InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Mariadistelextract om aderverkalking (LDL) te verminderen

Mariadistelextract om aderverkalking (LDL) te verminderen

Mariadistelextract om aderverkalking (LDL) te verminderen De lever verzorgt een belangrijke zuiverende functie voor het bloed en lichaam. Door toedoen van LDL kan echter bij toenemend gewicht een ongunstige balans ontstaan, waardoor aderverkalking kan worden veroorzaakt. Het kan potentieel resulteren in een hartinfarct of beroerte. Om de invloed daarvan te beperken dien je af te vallen, maar moet je ook de invloed van LDL verminderen. Hoe kan Mariadistelextract in combinatie met afslanken helpen, zodat vele aandoeningen worden voorkomen?

Mariadistelextract tegen aderverkalking

Functie van LDL

De afkorting staat voor low density lipoproteïne en is verantwoordelijk voor de koppeling van “slecht” cholesterol. Het zorgt ervoor dat cholesterol wordt vervoerd binnen het bloed met als doel, dat het vet wordt opgeslagen in het lichaam. Probleem daarbij is dat het de neiging heeft om aan te koeken als een fatty streak in de aderen (aderverkalking). Mensen met overgewicht hebben relatief een hoog aandeel van deze cholesterol dragers, waardoor de mate van aankoeking toeneemt. Oftewel het dik zijn zorgt ervoor dat de doorsnede van aderen afneemt met een toenemende kans op dichtslibbing van de doorstroming. Daardoor worden hart- en vaatziekten in de kaart gespeeld.

Wat houdt HDL in?

In tegenstelling tot LDL is HDL het high density lipoproteïne, waarmee gekoppeld cholesterol wordt afgevoerd naar de lever en daar wordt afgebroken. Het HDL blijft door recycling over, zodat het wederom kan worden ingezet om cholesterol uit het bloed af te voeren. Een relatief hoog niveau van deze stof door een afname van het LDL-gehalte, betekent dat de persoon afvalt en daarbij minder cholesterol wordt afgezet. Het HDL heeft daarnaast de capaciteit om reeds opgeslagen cholesterol af te voeren. Uiteraard staat het HDL op gespannen voet met het aandeel LDL. Om daar verandering in te brengen moet men trachten af te vallen en aanvullend de lever stimuleren.

Mariadistelextract om de lever te stimuleren

Mariadistel staat reeds geruime tijd (vanaf de middeleeuwen) bekend als goed natuurlijk medicijn tegen lever- en galblaaskwalen. Ook werkt het goed bij vliegenzwamvergiftiging en ook bij de “death angle” oftewel groene knolamaniet, de meest giftige paddenstoel ter wereld. De lever is noodzakelijk om het lichaam te reinigen van vele stoffen, waarbij dus ook cholesterol wordt afgebroken. Valt men af dan neemt de afvoer van cholesterol toe en dus dient de lever harder te werken. Dit kan eveneens andersom worden gestimuleerd. Door de inname van het extract neemt de capaciteit toe door onder andere aanvullende HDL productie, verhoogde afvoer en beter werkende lever. Indien het HDL niveau relatief stijgt ten opzichte van het LDL gehalte dan neemt de kans op aderverkalking en andere klachten sterk af. Uiteraard dient de inname te worden gecombineerd met een goede inspanning om af te slanken.

Combineren met afvallen

De inname van Mariadistelextract lijkt dus zeker goed te passen binnen een dieet voor diegene met overgewicht of diegene die wegens medische redenen moeten afvallen. Afslanken zorgt ervoor dat het aandeel vet en cholesterol afneemt, waardoor de kans op atherosclerose wordt beperkt. Wil je gewicht verliezen om een gezond lichaam te hebben dan is de inname van het extract zeer geschikt. Minder gewicht betekent een gunstigere verhouding met het HDL niveau, waarnaast de lever extra wordt gestimuleerd. Doe je voordeel door de kans op hart- en vaatziekten af te laten nemen door Mariadistel druppelsgewijs in te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingVoeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingAderverkalking (arteriosclerose) ontstaat wanneer cholesterol in de aderen neerslaat en kalk aantrekt. Atherosclerose is…
Wat te doen bij een te hoog cholesterolgehalte?Als mensen het over cholesterol hebben, bedoelen ze vaak dat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben. Toch is de stof n…
Mariadistel goed voor de leverMariadistel goed voor de leverHet is bewezen dat de Mariadistel een gunstige werking heeft op onder andere de lever en de spijsvertering.
Cholesterol: wat is het? hoe pak je het aan?“Mijn cholesterol is te hoog.” Een vaak gehoorde klacht, en niet alleen bij senioren. Cholesterol is een stof die ons li…
Te hoge cholesterol? Het cholesterol verlagend dieet helptIs je slechte cholesterol te hoog? Dan is het de hoogste tijd om daar wat aan te doen. Een te hoge concentratie aan slec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Degzy, Rgbstock
  • http://aderverkalking-atherosclerose.pilliewillie.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mariadistel
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Amaniet
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_knolamaniet
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/High-density-lipoprote%C3%AFne

Reageer op het artikel "Mariadistelextract om aderverkalking (LDL) te verminderen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Trombose
Medische informatie…
Schrijf mee!