Kamillosan, de heilzame werking van kamillebloemextract

Kamillosan, de heilzame werking van kamillebloemextract Van oudsher is bekend, dat kamille een zeer gunstige werking heeft op lichaamskwalen. Het bevat namelijk meerdere heilzame stoffen, waarop bijvoorbeeld infecties, wondjes en gespannenheid zeer gunstig reageren. Door van de bloem een extract te maken, is die werking voor het brede publiek beschikbaar gekomen. Iedereen kan zodanig kleine kwalen zelfstandig behandelen. Wat zijn de werkzame stoffen van Kamillosan en waarvoor kan het worden gebruikt?

Kamillosan

Blauwe azuleen

Dit is een polycyclische aromatische koolwaterstof en kan in organische middelen worden opgelost. Het heeft een donkerblauwe kleur. Het wordt onder andere uit kamille verkregen, waarbij het als etherische olie vloeibaar is geworden. Al in de gouden eeuw was bekend, dat het een ontstekingsremmende werking had. Het is grootschalig toegepast om klachten door wonden en infecties te verhelpen. Het wordt gebruikt binnen meerdere zalfjes, crèmes, huidmiddeltjes en andere voor het lichaam gunstig werkende producten.

Bisabolol

C15H26O ook wel levomenol genoemd is vergelijkbaar met een alcoholische vloeistof. Het is daarmee helder van kleur, echter onoplosbaar in water. Het kan echter goed worden gecombineerd met etherische olie. Het komt voor in de echte kamille en zorgt ervoor dat huidirritatie wordt voorkomen. Het heeft daarbij een verkoelende en huid ontspannende werking. Daarbij werkt het effectief tegen de invloed van bacteriën en schimmels, waarmee het uitermate geschikt is om wondjes te ontsmetten. Omdat het vergelijkbaar is met alcohol wordt het vaak gebruikt in odeurs, omdat er de bloemgeur aan is verbonden.

Flavonoïden en sesquiterpeenlactonen

Flavonoïden zijn verbonden aan kleurstoffen in bessen, bloemen en bladeren. Een hoge concentratie van deze stof zorgt ervoor dat vrije radicalen minder invloed uitoefenen op DNA en lichaamsweefsel, waardoor er minder slechte delingen worden veroorzaakt. Oftewel deze stof heeft een kankerremmend effect, indien het preventief wordt ingenomen. Sesquiterpeenlactonen zijn daarnaast van invloed op de smaak (bitterheid) en kunnen bij normale concentraties ontstekingsremmend werken.

Waarvoor wordt het gebruikt?

Door de combinatie van verschillende helende stoffen in de kamille kan het ook op vele manieren worden gebruikt. Het kan worden verkregen in de vorm van een extract of olie, waarbij het druppelsgewijs kan worden gesmeerd, gesprayd en ingenomen. Het zorgt ervoor dat de invloed van ontstekingen en infecties minder wordt. Het kan daarbij inwendig worden gebruikt. Het relaxeert de werking van maag met darmen en zou een gunstig effect hebben op slijmvliesklachten. Het kan worden gebruikt bij:

Hoe wordt Kamillosan gebruikt?

Meerdere aandoeningen kunnen via kamille op verschillende manieren worden behandeld. Je moet Kamillosan dus op de juiste manier gebruiken om goede resultaten te verkrijgen:
  • meest bekende is het gebruik van kamille bij verkoudheid en hoest door vastzittend slijm. Door het extract in kokend water te doen kan de gunstige werking via de neusgaten binnenkomen, waardoor slijmen loskomen;
  • gorgelen en de mond spoelen kan zeer nuttig zijn bij aften, blaren, ontstekingen en keelpijn;
  • drinken van kamillethee of thee met druppels van het extract. Het geeft een ontspannend gevoel, waardoor de tevredenheid stijgt. Oftewel door een stijgend serotonine-gehalte worden angsten verdreven. Daarnaast heeft het een stabiliserende werking op maag en darmen;
  • luiereczeem, kleine wondjes en huidschimmels kunnen goed worden tegengegaan door kamilleolie.

Laat je informeren door de drogisterij of het reformhuis omtrent hoe je Kamillosan het beste kunt toepassen bij jouw klachten. Heb je extreme klachten raadpleeg dan altijd de huisarts of behandelend arts omtrent de beste behandelingsmethode.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De helende werking van kamilleDe helende werking van kamilleKamille is een kruid dat we vooral kennen van in de thee, kamillethee is een erg populaire kruidenthee over de hele were…
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Kamillethee wondertheeEr is steeds meer interesse voor huis, tuin- en keukenmiddeltjes. Een kruid dat bijzondere aandacht verdient is kamille.…
Genezende kamilleGenezende kamilleDe natuur biedt ons allerlei bloemen en kruiden die goed zijn voor onze gezondheid. En daar kun je goed gebruik van make…

Aromatherapie: wat is het?Aromatherapie: wat is het?Aromatherapie is al eeuwenoud en behoort tot de zogenaamde alternatieve geneeswijze. Geneeskunst die niet binnen het reg…
Visolie: beslist ongezond!Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar de vermeende werking van visolie op hart- en vaatziekten. De onderzoeken die uitg…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Kamillosan.aspx?mId=10704&rId=1383
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_kamille#Medisch
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Azuleen#Synthese
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisabolol
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sesquiterpeenlacton

Reageer op het artikel "Kamillosan, de heilzame werking van kamillebloemextract"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Lichaamsreiniging
Medische informatie…
Schrijf mee!