InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Genezende kamille

Genezende kamille

Genezende kamille De natuur biedt ons allerlei bloemen en kruiden die goed zijn voor onze gezondheid. En daar kun je goed gebruik van maken! Kamille is in onze streken al erg lang bekend vanwege de geneeskrachtige werking. Van kamille, waarvan enkele soorten uit de composietenfamilie bestaan, kun je bijvoorbeeld een heerlijke, rustgevende thee zetten. Kamille, een natuurlijke bondgenoot!
Schijfkamille / Bron: Anne Burgess, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Schijfkamille / Bron: Anne Burgess, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Soorten kamille

Er zijn verschillende planten uit de grotere composietenfamilie, die met de naam kamille worden aangeduid. In België en Nederland komen vooral de schijfkamille en de echte kamille voor. Van beide soorten is geneeskrachtige werking bekend, maar het meest gebruikt is wel de echte kamille. Naast deze twee zijn er nog een aantal andere soorten, die ook vaak als onkruid in tuinen of langs sloten en wegen kunnen opduiken, zoals
  • Gele kamille
  • reukloze kamille
  • stinkende kamille
  • valse kamille
In dit artikel gaan we in op de echte kamille.

Echte kamille / Bron: Madiuz at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Echte kamille / Bron: Madiuz at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Al lang bekend

De verschillende kamille-soorten komen overal in Europa voor. In de tijd dat mensen aangewezen waren op de natuur voor hun middeltjes tegen ziekten en ongemakken, moet de kamille al bekend zijn geweest. In de vroege middeleeuwen weten we, dat kamille al algemeen bekend was, maar het is erg waarschijnlijk, dat onze verre voorouders al in prehistorische tijden de voordelen van kamille hebben ontdekt en de plant veelvuldig hebben ingezet. Kamille was niet alleen bekend in onze landen, uit geschriften en afbeeldingen is duidelijk geworden dat de plant ook al bekend was in Babylonië en het oude Egypte.

Waar vind je kamille?

Kamille doet het overal prima, ook om minder vruchtbare gronden. Als de bodem erg vruchtbaar is voor andere planten, kan de kamille wel worden weggedrukt. Je kunt kamille daarom ook erg gemakkelijk tegenkomen in de wilde tuinen, langs wegen en sloten. Let op dat je de goede mee naar huis neemt, er zijn nogal wat soorten kamille.

Zelf kweken

Als je het te lastig vindt, om de goede kamille in het wild op te sporen, dan is er natuurlijk altijd de mogelijkheid zelf kamille te kweken. Erg moeilijk is dat gelukkig niet, de kamilleplant is niet veeleisend. Wie ermee aan de slag wil:
  • Het zaad van kamille is erg fijn. Vermeng het voor het uitzaaien met wat zand.
  • Bereid een stukje grond voor, netjes ontdaan van onkruid door te schoffelen en aan te harken.
  • Zorg dat de bodem wat vochtig is.
  • Zaai het zand-en-zaad-mengsel vanaf maart uit. Dat kan in de tuin, maar ook in een pot of plantenbak op je terras of balkon.
  • Na het uitzaaien hoeven de zaadjes niet bedekt te worden, aandrukken is eventueel geen probleem.
  • Het is altijd een goed idee na uitzaaien van zaadjes om de eerste dagen wat water te geven.
  • Als de plantjes zijn uitgegroeid, ontstaan er bloempjes. Om die kamillebloempjes gaat het.
  • Pluk bij voorkeur op een zonnige middag de helemaal openstaande bloempjes. Op zonnige dagen bevatten kamilliebloempjes meer olie dan op mistige en koude dagen.
  • Laat de bloempjes drogen, bij voorkeur niet in de felle zon, omdat de olie dan te snel verdampt. De wind is bij het drogen belangrijker.

Kamille / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kamille / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Toepassingen

Kamille is op tal van manieren worden gebruikt. De etherische olie, die uit de kamillebloempjes de kamilleolie, gewonnen wordt, heeft een licht ontstekingsremmende en ontsmettende werking. Kamille-olie wordt daarom veel in allerlei zalfjes verwerkt. Op commerciële basis gefabriceerde kamille-olie wordt gewonnen door stoomdistillatie. Kamille wordt ook gebruikt voor het zetten van een thee. Kamillethee heeft een kalmerende en ontspannende werking. Kalmerend voor je nerveuze zelf, maar ook voor verschillende lichaamsdelen, zoals maag, darmen en keel.

Kwaaltjes

Verschillende kwaaltjes, waarbij kamille een verlichting kan geven:
Kwaaltje Wat eraan te doen
VerkoudheidStomen met heet water waarin een aftreksel van kamille. Minder geschikt voor kinderen, omdat zij zich gemakkelijker aan het hete water branden.
KeelpijnGebruik kamillethee, hetzij om te drinken, hetzij als mondspoeling.
HoestJe hoest, omdat de luchtwegen geprikkeld zijn. Hoesten is prima, omdat slijm en hiermee vreemde stofjes en deeltjes uit de luchtwegen verwijderd worden. Gaat het ophoesten lastig, dan kan dat gemakkelijker worden gemaakt door te stomen met heet water, waaraan kamille kan zijn toegevoegd.
NerveusHet drinken van kamillethee maakt rustig, vermindert angstgevoelens en gespannenheid.
MondinfectiesBij kleine ontstekingen in de mond kan kamillethee worden gebruikt, hetzij om te drinken, hetzij als mondspoeling. De kamille werkt licht ontsmettend.
Klachten van de maagKamille heeft een rustgevende werking, ook op maag- en darmen. Een kopje kamillethee kan precies het verschil maken.
Infecties van de huidBij kleine ontstekingen van de huid kan kamille gebruikt worden. Ofwel je gebruik afgekoelde kamillethee, waarmee je een verband bevochtigd, ofwel je gebruikt een crême of zalf waarin kamille-olie is verwerkt.

De huisarts

Kamille is een prima huismiddeltje om kleine infecties en andere ongemakken aan te pakken. Bij aanhoudende klachten of twijfel is een bezoek of consultatie bij de huisarts altijd verstandig.
© 2013 - 2019 Hansvg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kamillethee wondertheeEr is steeds meer interesse voor huis, tuin- en keukenmiddeltjes. Een kruid dat bijzondere aandacht verdient is kamille.…
Kruidenwijsheid: KamilleKruidenwijsheid: KamilleVan kruiden of bloemen mag niet zomaar gezegd worden dat ze geneeskracht hebben voordat dit medisch bewezen is maar bij…
Kamille meer dan alleen maar een rustgevend middelKamille meer dan alleen maar een rustgevend middelAls je voor het slapengaan een kop kamillethee drinkt, brengt het de zenuwen tot rust en bevordert het de nachtrust. Je…
Natuurlijke middelen tegen stressNatuurlijke middelen tegen stressEr zijn diverse natuurlijke, plantaardige geneesmiddelen (fytotherapie) die werkzaam zijn tegen stress. Bekende middelen…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenKinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenEr is een groeiende populariteit aan alternatieve geneeskunde en dit heeft geleid tot een belangrijke verandering in de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Genezende kamille"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 29-09-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!