InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van tandenknarsen?

Last van tandenknarsen?

Last van tandenknarsen? Tandenknarsen of bruxisme is een aandoening die veel voorkomt en grote schade kan veroorzaken aan je gebit. Iedereen knarst wel eens met de tanden, maar het wordt pas een probleem als het niet meer ophoudt en er klachten ontstaan zoals pijnlijke kaakspieren en abnormale slijtage van het gebit.

Wat is tandenknarsen

Tandenknarsen doet zich voor als je ‘s nachts onbewust je kauwspieren te veel aanspant en met geweld je tanden en kiezen over elkaar schuift. Door dat schuiven ontstaat het knarsende geluid. Soms merk je het zelf niet en kom je er pas achter als je anderen uit de slaap houdt of als je met pijnlijke kaken, hoofdpijn of nek- en schouderpijn wakker wordt. Of jouw tandarts merkt na verloop van tijd aan de abnormale slijtage van je gebit dat je tandenknarst.

Oorzaak bruxisme

Er bestaat geen specifieke oorzaak voor tandenknarsen. Mogelijke oorzaken zouden zijn:
  • een slecht sluitend gebit
  • niet goed functioneren van het centraal zenuwstelsel
  • gebruik van drugs of bepaalde medicatie (antidepressiva, zoals Prozac)
  • overmatig alcoholgebruik
  • overmatig koffiegebruik
  • roken: bij rokers wordt knarsen tweemaal vaker geconstateerd
  • erfelijke factoren: 40 tot 60 procent zou erfelijk bepaald zijn
  • stress

Stress is één van de belangrijkste redenen voor tandenknarsen. Als je niet uitkijkt krijg je de stressgevolgen letterlijk voor je kiezen. Je klachten kunnen worden veroorzaakt door onverwerkte emoties. Deze onverwerkte emoties veroorzaken verstoringen in het energetisch systeem van je lichaam. Door deze verstoringen in het energie systeem van je lichaam ga je iedere keer weer knarsen. En ondanks dat je het bewust niet wilt, gaat het knarsen gewoon door als je slaapt. In de meeste gevallen ben je er niet bewust van dat je deze onverwerkte emoties hebt. Volgens de laatste inzichten blijkt bruxisme vooral op te treden bij de zogenaamde ‘trage slaapfasen’.

Bruxisme is een aandoening die valt onder parasomnia, een stoornis waarbij tijdens de slaap ongewenste gebeurtenissen optreden. Onbewuste hersenactiviteit is de oorzaak van het met grote kracht over elkaar schuiven van het gebit. Daarbij kunnen stress, alcohol en drugs een stimulerende invloed uitoefenen.

Wat kun je er aan doen

De tandarts kan een beschermend plaatje aanmeten, een zogeheten splint. Dit beschermplaatje bestaat uit kunststof die perfect past op de tanden, meestal de bovenkaak. Slapen met dit hulpmiddel is echter geen definitieve oplossing. Het zorgt ervoor dat de tanden elkaar niet meer raken, maar pakt niet de hyperactiviteit in de kaakspieren aan. Kortom het knarsen blijft. Het enige voordeel is dat het bitje slijt in plaats van je kiezen.

Andere oplossingen

Leren omgaan met stress, ontspanningsoefeningen of proberen een betere nachtrust te krijgen kunnen een bijdrage leveren. Voor de nabije toekomst staat een nieuw technologische ontwikkeling voor de deur: een anti-bruxisme-apparaatje oftewel de BruxStop. Dit apparaatje meet met sensoren continue stress-symptonen. Dreigt het op knarsen uit te draaien, dan geeft het apparaat een minimale elektrische puls af. Door deze puls openen de kaken en ontspannen de kauwspieren. Het malen in ’t hoofd zal gewoon doorgaan, maar de kaken stoppen. Het apparaat kost ruim € 1200.
© 2009 - 2019 Smeets, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Last van tandenknarsen?"

Infoteur: Smeets
Gepubliceerd: 19-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!