InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Druivenpitextract: bestrijd kanker en gevolgen veroudering!

Druivenpitextract: bestrijd kanker en gevolgen veroudering!

Druivenpitextract: bestrijd kanker en gevolgen veroudering! Een glaasje wijn smaakt ons allemaal wel en kan met mate de gezondheid goed bevorderen. Een stof daarin is flavonoïde, waarmee de werking van de bloedvaten wordt gestimuleerd en kankerverwekkende elementen worden geneutraliseerd. Het kan dus gunstige invloed uitoefenen op de gevolgen van het ouder worden. Deze stof komt in hoge concentratie voor in de pitten van de bes. Wat is druivenpitextract en hoe helpt het de gezondheid?

Druivenpitextract tegen kanker en veroudering

Natuurlijke beschermer

Planten en vruchten beschermen zichzelf tegen de invloed van binnendringers door bepaalde stoffen te bevatten. Het zorgt er op die manier voor dat het langdurig goed kan groeien en dat de plant bessen voor de verspreiding van zaden krijgt. Die zaden hebben op hun beurt weer hoge concentraties van dezelfde stoffen. Het heeft tot doel om bescherming te bieden tegen insecten, schimmels, virussen en bacteriën. Ook de kleur neemt bepaalde UV-straling op, waarbij deze stoffen schadelijke invloed neutraliseert. Zodoende is de plant geruime tijd bestand tegen de invloeden van buiten af.

Neutraliseren van vrije-radicalen

In de natuur vernietigen vrije-radicalen strikt genomen al het wezenlijke wat goed is. Deze zijn ervoor verantwoordelijk dat fruit snel oud wordt, staal roest maar ook dat het lichaam wordt aangetast. Door een dunner wordende ozonlaag en vuilere lucht heeft het lichaam meer ervan te verduren tijdens een leven en dus neemt de kans op gerelateerde aandoeningen ook toe. Er wordt inmiddels verondersteld dat weefsels, botten, spieren en organen circa tien duizend keer per dag hieraan worden blootgesteld. Dit houdt in dat het aandeel kanker ook tegenwoordig veel hoger ligt, dan een eeuw geleden toen de wereld relatief schoner was. Om de invloed hiervan tegen te gaan is het belangrijk om krachtige anti-stoffen in te nemen.

Dr. Jacques Masquelier

OPC oftewel oligomerisch proanthocyanidine, ook wel proanthocyanidine genoemd is een donkerblauwe kleurstof, welke in bessen van planten voorkomt. Bij rijping zal de vrucht een specifieke donkere kleur krijgen. Het is een flavonoïde, welke in de pitten van de bes in hoge concentraties voorkomt. Deze stof is door Dr. Jacques Masquelier in 1948 ontdekt bij pinda’s, waarna het ook in andere pitten en noten is geconstateerd. Het heeft een sterk vrije-radicalen neutraliserende werking en vult daarmee het lichaam goed aan in de strijd tegen ongewenste binnendringers.

Vervanger voor vitaminen

Ons lichaam heeft veel vitaminen nodig om goed te functioneren, maar ook om ongewenste stoffen of invloeden te neutraliseren. Daarbij zijn vitamine C en E als anti-oxidant belangrijke stoffen. Voorgenoemde stof proanthocyanidine heeft een veel grotere invloed als anti-oxidant, waarbij het twintig keer beter werkt dan vitamine C en vijftig keer beter werkt dan vitamine E. De inname is voor onze gezondheid dus uitermate gunstig.

Invloed op bloedvaten

Een direct optredende eigenschap van de stof is dat het een versterkende werking heeft op bloedvaten. Daarnaast heeft het een gunstige werking op aderverkalking (atherosclerose), doordat het de invloed van LDL vermindert. Oftewel het heeft een bloedbaan zuiverende werking, waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt. De stof kan eveneens in de hersenen komen en stimuleert de doorbloeding. De inname van het extract heeft dientengevolge ook zeer gunstige effecten bij menstruatiepijn.

Neutraliseren kankerverwekkers

Heeft het lichaam relatief hoge concentraties OPC dan beschikt het over een extra buffer om de slechte invloed van vrije-radicalen te niet te doen. Het houdt concreet in dat weefsel of DNA niet negatief wordt veranderd, waardoor de kans op slechte cellen afneemt. Daarmee neemt ook de kans af dat cellen op een onjuiste manier gaan vermeerderen. Het zorgt ervoor dat bepaalde kankersoorten minder gelegenheid in ons lichaam hebben.

Wijn en Fransen

Binnen de Franse cultuur wordt volop rode wijn gedronken, waardoor die bevolkingsgroep ook veel van deze stoffen binnenkrijgt. Het is inmiddels gebleken dat Fransen (vooral de vrouwen) een veel hogere gemiddelde levensverwachting hebben ten opzichte van andere omliggende landen. Het heeft direct te maken met de geregelde inname van de speciale wijn in combinatie met schimmelkaas. Dat betekent echter niet dat je direct overvloedig wijn moet gaan drinken, omdat teveel ook niet goed is. Een glaasje wijn per dag is wat dat betreft meer dan voldoende. Om toch een hogere concentratie OPC in te kunnen nemen kun je ook een extract in pilvorm gebruiken.

Inname druivenpitextract

Wil je een positieve invloed hebben op je eigen gezondheid door de negatieve invloeden van buitenaf te neutraliseren, dan doe je er goed aan om dit extract in te nemen. Het heeft een gunstig effect op de bloedsomloop en dus de bloeddruk waardoor je snel gunstige resultaten merkt. Ga naar de drogisterij of reformhuis bij jou in de buurt en neem druivenpitextract. Zo kun je op een handige manier de kans op ernstige ziekten preventief verminderen. Laat je informeren hoe druivenpitextract je lichaam op een gezonde manier stimuleert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde supplementenDe afgelopen jaren heeft wetenschappelijk onderzoek naar voedingsstoffen veel van hun werkzame eigenschappen aan het lic…
Superfoods tegen verouderingSuperfoods tegen verouderingJe wordt een dagje ouder, en langzaam maar zeker merk je dat de jaartjes gaan tellen. Hoe houd je veroudering zo lang mo…
Polyfenol: antioxidant en bioactieve stofPolyfenol: antioxidant en bioactieve stofPolyfenolen staan in de belangstelling. Voedingsproducenten en –verkopers van granaatappelsap, groene en witte thee, cho…
Supplementen voor een goede conditie van de hersenenSupplementen voor een goede conditie van de hersenenOm je gezond te voelen moet je goed voor jezelf zorgen. Bij een gezonde voeding krijgen we in principe voldoende voeding…
Rode wijn en de gezondheidRode wijn en de gezondheidAf en toe een glaasje wijn kan heerlijk zijn. Maar helpt het tegen veroudering? Beschermt het tegen een hartinfarct? Voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kodakgold, Rgbstock
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Masquelier
  • http://www.vitadore.com/index.php?action=extra&extra=A_opc_druivenpit__krachtig_wapen_tegen_veroudering&lang=NL
  • http://www.praktijk-advance.nl/blog/kanker/de-verbazingwekkende-werking-van-druivenpitten-extract
  • http://www.wellness-insight.be/nl/vinotherapie-druivenpitjes-uitpersen-24.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Proanthocyanidine

Reageer op het artikel "Druivenpitextract: bestrijd kanker en gevolgen veroudering!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!