InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde supplementen

Gezonde supplementen

De afgelopen jaren heeft wetenschappelijk onderzoek naar voedingsstoffen veel van hun werkzame eigenschappen aan het licht gebracht. Eveneens zorgt wereldwijde vervuiling en afbraak van de kwaliteit van ons voedsel dat gebruik van schone voedingssupplementen steeds meer is aan te raden. Een gezond eetpatroon is natuurlijk de basis van een gezond leven, toch lukt het veel mensen niet om uit hun basis eetpatroon alle benodigde vitaminen en mineralen te halen. Een goed supplement kan hierbij uitkomst bieden. Wonderen hoef je niet te verwachten van supplementen, maar wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de hieronder genoemde supplementen veilig zijn en werken.

Soorten supplementen

Visolie

Visolie verbetert het concentratievermogen, beschermt de bloedvaten, stimuleert de spiergroei en versnelt de vetverbranding.

Multivitamine

Mulivitamine kan een een nuttige aanvulling zijn op een dieet. Let op: neem een preparaat zonder extreem hoge dosering. Hoge dosering ijzer, zink, foliumzuur, molybdeen, bètacaroteen en vitamina A zijn niet gezond op de lange termijn.

Vitamine D3

Vitamine D3 houdt je botten sterk. Vitamine D3 is daarnaast ook verantwoordelijk voor de bescherming tegen hartaanvallen, allergie en kanker. Ook zorgt vitamine D3 voor grotere en sterke spieren. Met name mannen hebben over het algemeen te weinig vitamine D3 in hun bloed en kunnen er dus baat bij hebben om deze vitamine bij te slikken.

Vitamine K

Vitamine K houdt de bloedvaten soepel, remt de opbouw van vetmassa, versterkt de botten en verhoogt de aanmaak testosteron.
Bij deze vitamine moet wel rekening gehouden worden met de dosering. Bij een hoge dosering kunnen er bloedstolsels ontstaan.

Magnesium

Magnesium speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van hormonen en de energievoorziening in je spier-, bot- en hersencellen. Omdat men over het algemeen te weinig groenten en fruit eet om voldoende magnesium binnen te krijgen kan het verstandig zijn om de dagelijkse hoeveelheid magnesium aan te vullen middels een magnesium supplement.

Broccoli-extract

Van broccoli is bekend dat het help bij de verwijdering van kankerverwekkende stoffen en vrouwelijk hormonen. Aangezien men niet elke dag broccoli eet, kan dit extract uitkomst bieden.

Groene thee-extract

De polyfenolen (anti-oxidant) in groene thee zorgen voor een boost in de verbranding van vet. Het zorgt voor een stijging in de testosteronspiegel, hierdoor wordt spiergroei bevorderd. Eveneens hebben de polyfenolen uit groene thee een remmende werking op ontstekingen in het lichaam. Tevens kunnen de polyfenolen uit groene thee helpen met de remming en bestrijding van bepaalde types kanker.

Druivenpit-extract

Druivenpit-extract remt kanker, remt de eetlust, vermindert de omzetting testosteron in vrouwelijke hormonen en helpt bij de bescherming tegen zonlicht.

Gember

Gember heeft ontstekingsremmende eigenschappen bij gewrichtspijn. Het helpt verder prostaatkanker te voorkomen en het bevordert de glucose-opname uit het bloed door de spieren.

Ginko

Een complex supplement. Ginko remt stress, beschermt bloedvaten en heeft een breed anti-verouderingseffect. (Onderzoek: Univesité de Bordeaux)

Resveratrol

Resveratrol vertraagt het verouderingsproces, zorgt dat spiercellen meer glucose opnemen en stimuleert de vetverbranding.
© 2013 - 2019 Another, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedingssupplementen PaardVoedingssupplementen PaardOm de gezondheid en positief gedrag van het paard te bevorderen zijn vele voedingssupplementen op de markt. Deze supplem…
Ongezonde supplementenOngezonde supplementenVoedingssupplementen zijn vandaag de dag wereldwijd geaccepteerd in ons dieet. Toch zijn lang niet alle supplementen ong…
Alkagreens, hoe werkt het?Alkagreens, hoe werkt het?De laatste tijd is er een nieuwe trend onder de foodies, namelijk het gebruik van het supplement alkagreens. AlkaGreens…
Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?Velen van ons zijn verslaafd aan het idee dat je de voedingsstoffen, die je vindt in eten ook kunt “samenvatten” in een…
Natuurlijke of synthetische voedingssupplementenNatuurlijke of synthetische voedingssupplementenEen voedingssupplement bestaat meestal uit een concentraat van mineralen of vitamines maar ook andere stoffen kunnen als…
Bronnen en referenties
  • http://www.sciencedaily.com/releases/2012/01/120127140939.htm
  • http://vita-info.nl/2013/01/kankeronderzoek-druivenpitextract/
  • http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/320106001.pdf
  • http://www.meandermedischcentrum.nl/vitamine-d?steID=1&catID=3088
  • http://www.vitamins.nl/stoffen.groene.thee.onderzoek

Reageer op het artikel "Gezonde supplementen"

Infoteur: Another
Gepubliceerd: 10-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!