InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gehoorschade: een iPod is net zo slecht als een Boeing

Gehoorschade: een iPod is net zo slecht als een Boeing

Gehoorschade: een iPod is net zo slecht als een Boeing Gehoorproblemen of slechthorendheid hoorde vroeger vooral bij opas en omas. Hun vitale functies werden gewoon slechter doordat ze ouder werden. Tegenwoordig is dat anders. Allerlei apparaten zorgen ervoor dat jongeren vanaf 25 jaar al met een gehoorapparaat in moeten lopen. Hoe krijg je gehoorproblemen of word je slechthorend? En hoe kun je gehoorproblemen of slechthorendheid voorkomen?

Doofheid bij jongeren

Vroeger was het luidste geluid dat er te horen was het lawaai dat mens en dier zelf maakte. Toen er allerlei machines kwamen namen die dat over en werden zij de grootste herriemakers. Tegenwoordig zijn er veel apparaten waar de omgeving geen last van heeft, maar degene die het apparaat draagt des te meer. De kleine koptelefoons van mp3 spelers bijvoorbeeld zorgen voor heel veel gehoorschade. Zo kan een iPod net zoveel geluid produceren als een Boeing 747 die net opstijgt. Ook de snoeiharde muziek die wordt gedraaid tijdens dance partys en live concerten beschadigt het gehoor van de mensen die het evenement bijwonen. Tijdens concerten wordt maar liefst 120 decibel geproduceerd en dat is beslist niet goed voor de gehooringang.

Hoe ontstaat gehoorschade

  • Mensen die 30 minuten lang muziek horen dat met 90 decibel hun gehooringang wordt geduwd lopen al gehoorschade op.
  • Wie een halve minuut geluid hoort van 110 decibel is dan al de pineut.

Dit komt omdat het oor heel gevoelig is en weinig geluid al als heel veel lawaai oppikt.
In het oor bevindt zich het slakkenhuis. Daarin bevinden zich weer zon 20.000 haarcellen. Dezen registeren als het ware het geluid. Op de haarcellen zitten zintuighaartjes die de geluidstrillingen omzetten en aangeven om welk geluid het gaat. De gevoelige zintuigjaartjes raken ernstig beschadigd na een avond met heel veel decibellen. Zij kunnen wel weer herstellen, maar iemand die elke dag naar keiharde muziek uit zijn iPod luistert of wekelijks een knetterhard concert bezoekt kan er op rekenen dat de haartjes op den duur kapot gaan. Blijvend letsel is dan het gevolg.

Gehoorschade en de symptomen

Bij gehoorschade heeft de persoon in kwestie vaak last van:
  • Oorsuizen
  • Fluittonen horen
  • Sistonen horen
  • Pieptonen horen
  • Bromtonen horen

Op den duur: weinig of niets meer horen

Het gevolg van die gehoorschade is nog groter. Op den duur kunnen mensen bepaalde geluiden niet meer waarnemen, hebben ze moeite om voorstellingen te volgen of kunnen ze in een drukke ruimte niet meer horen wat mensen tegen ze zeggen. Dit gaat heel geleidelijk, zodat iemand eerst vaak niet in de gaten heeft wat er nu precies aan de hand is. Wordt het eindelijk opgemerkt dan is het vaak al te laat. Voorkomen is dus beter dan genezen. Dat kan door muziek veel minder hard te zetten op iPod of mp3 speler of die apparaten helemaal niet meer in de oren te pluggen. Want een iPod kan net zoveel geluid produceren als een opstijgende Boeing 747. Tijdens een live concert oordopjes indoen vermindert het aantal decibellen met 30 procent. Misschien niet de meest uitgelezen manier om een concert te volgen, maar je oren blijven er wel heel door.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gehoorschade: een iPod is net zo slecht als een Boeing"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!