InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij droge ogen, kunnen oogdruppels helpen?

Wat te doen bij droge ogen, kunnen oogdruppels helpen?

Wat te doen bij droge ogen, kunnen oogdruppels helpen? Het hebben van droge ogen houdt in dat er te weinig traanvocht naar de ogen gaat. Consequentie van de aandoening is dat het oog daardoor verhoogde kans loopt om ontstoken te raken. Normaal scheidt de traanklier gelegen net boven het oog aan de voorzijde van de oogkas vocht uit waarmee het hoornvlies van het oog een constante vochtigheid heeft. Indien er te weinig traan wordt afgescheiden dan heeft het oog een tekort aan vocht. Waar herkent u te droge ogen aan en hoe kunnen oogdruppels het helpen?

Droge ogen

Kenmerken van de aandoening

Primair voelen de ogen ongewoon aan, waarbij het lijkt of er continu iets onder de oogleden zit. Een vervelend gevoel alsof er een irriterend stukje in het oog zit. Als gevolg van droge ogen ziet het eveneens geaderd uit, waardoor het er onverzorgd over komt. Omdat de ogen geïrriteerd zijn, loopt u daarnaast het risico dat u aan de geïrriteerde ogen gaat zitten met alle gevolgen van dien. De ogen worden extra rood en jeuken. Wat kunt u hier nu aan doen, zonder dat u de ogen aanvullend gaat beschadigen?

Oorzaak droge ogen

De traanklier gelegen boven de ogen produceert onvoldoende traanvocht om in de huidige omstandigheden het oog voldoende vloeistof aan te leveren. Er zijn een aantal redenen waarom de traan aanvoer verstoord raakt:
  • door het dragen van contactlenzen. Daarmee heeft het oog het fysieke gevoel dat er voldoende traan wordt aangevoerd, echter het kan daardoor een uitdrogend gevoel geven. Dit omdat het hoornvlies niet in contact staat met de open lucht;
  • door het hebben van een continue ontsteking aan de oogleden, mogelijk veroorzaakt door een variant van het herpes simplex virus voorkomend bij koortslip en gordelroos;
  • door gebruik van medicijnen, waardoor traanproductie wordt ingedampt.

Verkeert u in droge gebieden, danwel komen de ogen vaak in contact met luchtstroming dan kan men er continu last van hebben. Let wel dat de omstandigheden kunnen zijn veroorzaakt en danwel verergerd door de inzet van laserbehandeling.

Hoe kunt u de klachten verminderen?

Belangrijk is dat het huisklimaat niet te droog wordt. Moderne woningen hebben een optimaal werkende ontluchting en ventilatie. Echter de luchtvochtigheid is veelal onder de maat. Zorg voor een automatische vochtverspreider of zorg ervoor dat u bakjes met water aan de verwarming hangt. Op die manier komt er continu genoeg vocht in de lucht, zodat het klimaat beter wordt voor uw ogen. Daarnaast is het van belang om airco en ventilatoren te vermijden. Iedere luchtbeweging zorgt ervoor dat de ogen namelijk aanvullend worden benadeeld.

Aanvullende behandeling en oogdruppels

Om de droge ogen verder te behandelen kunt u goed gebruik maken van gesteriliseerd vocht, zoals kunsttranen welke u in de vorm van oogdruppels kunt krijgen. Geregeld druppelen verbetert de vochtigheid van de ogen, waardoor de klachten geleidelijk aan gaan verminderen. Werkt een variant oogdruppels niet, stap dan over op de andere omdat u mogelijk eveneens reageert op de vochtconservering. Blijft de aandoening langdurig voortduren dan is advisering door een medisch oogspecialist nodig om van het droge oog af te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van de ogen: jeuk en branderig gevoelLast van de ogen: jeuk en branderig gevoelEen branderig gevoel aan je ogen is geen pretje. Je ogen zijn extreem belangrijk in de maatschappij van vandaag. Autorij…
Kunsttranen tegen droge ogenKunsttranen tegen droge ogenDroge ogen is een veel voorkomende klacht en kan erg hinderlijk zijn. Het komt veel voor bij ouderen, mensen die contact…
Droge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandelingDroge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandelingDroge ogen zorgen ervoor dat de ogen pijn doen, rood worden en jeuken. Ook het zicht kan wazig worden en je kan het gevo…
Wat is Gordelroos (Herpes Zoster) en wat is er aan te doen?Wat is Gordelroos (Herpes Zoster) en wat is er aan te doen?Gordelroos, ook wel herpes zoster genoemd, is een pijnlijke huiduitslag. Hier lees je hoe gordelroos ontstaat, wat de sy…
Syndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondSyndroom van Sjögren: droge ogen en een droge mondHet syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte: het afweersysteem vernietigt de traanklieren en speekselklieren. Ooga…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat te doen bij droge ogen, kunnen oogdruppels helpen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!