InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandeling

Droge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandeling

Droge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandeling Droge ogen zorgen ervoor dat de ogen pijn doen, rood worden en jeuken. Ook het zicht kan wazig worden en je kan het gevoel hebben dat er zand in je ogen zit. In dit artikel gaan we dieper in op de symptomen en oorzaak van droge ogen en geven we een overzicht van de beste natuurlijke behandelingen om droge ogen te verhelpen.

Tekenen en symptomen van droge ogen

Droge ogen betreft meestal beide kanten. De tekenen en symptomen zijn gemakkelijk te herkennen:
  • Gevoel van jeuk, pijn en branden aan de ogen
  • Tranende ogen
  • Klevende ogen
  • Vermoeide ogen na korte periodes van lezen of werken aan de computer
  • Overgevoelig voor rook en wind
  • Overgevoelig voor licht
  • Moeilijkheden om lenzen in te brengen
  • Rode ogen
  • Wazig zicht

Oorzaak van droge ogen

  • Ouderdom en overgang
  • Droge lucht
  • Zon
  • Roken en rokerige plaatsen
  • Koude
  • Allergie
  • Bepaalde medicijnen
  • Verwonding aan het oog
  • Hangend ooglid
  • Oogoperatie
  • Syndroom van Sjögren (gekenmerkt door droge ogen, droge mond, droge slijmvliezen en gewrichtsproblemen)

Droge ogen vehelpen Natuurlijke behandeling

Tranen zijn een belangrijk natuurlijk mechanisme om de werking van de ogen correct te laten verlopen. Ze bevatten immers water, oliën, slijm, antistoffen en proteïnen die de ogen beschermen tegen ontstekingen. Er zijn talrijke natuurlijke behandelingen voorhanden om droge ogen te verhelpen.

Met de ogen knipperen

Met de ogen knipperen is de meest eenvoudige oplossing om droge ogen te verhelpen. Hierdoor gaan de ogen immers meer tranen produceren.

Oogdruppels

Is het knipperen met de ogen niet voldoende om je ogen vochtig te maken? Doe dan drie tot vier keer per dag een paar oogdruppels in de ogen.

Water

Krijg je last van droge ogen als je lang hebt gelezen of aan een computer hebt gewerkt? Las dan af en toe een pauze in om je gezicht met een beetje water op te frissen. Je ogen zullen hierdoor een beetje hydratatie krijgen.

Warm compres

Neem een propere handdoek en week die in warm water. Ga daarna liggen en leg het warm compres op de ogen. Deze behandeling voegt extra vocht aan de ogen toe en moet twee tot drie keer per dag herhaald worden.

Koud compres

Als je geen tijd hebt om een warm compres te maken, mag je je droge ook met een koud compres bedekken. Vijf minuten zijn voldoende. Door de mengeling van koude en vocht zal de jeuk en het branden wegebben.

Luchtbevochtigers

Zet één of meerdere luchtbevochtigers op kantoor en op de plaatsen van je huis waar je het meeste bent. Dit voorkomt droge ogen en is een goede manier om bestaande droge ogen te verhelpen.

Gymnastiek voor de ogen

Dagelijks een beetje gymnastiek doen voor de ogen is een prima manier om droge ogen te verhelpen. Een goede oefening is om met de ogen te rollen: kijk zo ver mogelijk naar boven zonder het hoofd te bewegen; laten de ogen vervolgens kloksgewijs naar alle richtingen kijken. Probeer zoveel mogelijk van de kamer te zien door enkel je ogen te bewegen.

Waterrijke voeding

Zorg ervoor dat je voeding genoeg vocht bevat. Drink veel water, fruitsap, groentensap en soep. Ook fruit en groenten bevatten veel vocht en zijn dus goed voor de ogen.

Vis

Eet meer vis. De vetzuren die de vis bevatten maken je ogen immers vochtiger. Houd je niet van vis? Neem dan voedingssupplementen zoals zalmolie en levertraan.

Vermijd koffie en alcohol

Zowel koffie en alcohol drogen het lichaam en dus ook de ogen uit. Hun consumptie dient dus zoveel mogelijk te worden beperkt.

Vermijd suiker en dierlijke vetten

Suiker en dierlijke vetten verstoren het normaal functioneren van het lichaam en zijn dus ook slecht voor de ogen. Houd zoveel mogelijk afstand van suiker, rood vlees, gefrituurde voeding en bewerkte oliën.

Roken en rokerige ruimtes

Roken en rokerige ruimtes maken de ogen droog en moeten dus vermeden worden.
Gerelateerde artikelen
Het droge ogen syndroomMet droge ogen worden verschijnselen bedoeld die optreden als gevolg van het uitdrogen van het oppervlak van het hoornvl…
Droge ogen (keratoconjunctivitis sicca)Droge ogen (keratoconjunctivitis sicca)Iedereen krijgt in zijn leven een keer te maken met droge ogen. Lees in dit artikel wat de klachten zijn en wat je er te…
Droge ogen voorkomen en verhelpenDroge ogen voorkomen en verhelpenEen mens kan geen enkele hinder aan z'n ogen hebben. Zodra we een klein vuiltje of een zandkorrel in ons oog hebben, kun…
Wat te doen bij droge ogen, kunnen oogdruppels helpen?Wat te doen bij droge ogen, kunnen oogdruppels helpen?Het hebben van droge ogen houdt in dat er te weinig traanvocht naar de ogen gaat. Consequentie van de aandoening is dat…
Ontstoken ogen bij een paardAls de herfst weer aanbreekt en het weer slaat weer om naar veel wind en een lage temperatuur kan het zijn dat uw paard…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Droge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandeling"

Reactie

Shanta, 06-11-2014 15:27 #1
Ik ben zeer blij dat ik zoveel methodes hier zie om wazig zien te verhelpen, want maakte me erge zorgen.de doktoren kunnen maar niets vinden dus zat ermee.Stress heb ik wel heel veel.kan dat ook een oorzaak zijn en ook niet goed slapen.
Bij voorbaat heel hartelijk dank voor de tips.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!