InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kan tandabces levensbedreigend zijn?

Hoe kan tandabces levensbedreigend zijn?

Hoe kan tandabces levensbedreigend zijn? Een infectie aan het tandvlees kan leiden tot tandabces, welke tot in de toplaag van het bot kan doordringen. Acute tandabces kan veel pijn en zwelling geven, welke uiteraard direct door de tandarts behandeld moet worden. Toch kan de situatie ook verergeren naar de aandoening van Angina van Ludwig, waardoor de etterdruk in de onderkaak dermate groot is dat een levensbedreigende situatie ontstaat. Hoe wordt tandabces behandeld en waarom kan het gevaarlijk zijn?

Tandabces

Toenemende inwendige druk en pijn

Nadat plaatselijk weefsel is afgestorven ontstaat etter, waardoor een abces kan groeien. Dit kan veelal ongemerkt doorgaan onder de tand, waarna acute tandabces kan ontstaan. Dit komt voor in combinatie met zwelling tot ernstige zwelling en pijn. Omdat een zenuw plaatselijk dood kan zijn en er aanvullend door gaatjes ontstekingen ontstaan kan een abces snel tot ontwikkeling komen. Verder slechte mondhygiëne speelt daar parten bij. Een toenemende inwendige druk zorgt ervoor dat bot wordt afgebroken, waardoor het abces in de toplaag van het bot kan binnendringen. Is de abces reeds doorgegroeid tot in het bot dan komt het tot een zeer pijnlijke zwelling. Daarbij kan de aandoening verder onder de huid doorgroeien. Wordt het niet behandeld dan kan dit leiden tot de levensbedreigende aandoening Angina van Ludwig.

Indicatie van tandabces

Betreft het een acute vorm van tandabces dan heeft de patiënt stevige pijn. Gewoonlijk is de tand gevoelig en staat los op de kaak. De tand wordt namelijk omhoog geduwd door de abces, waardoor aan de zenuw wordt getrokken. Veelal concentreert de tandabces zich onder de tand bij de wortelpunt, daar waar de wortel in het bot vastzit. Bij indringing van de infectie in het bot kan de patiënt ernstige pijnen ondergaan, waarbij de aandoening snel kan groeien. Betreft het echter een chronische aandoening dan kan dit zonder pijn verlopen en moet het worden herkend door een foto te maken.

Behandeling

Primair is het de taak om de pijn te verzachten. Dit kan veelal succesvol zijn door via de tand in de ontsteking te boren. Zodoende kan etter worden afgevoerd. De druk neemt af en daarmee ook de pijn. Manifesteert er eveneens een tandabces naast de tand dan hoeft niet via de tand te worden geboord. Om de abces rond de wortelkanaal te desinfecteren dient een natriumhypochloride-oplossing te worden gebruikt. Daarmee wordt onder de tand door geregelde spoeling een schone tandwond gerealiseerd, zodat na desinfectie een wortelkanaalbehandeling wordt gedaan en een vulling geplaatst. Omdat de aandoening minder positief reageert op verdoving is het trekken van een tand tijdens het hebben van de aandoening geen pretje. Daarom dient voor het eventueel trekken altijd gedesinfecteerd te worden oftewel twee tot drie weken dagelijks spoelen. Een antibioticakuur kan tijdelijk helpen om de aandoening te verwijderen en om de pijn te verminderen. Toch dient achteraf een wortelkanaalbehandeling te worden uitgevoerd danwel dient de tand te worden getrokken. Is de ernst van de aandoening groot en biedt spoeling geen soelaas dan kan worden overwogen om het abces in te snijden, zodat de druk onder de tand en in het bot snel afneemt.

De Angina van Ludwig aandoening

Tandabces heeft zich bij de Angina van Ludwig ontwikkeld tot een aandoening, waarbij meerdere holtes in de onderkaak zijn gevuld met etter. Er zijn in dat geval meerdere infectiehaarden, waardoor de situatie van de patiënt snel verslechtert. De druk is daardoor in de overgang van nek naar kaak dermate hoog dat het de luchtpijp wordt dichtgedrukt. Algehele malaise, koorts, slecht ademen zorgen ervoor dat de gezondheid in snel tempo afneemt. Indien er niets wordt gedaan kan de patiënt als regelrecht gevolg van de tandabces in een levensbedreigende situatie verkeren wat tot de verstikkingsdood kan leiden.

Behandeling Angina van Ludwig

Om deze aandoening te behandelen is het eerst noodzaak dat de patiënt snel in het ziekenhuis terechtkomt. Er dient een hulppijp aangelegd te worden om de luchtpijp te verlichten danwel dient er een snee boven de luchtpijp in de huid gemaakt te worden zodat de patiënt via intubatie kan ademen. De behandeling bestaat uit antibiotica en veel monitoring van de conditie. Het kan daarnaast nodig zijn om de etter via incisies uit het lichaam te laten vloeien, zodat de druk op de luchtpijp afneemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tandabces: Ophoping van pus in tand door bacteriële infectieTandabces: Ophoping van pus in tand door bacteriële infectieWanneer een wonde of irritatie aan de binnenkant van de mond (pulpaholte) ontstaat, veroorzaken bacteriën mogelijk een i…
Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?Heeft de tandarts bij de controle een gaatje ontdekt? Dat wordt boren en vullen! Doet het pijn en hoe doen ze het?
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Pijn aan het tandvleesPijn aan het tandvleesPijn aan het tandvlees kan erg vervelend zijn, daar het tandvlees erg gevoelig is en makkelijk gaat bloeden of ontstoken…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig's_angina

Reageer op het artikel "Hoe kan tandabces levensbedreigend zijn?"

Reacties

Johan, 18-03-2018 21:38 #2
Ik had blijkbaar al een tijd zonder te weten een chronische kaak ontsteking, deze was gister tot vanmorgen zeer pijnlijk, na een slaap tablet te veel gister heb ik kunnen slapen en werd ik wakker met een behoorlijk dikke wang.
Nu heb ik bij de kaak chirurg een drain "katheter" gekregen in mijn mond, maar ik vraag mij af wat ik hier wel en niet mee kan.
Roken, is dit een probleem gezien het in principe een open gat/wond is?
Eten en drinken? Kan ik bijvoorbeeld nog cola, ijsthee, koffie etc drinken?
Moet ik met eten enkel aan de goeie kant van mijn mond eten? Of gewoonweg doen wat ik normaal ook doe, en afwachten? Reactie infoteur, 20-03-2018
Het is verstandig om de wond niet in aanraking te laten komen met ongewenste stoffen. Volg daarnaast de adviezen van de tandarts op.

Rinelma Sophia, 18-05-2016 01:48 #1
Wat is de behandeling van tandvlees abces?

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tandaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!