InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tandenknarsen: wat te doen om minder tanden te knarsen?

Tandenknarsen: wat te doen om minder tanden te knarsen?

Tandenknarsen: wat te doen om minder tanden te knarsen? Lig je lekker comfortabel in bed, hoor je ineens een knarsend of piepend geluid. Wat is dat toch vraag je jezelf af. Het geluid komt duidelijk bij je partner vandaan. Dit tandenknarsen ook wel bruxisme genoemd is het met kracht heen en weer bewegen van de tanden, zodanig dat er geluid wordt geproduceerd. Het knarsen van tanden is echter een slechte bezigheid voor het gebit, omdat deze gebitsziekte ervoor zorgt dat de tanden in verhoogd tempo wegslijten. Zowel het glazuur en onderliggende tandbeen wordt geleidelijk aan door de eigen tanden weggeschuurd. Dit is uiteraard een slechte ontwikkeling voor de tanden en wordt inmiddels aangemerkt als de tot op derde meest voorkomende gebitsziekte. Waardoor gaan we tandenknarsen en wat kun je er tegen doen?

Tandenknarsen

Slaap- en waakknarsen

Bij tandenknarsen zorgen de kaakspieren ervoor dat de tanden met veel kracht langs elkaar heen worden bewogen. Dit veroorzaakt een geluid vergelijkbaar als het geluid behorende bij het snijden in een stuk glas. Tandenknarsen komt gewoonlijk tijdens de slaap voor, echter sommige mensen hebben er ook last van gedurende de dag. De oorzaken van het tandenknarsen kunnen zeer divers zijn en vermoedelijk iedere persoon van klein tot groot heeft er in zijn leven weleens last van (bewust of onbewust). Om van het tandenknarsen af te komen moet dus de onderliggende reden boven water worden gekregen.

Het herkennen van knarsen

Belangrijkste herkenningsmethode of er sprake is van tandenknarsen is als een tweede persoon je erop wijst. Dit zal de partner of ouder kunnen zijn die het tandenknarsen toevallig hoort. Als je ligt te slapen hoor je zelf niet dat je aan het knarsen bent. Daarnaast kan het zijn dat de kiezen of tanden gevoelig zijn, waarnaast de kaakspieren door teveel melkzuur pijnlijk of verkrampt aanvoelen. Ook kunnen de kaakspieren groeien door de nachtelijke bewegingen. Een andere manier om te herkennen of je aan de aandoening lijdt is dat de tandarts veel slijtage en schade constateert aan de tanden. Denk daarbij aan extreem afgesleten of afgebroken glazuur en het opengaan van oude vullingen.

Oorzaken van tandenknarsen

Veelal wordt het tandenknarsen in verband gebracht met onrustig slapen. Onrustig slapen kan onder andere worden veroorzaakt door:
  • teveel alcohol en nicotine in het lichaam;
  • overgewicht, waardoor de interne stress in het lichaam toeneemt;
  • verhoogde stress gedurende de dag welke ís nachts tot onrust leidt (psychische stress);
  • medicatie zoals Prozac en drugs;
  • het voorkomen van tandenknarsen in de familie door erfelijkheid.

Mogelijke oplossingen

Het niet behandelen van de oorzaak van de aandoening kan leiden tot een compleet verwoest gebit. Uiteraard dient ten eerste het probleem geconstateerd te worden waarna daaraan kan worden gewerkt:

Stress

Ga onthaasten! Neem in overleg met je baas af en toe vijf minuten pauze om je lichaam tot rust te laten komen. Hoe ontstress je dus op het werk? Maar ontstress ook thuis door geen enge of indringende films te kijken omdat die in je slaap je blijven achtervolgen.

Thuissituatie

Heb je problemen in je relatie? Doe er dan iets aan. Ga met je partner om tafel en bespreek het probleem om tot een oplossing te komen. Heb je een vent die je slaat en niet respecteert dan moet je overwegen om de relatie te beëindigen.

Geestelijke stress

Het kan dat je zelf een psychische problemen verkeert. Het kan zeer nuttig zijn om daarover een een gesprek aan te gaan bij de psychiater om zo de gevolgen daarvan in te perken.

Overgewicht

Ga afvallen door een gepast dieet te volgen. Een teveel aan vetten en calorieën in het lichaam zorgt ervoor dat het lichaam intern gestrest is. Het teveel aan stoffen dient uit het lichaam gehaald te worden. Denk bijvoorbeeld aan het halveringsdieet.

Alcohol en nicotine

Beperk de inname van alcohol tot een minimum en stop met roken. De aanvullende stoffen zorgen ervoor dat je lichaam onrustig is en niet in diepe slaap komt. Neem voor het slapen gaan liever een glas warme melk zodat je lichaam ontspant en rustig wordt.

Bij chronisch tandenknarsen kan het goed zijn om een flexibele gebitsbeschermer te gebruiken vergelijkbaar als een bit om zo de tanden continu te kunnen beschermen tegen verder ongemak. Deze gebitsbeschermer kun je veelal in overleg bij je tandarts verkrijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van tandenknarsen?Last van tandenknarsen?Tandenknarsen of bruxisme is een aandoening die veel voorkomt en grote schade kan veroorzaken aan je gebit. Iedereen kna…
Tandenknarsen tijdens de slaap (bruxisme)Tandenknarsen tijdens de slaap (bruxisme)Tandenknarsen is een kwaal die bij veel mensen voorkomt. Zij doen dit in de meeste gevallen tijdens de slaap, waarbij er…
Abrasie van tanden, huid en andere lichaamsdelenAbrasie van tanden, huid en andere lichaamsdelenAbrasie betekent afslijting van een oppervlak. Dit komen we tegen in de natuur, zoals het afslijten van gesteente of aar…
Bruxisme of tandenknarsenTandenknarsen is een ernstige aandoening. Op lange termijn kan er heel wat schade ontstaan aan je gebit. Er zijn veel ve…
Bruxisme, problemen met tandenknarsenBruxisme, problemen met tandenknarsenTandenknarsen, in mooie medische taal ook bruxisme genoemd, bestaat in allerlei vormen en gradaties. Het 'waakbruxisme'…
Bronnen en referenties
  • http://www.tandartsplein.nl/dossiers/aandoeningen/tandenknarsen-of-bruxisme.html
  • http://www.guardkit.com/tandenknarsen-bitje.asp

Reageer op het artikel "Tandenknarsen: wat te doen om minder tanden te knarsen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tandaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!