InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hutspot eten om beter te zien: invloed vitamine A wortelen

Hutspot eten om beter te zien: invloed vitamine A wortelen

Hutspot eten om beter te zien: invloed vitamine A wortelen Als kind hoor je het al van je ouders, eet al je wortelen op zodat je goed kunt zien! De relatie tussen goed kunnen zien en wortelen is bepaald door de stof geheten bètacaroteen. Het wordt omgezet in retinol en is essentieel om een goed zicht te behouden/ onderhouden. Wat houdt de stof retinol in, waarom is het noodzakelijk dat je voldoende ervan inneemt en waarom kun je via hutspot-eten beter zien?

Hutspot eten om beter te zien

Bètacaroteen en kleurvorming

Wortelen – maar ook andere geel, rood, oranje gekleurde groenten – zitten boordevol met bètacaroteen. Deels verzorgt het de kleur van de groente en wordt na inname omgezet in de stof retinol. Dit wordt ook wel vitamine A genoemd en is van grote invloed op de weerstand. Het is als het ware vet-oplossend en heeft een positieve invloed op infecties. Een tekort aan deze stof zorgt er dan ook voor dat meerdere infecties de kop op kunnen steken en kan het tot een verminderd zicht leiden. Wat voor gevolgen kan een bètacaroteen- of retinol-tekort hebben?

Invloed van een tekort

Een tekort betekent feitelijk dat er onvoldoende tot geen gekleurde groenten worden toegevoegd aan de maaltijd, waardoor het lichaam onvoldoende bètacaroteen heeft en geen of onvoldoende vitamine A kan aanmaken. Daarnaast kan het voorkomen dat men door overvloedige water- of alcoholinname de vitamine uit het lichaam wegspoelt. De weerstand neemt af bij een dalend vitamine A gehalte, waardoor aandoeningen de kop kunnen opsteken. Denk aan onverzorgd haar, droge huid, waarnaast ook het gezichtsveld wordt benadeeld. In eerste instantie kan er nachtblindheid optreden, waarna de omstandigheid verslechtert. Dit kan worden veroorzaakt door een verslechterende gevoeligheid van de staafjes op het oognetvlies, maar het kan ook komen door netvliesloslating. Houdt de conditie aan dan leidt het tot complete blindheid. Daarnaast kan het aanleiding zijn voor meerdere tand-, keel-, tong- en gehemelteproblemen.

Wat als je teveel inneemt?

Krijg je per dag structureel meer dan 3.000 microgram binnen, dan wordt er meer dan de veilig gestelde grens ingenomen. Zeker tijdens de zwangerschap moet de vrouw oppassen met inname ervan. Specifiek dient men tijdens de zwangerschap aandacht geven aan het niet eten van lever. Dit aangezien het hoge concentraties retinol bevat, waardoor het lichaam snel teveel krijgt. Het kan schade toebrengen aan de ongeboren vrucht. Vermijd die omstandigheid dus altijd. Heeft men buiten de zwangerschap om teveel vitamine A dan kan het leiden tot draaierigheid, hoofdpijn, snel moe zijn, problemen aan de ogen, droge huid, enzovoorts.

In de winter hutspot eten

In de winter houden we van warm voedzaam voedsel in de vorm van verschillende soorten stamppotten. Hutspot is daar een voorbeeld van en is een mengsel van gestampte aardappelen met wortelen en ui. De hoeveelheid wortelen is relatief veel, waardoor de maaltijd een strak oranje kleur heeft. De maaltijd is ideaal om naast de helende eigenschappen van ui voldoende bètacaroteen binnen te krijgen, zodat voldoende retinol en dus weerstand wordt opgebouwd. Ook knabbelen aan een rauwe peen of het eten van gaar gekookte wortelen is zeer goed, waardoor het zien goed wordt ondersteund.

Structureel tekort

Heb je enkele van voorgenoemde klachten dan kan het worden veroorzaakt door een retinol-tekort. Het is afhankelijk van je eigen levensstijl en voedingspatroon hoeveel je werkelijk van de stof binnenkrijgt. Toch kunnen er omstandigheden zijn, waarbij je het onvoldoende inneemt door bijvoorbeeld een groente- of fruitallergie. In dat geval kun je het innemen als capsule, zodat je vitamine A als supplement krijgt toegediend. Met een enkel tablet per dag krijg je de dagelijks benodigde hoeveelheid binnen zodat je lichaam geleidelijk aan kan herstellen.

Preventieve inname en beter zien

Je weet nooit precies wat je aan voedingsstoffen per dag binnenkrijgt. Het kan zelfs zijn dat je mogelijk altijd te weinig inneemt. Om problemen aan het lichaam te voorkomen kun je supplementen preventief innemen. Denk specifiek aan vitamine A tabletten, maar je kunt ook gaan voor “multi vitamine”. Daarmee neem je alle noodzakelijke stoffen in één keer tot je. Oftewel je vergeet praktisch gezien geen enkele vitamine of mineraal, zodat alle lichaamsfuncties optimaal kunnen verlopen. Doe je voordeel door voldoende vitamine A via hutspot of aanvullende supplementen in te nemen zodat alle lichaamsprocessen goed werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vitamine A (retinol), provitamine A en bètacaroteenVitamine A (retinol), provitamine A en bètacaroteenVitamine A (retinol) is een belangrijke vitamine en speelt een belangrijke rol bij de weerstand, maar is ook goed voor d…
Vitamine A (retinol), functie, voeding en symptomen tekortVitamine A (retinol), functie, voeding en symptomen tekortVitamine A (of retinol) is een belangrijke vitamine. De belangrijkste functie van vitamine A is een goede werking van de…
De geneeskracht van wortelpoederWortels zijn gezond; dat weten we al langer. Nu is er sinds het begin van het derde millennium steeds vaker wortelpoeder…
Wortelen: Groenten die ooggezondheid bevorderenWortelen: Groenten die ooggezondheid bevorderenKinderen die moeilijk groenten eten, krijgen van de ouders vaak te horen dat wortelen goed zijn om het gezichtsvermogen…
Bètacaroteen: nodig voor de aanmaak van voldoende vitamine ABètacaroteen: nodig voor de aanmaak van voldoende vitamine ABètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het is een belangrijke antioxidant die goed is voor de weerstan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bluefern, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A8tacaroteen
  • http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/vitamines-het-oog-wil-ook-wat-107/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtblindheid
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortel_(groente)

Reageer op het artikel "Hutspot eten om beter te zien: invloed vitamine A wortelen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!