InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Symptomen Vitamine B12 tekort

Symptomen Vitamine B12 tekort

Symptomen Vitamine B12 tekort Wat zijn de symptomen bij een vitamine B12 tekort? Vitamines spelen een belangrijke rol in onze leven. Welke vitamine precies goed voor ons is, is vaak onbekend. Zo zijn vaak ook de symptomen onbekend bij een vitamine tekort. In dit artikel kun je alles lezen over de symptomen bij een vitamine B12 tekort.

Wat is vitamine B12: waarom, weetjes en feiten

Vitamine B12 is een zeer belangrijke stof voor het menselijk lichaam. Vitamine B12 is namelijk nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel en daarnaast voor de aanmaak van rode bloedcellen in het lichaam. In de maag wordt een bepaald eiwit aangemaakt. Dit eiwit wordt ook wel 'Intrinsic Factor' genoemd en de opname van vitamine B12 is afhankelijk van dit eiwit. Opvallend is dat vitamine B12 de enige in water oplosbare vitamine is, die in het menselijk lichaam wordt opgeslagen. Een andere naam voor vitamine B12 is 'cobalamine'. Vitamine B12 is terug te vinden in dierlijke producten, denk hierbij aan koemelk(producten), vlees(waren), eieren en vis.

Tekort aan vitamine B12: de symptomen

Mensen die producten als bovengenoemd niet consumeren, zoals bijvoorbeeld veganisten, lopen een grotere kans een tekort aan vitamine B12 te creëren. Maar ook oudere mensen met een tekort aan maageiwit of een maagziekte lopen dit risico op een tekort aan vitamine B12. Dit tekort kan leiden tot een vorm van kwaadaardige bloedarmoede. Dit wordt ook wel 'pernicieuze anemie' genoemd. Daarnaast kan dit tekort neurologische gevolgen hebben. Denk hierbij aan tintelingen in de vingers, geheugenverlies, coördinatiestoornissen (moeilijk kunnen bewegen), ataxtie (storing in het evenwicht) en vermoeide en/of zwakke spieren in de benen. Een persoon met een vitamine B12 tekort kan last hebben van een branderige tong of een vreemde gewaarwording in de voeten, bijvoorbeeld het gevoel te hebben op watten te lopen. Ook kan er vermoeidheid optreden, of psychische klachten zoals neerslachtigheid of somberheid. Een tekort aan vitamine B12 kan ook zorgen voor een gebrek aan eetlust, duizeligheid, gewichtsverlies of diarree. Ook kan de persoon in kwestie bleek aanzien in het gezicht. Dit zijn echter de meest voorkomende symptomen. Bij vage, onverklaarbare klachten is het aan te raden een controle te doen naar een eventueel gebrek aan vitamine B12. Een te laat gestelde diagnose kan namelijk leiden tot ernstige aanhoudende klachten en blijvende schade.

Voorkomen: beter dan genezen

Om een vitamine B12 tekort te voorkomen, is het belangrijk aandacht te besteden aan de eet- en leefwijze. Het tekort wordt namelijk vaak veroorzaakt door ongezonde of eenzijdige voeding. Het is niet alleen belangrijk gevarieerd te eten, ook kan het overstappen op een eco- of biologisch dieet de gezondheid goed doen. Het dagelijks consumeren van voldoende fruit en verse groenten is ten zeerste aan te raden. Producten met een hoog gehalte aan vitamine B12 zijn eieren, vlees en zuivelproducten. Veganisten en vegetariërs kunnen vitamine B12 innemen door middel van een voedingssupplement. Een huisarts of diëtist kan hier meer informatie over verstrekken. Ook bepaalde algen, wieren en paddenstoelen bevatten een vitamine-gelijkende stof en kunnen mogelijk dienen als alternatief.
© 2013 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.stichtingb12tekort.nl
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Symptomen Vitamine B12 tekort"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 10-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!