InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De hik stoppen & oorzaken van de hik

De hik stoppen & oorzaken van de hik

De hik stoppen & oorzaken van de hik De oorzaken van de hik zijn variabel en kunnen gaan van te snel eten en drinken tot aandoeningen aan de nieren en longen. In bijna alle gevallen gaat de hik vanzelf over, maar door het volgen van onze tips kan je de hik sneller stoppen. Blijft de hik langer dan drie uur aanhouden, ga dan naar de dokter.

Oorzaken van de hik

De hik wordt gekenmerkt oor het herhaaldelijk samentrekken van het diafragma. Doordat de lucht te snel in de longen terechtkomt, sluiten de stembanden zich en dit zorgt voor het bekende hik-geluid. Over de oorzaken van de hik bestaat nog veel onduidelijkheid, maar er wordt algemeen aangenomen dat de volgende oorzaken aan de basis liggen van de hik:

  • Te snel eten
  • Te snel drinken
  • Plotselinge opwinding of stress
  • Pikant eten
  • Maagproblemen
  • Nierproblemen
  • Longontsteking

De hik stoppen

In de meeste gevallen gaat de hik na enkele minuten vanzelf over. Toch zijn er verschillende oplossingen voorhanden om de hik sneller te doen overgaan. In zeldzame gevallen is een medische oplossing noodzakelijk.

Adem inhouden

Een bekende oplossing om de hik te stoppen is het inhouden van de adem.

Pindaboter

Het eten van pindaboter is één van de efficiëntste en lekkerste methoden om de hik te stoppen. Heb je vaak last van de hik, dan kan je overwegen om dagelijks pindaboter op je boterham te smeren of om de pindaboter in sauzen of soep te verwerken.

Gember

Ook het zuigen of knabbelen op een stukje gember is doeltreffend om een steeds weerkerende hik te stoppen. Van mensen die vaak gember eten, is trouwens bekend dat ze zelden last hebben van de hik.

Kardamom

Maak een kopje thee op basis van kardamom. Drink dit dagelijks indien je vaak last hebt van de hik. De gemakkelijkst manier om deze thee te maken is door een halve tot een hele theelepel kardamom in poedervorm in een kopje water te laten oplossen.

Yoghurt met zout

Een goede oplossing tegen de hik is het eten van yoghurt waarin je een snuifje zout hebt gedaan. Het is wel belangrijk de yoghurt langzaam te eten, anders kan je de hik net erger maken.

Suiker

Leg een theelepel suiker op de achterkant van de tong. Even wachten en dan inslikken.

Tong uitsteken

Steek je tong uit en trek eraan met je vingers.

Gorgel

Gorgel enkele minuten met water. Dit is voor veel mensen zeer efficiënt.

Ijswater

Vul een glas water met ijsklontjes en drink dit langzaam op. De snelle temperatuursverandering zal de hik doen stoppen.

Ijsblokjes

Is het maken van ijswater je iets te veel werk, dan kan je ook rechtstreeks op een ijsblokje zuigen. Steek het ijsblokje helemaal in je mond voor het beste resultaat.

Oorstokje

Kietel de binnenkant van je keel met een oorstokje.
Gerelateerde artikelen
Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenBloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenNeusbloedingen (ook bloedneus genoemd) zijn een zeer vaak voorkomende aandoening, vooral bij peuters, kinderen en tiener…
Snurken: Hoe komt het en wat doe je eraan?Snurken is vervelend. Voor jou maar ook zeker voor je omgeving. Snurken zorgt ervoor dat je zelf niet goed slaapt en kan…
Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsNeusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsHoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…
Wat is de attributietheorie?Attribueren betekent "toeschrijven aan". De attributietheorie houdt zich bezig met motieven of oorzaken van het waargeno…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "De hik stoppen & oorzaken van de hik"

Reacties

Hanne Bruyndonckx, 18-08-2017 14:08 #2
Wat bij mij altijd helpt is ondersteboven een glaasje water drinken. Ik buig gewoon voorover en drink dan aan de buitenste kant van het glas. Heel belangrijk is dat je ook onderste boven slikt. Let op voor morsen!

Bart, 01-01-2015 02:03 #1
Kokhalzen helpt, alles geprobeerd maar uiteindelijk was dit de doorslaggevende factor.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!