InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingen

Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingen

Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingen Neusbloedingen (ook bloedneus genoemd) zijn een zeer vaak voorkomende aandoening, vooral bij peuters, kinderen en tieners. Ook tijdens de zwangerschap komt een bloedneus gemakkelijk voor. In dit artikel gaan we dieper in op de oorzaken en geven we enkele tips om neusbloedingen te stoppen.

Oorzaken van een bloedneus of neusbloeding

Droge lucht

Droge lucht is één van de voornaamste oorzaken van een bloedneus omdat het de slijmvliezen van de neus uitdroogt. Hierdoor vormen er zich korstjes binnenin de neus. Van zodra je in je neus begint te peuteren, gaan de korstjes open en begint de neus te bloeden. Door luchtbevochtigers in huis te plaatsen, is dit euvel gemakkelijk te voorkomen.

Allergie

Ook een allergie kan ervoor zorgen dat de slijmvliezen van de neus uitdrogen en korstjes vormen.

Snuiten van je neus

Als je je neus vaak snuit, kan dit de adertjes binnenin de neus doen springen. Dit uit zich als een neusbloeding.

Verwondingen

Als je een harde slag tegen je neus krijgt, zal die er in de meeste gevallen ook van gaan bloeden.

Wat te doen bij een bloedneus of neusbloeding

Compres

Haal het bloed zachtjes uit de neus door gebruik te maken van een doekje. Hierbij mag je geen druk uitoefenen op de neus. Ga vervolgens rechtop staan en buig je hoofd een beetje naar voren. Oefen zachtjes druk uit op de plaats waar de neusbloeding zich voordoet. Na enkele minuten zou de bloedneus in principe moeten stoppen. Is dit niet het geval, wikkel dan een ijsblokje in een handdoek en druk hiermee tegen de neus.

Wattenbolletjes

Je kunt ook een klein wattenbolletje in het bloedende neusgat steken. Zorg er wel voor dat je een stukje uit de neus laat hangen om het er nadien gemakkelijker te kunnen uithalen. Van zodra het wattenbolletje met bloed doordrenkt is, moet je het door een nieuw vervangen.

Ijsblokjes

Wikkel enkele ijsblokjes in een handdoek en leg dit enkele minuten op de achterkant van je hals om de neusbloeding te stoppen. Wat ook goed werkt tegen een bloedneus is enkele minuten lang een ijsblokje in je mond houden.

Ajuin

Snij een stuk ajuin af en hou dit enkele minuten lang onder je neus. De neusbloeding zal snel stoppen omdat de dampen van de ajuin het bloed doen stollen.

Lucifers

Laat een lucifer branden en blaas het vuur onmiddellijk terug uit. Door de rook van het gedoofde vuur te inhaleren, doe je de bloedneus stoppen. Houd er rekening meer dat je wel verschillende lucifers zult moeten aansteken, want de rook blijft niet zo lang aanhouden.

Zout, azijn en citroensap

Meng een theelepel zout met een kleine hoeveelheid azijn en citroensap. Door dit tegen de neus te houden, zal de neusbloeding stoppen.

Vitamine K

Mensen die vaak last hebben van een bloedneus moeten ervoor zorgen dat ze meer vitamine K in hun voeding opnemen. Vitamine K is vooral te vinden in groene groenten zoals spinazie, peterselie, broccoli, spruiten en asperges.

Wanneer kan een bloedneus of neusbloeding gevaarlijk zijn

In sommige gevallen kan de neusbloeding van diep binnenin de neus komen. Dit komt vooral bij bejaarden voor. Je moet onmiddellijk met een bloedneus naar de dokter als het bloeden niet wil stoppen, als er overdreven veel bloed uit de neus komt, als het bloed snel stroomt, als er hoofdpijn optreedt en/of als je je zwak begint te voelen.
Gerelateerde artikelen
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Een bloedneus stelpenEr is geen reden tot paniek wanneer men last heeft van een bloedneus want is vrij onschuldig en stopt na een aantal minu…
Neusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsNeusbloeding of bloedneus: oorzaken, behandeling & tipsHoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over…
Het behandelen van een bloedneusHet behandelen van een bloedneusIn het hoofd circuleert er ontzettend veel bloed rond. In de haarvaatjes in de neus zit al heel veel bloed, laat staan h…
Wat te doen bij een bloedneusIedereen heeft wel een bloedneus, maar weinigen raadplegen hier een dokter voor. Als het om een moeilijk te stelpen bloe…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingen"

Reactie

Maureen, 01-03-2018 09:28 #1
Ik ben 58j en kreeg 5 u in de ochtend een neusbloeding. Ik schrok me wild. Deze info heeft mij heel veel geholpen. Ik ben direct op het net gaan zoeken

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!