InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abrasie van tanden, huid en andere lichaamsdelen

Abrasie van tanden, huid en andere lichaamsdelen

Abrasie van tanden, huid en andere lichaamsdelen Abrasie betekent afslijting van een oppervlak. Dit komen we tegen in de natuur, zoals het afslijten van gesteente of aardoppervlakte, maar abrasie komt ook voor in de medische wereld. Het gaat hier dan voornamelijk om afslijting van tanden, kiezen en huid.

Natuurlijke abrasie van tanden en kiezen

Tanden en kiezen hebben met de jaren wat te verduren, en het is dan ook niet vreemd dat ze hierbij wat afslijten. Dit is volkomen normaal. Bij de natuurlijke afslijting ondervinden tanden en kiezen geen nadeel aan de slijtage. Wanneer de stand van tanden en/of kiezen niet goed is, kan er meer slijtage voorkomen. Tanden kunnen hierdoor schade oplopen.

Abrasie door tandenknarsen en knarsetanden

Mensen die tandenknarsen, hebben vaak meer slijtage aan de tanden of kiezen. Tandenknarsen komt zowel bij kinderen als volwassenen voor. Dit gebeurt tijdens de slaap door te actieve kauwspieren. Hierdoor kunnen tanden zover afslijten dat ze te dun worden, maar er kunnen ook putjes ontstaan. Knarsetanden is het stijf op elkaar houden van de kaken, waarbij er ook schade aan gebit kan ontstaan. Soms kan er zelfs een kies breken.

Abrasie komt vooral voor bij het tandenknarsen in de slaap. We zien het zowel bij kinderen als bij volwassenen. Op volwassen leeftijd zien we vaker dunne tanden, zwakke tanden of beschadigde tanden. Ook afgesleten deeltjes komen voor. Daarnaast kunnen de tanden pijnlijk aanvoelen. Niet altijd herkent iemand het bij zichzelf, want knarsetanden doe je immers in je slaap. Der ouders of de partner merkt het op door het geluid wat geproduceerd wordt tijdens het knarsen va de tanden.

Abrasie van de huid

Bij acne werd vooral voorheen de techniek manuele abrasie gebruikt. Hierbij werd handmatig de huid afgeschuurd. Dit was zeer pijnlijk en de genezing hiervan duurde ook lang. Tegenwoordig worden andere technieken gebruikt, maar er zal nog zeker abrasie van de huid worden toegepast.

Abrasie van de huid kan ook ontstaan na bijvoorbeeld een val: dan ontstaat er een schaafwond. Hierbij is de bovenste laag van de huid afgesleten. Schaafwonden zijn zeer pijnlijk. Ze bloeden vaak weinig tot niet.

Abrasie van het hoornvlies

Wanneer er een stofje of een takje of wat dan ook, langs het hoornvlies schuurt, kan dit abrasie van het hoornvlies veroorzaken. Het hoornvlies is dan beschadigd. Dit kan pijnklachten geven, roodheid, niet kunnen kijken met het oog of slecht zien. Soms raakt het hoornvlies ontstoken. De genezing is vaak langzaam.

Abrasie van de knieschijf

Bij knieslijtage wordt er wat van het kale bot weg geschraapt zodat er een voedingsbodem ontstaat. Als het goed is, zal het lichaam nieuw kraakbeen aan gaan maken. Abrasie van de knieschijf is niet bij iedereen mogelijk, dit hangt ervan af hoe ver de slijtage al is. De arts zal dit altijd met de patiënt bespreken.
Gerelateerde artikelen
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Acne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzakenAcne bij volwassenen. De meest voorkomende oorzakenAcne bij volwassen komt veel vaker voor dan men denkt. Één oorzaak van acne bij volwassen kan stress zijn. Lees hier de…

Reageer op het artikel "Abrasie van tanden, huid en andere lichaamsdelen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!