InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronen

Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronen

Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronen Veel mensen hebben er een hekel aan om naar de tandarts te gaan. Na een behandeling hebben sommige mensen weken lang last van pijn in de mond. Een tandartsbehandeling is allemaal voor je eigen bestwil. Lees het hieronder.

Tandartsbehandelingen

Afschrapen

Als je bij de tandarts voor controle bent en ze gaan afschrapen, dan betekent dit dat ze het tandsteen van je tanden gaan verwijderen. Dit doen ze met een instrumentje waarvan het puntje van het instrumentje 25.000 keer per seconden trilt. Het puntje breekt de tandsteen los in vele kleine stukjes. Bij ieder mens is het verschillend of het pijn doet of niet. De ene is er zeer gevoelig voor en de ander heeft nergens last van.

Polijsten

Polijsten is het weghalen van tandplak of het verwijderen van vlekken van de tanden. Dit kan ook bij een controle-afspraak. Dit doen ze ook met een soort boortje. Dit ligt per persoon of dit pijn doet of niet. De enige kan er gevoelig voor zijn en de ander voelt er niks van. De tandarts kan ook je tanden polijsten als je net een nieuwe vulling hebt, en deze niet helemaal glad is.

Vullingen

Als je een gaatje hebt, ga je naar de tandarts om deze te laten boren en te vullen. Ook kan de tandarts een gaatje vullen als er een stuk tand is afgebroken. Hiervoor wordt vaak een gewone witte vulling gebruikt. Men kan soms ook kiezen voor een soort zilveren vulling. Sommigen zeggen dat je van zilveren vullingen minder last hebt als bij witte vullingen. Dit zou komen door een bepaalde stof van de vulling. Voordat de tandarts gaat boren kan je er voor kiezen om een verdoving te krijgen. Hierdoor wordt vaak deels je tong, en je mond helemaal verlamd. Als de verdoving in werking is, wordt er geboord. Je voelt hier niks van. De tand wordt dan uitgehold. Daarna gaat de vulling erin.

Kronen

Als de kies of tand flink is aangetast, kan het verkleuren. Als de tand en de wortels van de tand nog goed zijn, kan de tandarts een kroon erop zetten. Omdat de behandeling best ingewikkeld is, is het zo dat je nog enkele keren terug moet komen. Ook kan de tandarts een kroon bij je zetten als je een gebroken tand/kies hebt. Een kroon zorgt er dus voor dat je tanden er weer goed uit komen te zien en je tanden weer zijn functie krijgen.

Lees verder

© 2010 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Specialist: de tandartsSpecialist: de tandartsDe tandarts controleert in de meeste gevallen twee keer per jaar ons gebit. Hij of zij bekijkt de status van onze tanden…
Tanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen vullen gebeurt door ze eerst uit te boren en vervolgens op te vullen met een hard wordend materiaal. Zo…
Angst voor de tandarts komt vaker voor dan hoogtevreesAngst voor de tandarts komt vaker voor dan hoogtevreesAngst voor de tandarts: zeker 600.000 Nederlanders durven niet naar de tandarts. Deze irreële angst is zo groot dat meer…
Verstandskies bij kaakchirurg laten trekkenVerstandskies bij kaakchirurg laten trekkenSommige mensen hebben geen verstandskiezen. Sommige mensen krijgen wel verstandskiezen, maar hoeven ze niet te laten ver…
Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?Heeft de tandarts bij de controle een gaatje ontdekt? Dat wordt boren en vullen! Doet het pijn en hoe doen ze het?

Reageer op het artikel "Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 28-02-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!