InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?

Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?

Heeft de tandarts bij de controle een gaatje ontdekt? Dat wordt boren en vullen! Doet het pijn en hoe doen ze het?

Hoe ontstaan gaatjes?

Doordat je de hele dag door eet en drink je komen er allerlei stoffen in je speeksel. Het speeksel zit vol met bacteriën en met het voedsel erbij ontstaat er tandplak. De bacteriën zorgen ervoor dat de voedselresten in zuur veranderen. Dit zuur kan door je glazuur heen "bijten". Als je het tandplak niet op tijd weghaalt kunnen er gaatjes in je tanden ontstaan. Nadat er eenmaal een gaatje in je glazuur zit kan het zuur verder met het tandbeen aan te tasten. Meestal heb je ook maar een klein gaatje in je glazuur, maar is er wel veel tandbeen aangetast.

Het boren

Meestal krijg je een klemmetje om je tand met daar omheen een plastic doekje om het speeksel(met bacteriën) uit de tand te houden tijdens het boren.De tandarts gebruikt een boor met een klein diamantsteentje (welke zeer sterk is) om een deel van je glazuur weg te boren, zodat hij beter bij het aangetaste tandbeen kan. De boor maakt een hoog fluitend geluid en trilt een beetje. Daarna verwijdert hij al het aangetaste tandbeen. Hij kijkt dan of al het aangetaste is verwijderd en gaat dan door met vullen.

Het vullen

Nadat het aangetaste is verwijderd zit er nog een gat in je tand die moet worden opgevuld. Voor kleine gaatjes gebruikt de tandarts een witte kunststof als vulling. Als het een groter gat is kan hij een zilveren vulling gebruiken. Deze wordt minder vaak gebruikt omdat het minder mooi is en sommige mensen ziek worden van de metaaldeeltjes die in de amalgaamvulling verwerkt zitten. Met een speciale lijm wordt de vulling aan de tand vastgeplakt.

Pijn

Het boren kan verschillend van mens en diepte van het gat pijn doen. De ene persoon voelt er niets van, terwijl de ander kreunend van de pijn op de stoel ligt. Als je wilt kun je om een verdoving vragen, wat heel even een steek geeft, maar dan heb je helemaal geen pijn tijdens het boren. Alleen een paar uur na de verdoving kan het een beetje opzetten en een zeurende pijn opleveren.

Hoe verkom je gaatjes?

  • Goed je tanden poetsen! Twee keer per dag grondig en rond de twee minuten lang poetsen. Gebruik tandpasta met fluoride.
  • Flossen! Flos de tandplak tussen je tanden weg, met een tandenborstel lukt dit niet.
  • Gebruik tandenstoker om voedselresten tussen je tanden te halen.
  • Eet niet te veel snoep met veel suiker.
  • Eet niet de hele dag door, dan krijgen je tanden tussendoor tijd zichzelf te herstellen.
  • Als je aanhoudende pijn aan een tand hebt is het verstandig naar de tandarts te gaan. Je hebt dan grote kans op een gaatje en als je wacht tot de pijn weg is heb je kans dat je tandzenuw dood is.
© 2008 - 2019 Sanpaulo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tandproblemen: cariësTandproblemen: cariësCariës is een tandprobleem wat ook wel tandbederf wordt genoemd. Hierdoor krijg je gaatjes. Lees in dit artikel meer ove…
Tanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen vullen gebeurt door ze eerst uit te boren en vervolgens op te vullen met een hard wordend materiaal. Zo…
Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenTandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenVeel mensen hebben er een hekel aan om naar de tandarts te gaan. Na een behandeling hebben sommige mensen weken lang las…
Gaatjes (cariës) voorkomenCariës, ook wel “gaatjes” of “tandbederf” genoemd, is een proces waarbij het tandglazuur oplost. Hoe kun je voorkomen da…
Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Naar de tandarts. Bang voor de tandarts. Angst voor de tandarts komt zeer veel voor. Het is zelfs zo dat vrijwel iederee…

Reageer op het artikel "Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?"

Reacties

Caro Voragen, 14-08-2013 20:04 #2
Hallo,
ik ben een meisje, en zie dat er rare dingetjes in mijn tanden zitten wat ik niet wegkrijg,
ik heb al heel erg lang een angst zegmaar voor de tandarts, en voor het eerst zie ik iets zwarts in mijn tand zitten, ik moet morgen gaan & krijg het niet meer weg, ik weet dat het gaatjes zullen zijn, kan iemand me a.u.b. helpen hoe ik dit moet gaan doen,
want ik ben nogal erg bang voor de tandarts!

Femke, 14-01-2013 21:27 #1
Ik moet woensdag naar de tandarts dus ik moet 16 januari naar de
tandarts en ik ben bang dat ik gaatjes heb, maar als ik gaatjes heb vraag ik om een verdoving. Maar doet een verdoving pijn?
Groetjes Femke

Infoteur: Sanpaulo
Gepubliceerd: 02-04-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!