen. Er doen zich pas klachten voor als deze aandoening ver gevorderd is, en men er nog weinig kan aan doen.

  • Aderverkalking in je benen: veroorzaakt in de eerste plaats pijn in je kuiten, vooral tijdens het lopen
  • Aderverkalking ter hoogte van je hart: is oorzaak van een hevige en drukkende pijn in je borstkas, vooral tijdens fysieke inspanningen. Je organen en dus ook je hart kampen met een belangrijk zuurstoftekort. Houdt deze toestand te lang aan, dan ontstaat een hartinfarct
  • Aderverkalking in je hersenen: dit kan een herseninfarct met ernstige verlammingsverschijnselen veroorzaken

Het cholesterol verlagend dieet

Door gezond te eten en voldoende te bewegen, ben je in staat je slechte cholesterol zélf te verlagen met natuurlijke cholesterolverlagers. In dit cholesterol verlagend dieet staat een gezonde voeding met veel groenten en fruit, maar ook met granen, noten, zaden, pitten en voeding met een hoge dosis vitamine B en onverzadigde vetzuren centraal.

Vezelrijke voeding

Een vezelrijke voeding helpt je slechte cholesterol te verlagen. Vooral groenten, fruit en alle volkorenproducten zijn rijk aan voedingsvezels. Deze verlagen de opname van deze slechte cholesterol in je darmen. Je vindt vezels vooral in peulvruchten (erwten, bonen, linzen en kikkererwten), in artisjokken (stimuleren je lever), witloof, aubergines druiven, bessen en in groene bloedgroenten (spinazie, andijvie, broccoli, in allerlei koolsoorten, in sla en in waterkers.

  • Fruit rijk aan voedingsvezels: appelen, peren, mango’s, sinaasappelen, bosvruchten, frambozen en alle soorten aalbessen

Voeding rijk aan onverzadigde vetten

Voeding rijk aan onverzadigde vetten zoals omega 3- vetzuren houden je cholesterol in evenwicht. Onverzadigde vetten vind je vooral in vette vissoorten zoals zalm, paling, forel, heilbot, makreel, sardienen, haring en ansjovis.
Gerelateerde artikelen
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Hoe verlaagt Danacol de cholesterolIedereen heeft de reclamefilmpjes van Danacol wel al eens gezien. Vele zijn overtuigd van het drankje en anderen staan e…
Metabolisme en voeding: CholesterolEr zijn verschillende factoren die een invloed hebben op de cholesterol concentratie van het plasma. In dit artikel word…
Bronnen en referenties
  • http://www.webmd.com/cholesterol-management/features/11-tips-to-cut-your-cholesterol-fast

Reageer op het artikel "Te hoge cholesterol? Het cholesterol verlagend dieet helpt"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 02-02-2015
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!