InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Herken en voorkom een vitamine B12-tekort

Herken en voorkom een vitamine B12-tekort

Herken en voorkom een vitamine B12-tekort Een vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eerste instantie niet veel mee kan. Vaak worden mensen dan afgescheept met stress, verkoudheid of iets anders. Maar wat zijn de symptomen en wat kun je er aan doen?

Waar is vitamine B12 goed voor?

Vitamine B12 is nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Maar het is ook nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Een tekort aan vitamine B12 lijdt tot bloedarmoede. Verder is vitamine B12 ook goed voor het immuunsysteem en voor de vorming van DNA.

In welke voeding zit vitamine B12?

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, eieren, melk en vis. Voor mensen die vegetarisch zijn wordt vaak aangeraden om vitamine B12 pillen te slikken en voldoende zuivel te eten. Soms wordt ook weleens gedacht dat zeewier goed is, maar dat is niet waar. Er zit wel een stof in die op vitamine B12 lijkt, maar deze heeft geen werking.

De symptomen van een vitamine B12-tekort

Als je een of meer van onderstaande klachten hebt dan heb je misschien een vitamine B12-tekort.
  • oorsuizen
  • hoofdpijn
  • bleke huid
  • darmklachten
  • misselijk
  • vermoeidheid
  • spierpijn
  • hallucinaties
  • depressief
  • prikkelbaar
  • onverklaarbaar vallen of ergens zomaar tegen aan lopen
  • dingen laten vallen
  • niet op de juiste woorden kunnen komen
  • geheugenproblemen
  • dikke en/of pijnlijke tong
  • een tintelend of brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten

Hoe weet je zeker of je een vitamine B12 tekort hebt en wat zijn de oorzaken?

Een vitamine B12-tekort kan worden gezien in een bloedtest. Als er daadwerkelijk een vitamine B12-tekort is dan zullen er verdere testen gedaan moeten worden om precies te weten waar het vandaan komt. Een vitamine B12-tekort kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Als eerste kan het zijn dat je te weinig vitamine B12 binnen krijgt door middel van voeding, maar het kan ook komen door een slechte stofwisseling of een andere ziekte. Dat zal uit de onderzoeken moeten blijken.

Zwangere vrouwen

Tijdens zwangerschap is het ook belangrijk om voldoende vitamine B12 te hebben. Omdat veel vrouwen foliumzuur slikken tijdens hun zwangerschap zijn er vaak weinig tot geen symptomen die wijzen op een vitamine B12-tekort. Een vitamine B12-tekort tijdens een zwangerschap kan lijden tot een miskraam, maar ook tot onvruchtbaarheid.

Wat kun je er aan doen?

Als je door middel van voeding te weinig vitamine B12 binnen krijgt dan zul je extra vitaminen moeten slikken of iets meer vlees of andere dierlijke producten moeten eten. Daar zit namelijk veel vitamine B12 in. Als het vitamine B12-tekort een andere oorzaak heeft dan zul je met je arts moeten bespreken wat er aan gedaan kan worden.

Is teveel vitamine B12 schadelijk?

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar een teveel aan vitamine B12. Hier is uit gebleken dat teveel niet schadelijk is. Het lichaam kan de opname van vitamine B12 uit voeding zelf beperken indien het lichaam voldoende voorraad heeft.
© 2013 - 2019 Linda1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vitamine B12 tekort: Oorzaken, symptomen en behandelingTegenwoordig zijn veel mensen bang voor een tekort aan vitamine B12. Wat is dat eigenlijk precies? Wat zijn de klachten…
Vitamine B12-tekort: oorzaken en tips bij gebrek aan B12Vitamine B12-tekort: oorzaken en tips bij gebrek aan B12De symptomen van vitamine B12-tekort zijn vrij divers, waardoor het soms moeilijk is om de juiste diagnose te stellen. D…
Symptomen Vitamine B12 tekortSymptomen Vitamine B12 tekortWat zijn de symptomen bij een vitamine B12 tekort? Vitamines spelen een belangrijke rol in onze leven. Welke vitamine pr…
Symptomen vitamine D tekortSymptomen vitamine D tekortVoor sterke tanden en botten is vitamine D onmisbaar. Verder bevordert deze vitamine de opname van calcium en fosfor in…
Vitamines en mineralen; Vitamine KVitamines en mineralen; Vitamine KDe belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.stichtingb12tekort.nl

Reageer op het artikel "Herken en voorkom een vitamine B12-tekort"

Reacties

L. Laerhoven, 02-09-2019 19:24 #2
Ik krijg al 10 jaar elke weken B12 injectie. Dokter zegt dat b12 in mijn bloed voldoende is.(hoeveel moet het zijn?)
Verder nergens geen onderzoeken hoe wat waarom ik depressief, hartkloppingen, licht in hoofd, plotseling hoofdpijn, druk op borst met straling naar kaken, onverwachts onwel, onstabiele bloeddruk en hartslag met overslagen heb. Ben zo bang en onzeker. Elke dag in afwachting hoe ik me voel.
Stress zegt hij steeds maar niet alles kan toch aan stress geweten worden.
Medicijnen:
Choresterolverlager
Bloedverdunner
Betablocker
Antidepressiva
1x week b12 injectie

Tanis, 28-10-2015 14:28 #1
Van mijn internist kreeg ik te horen dat het bloedonderzoek uitwees dat ik een vitamine B12 tekort heb, ik kreeg een recept mee voor 1000mcg, ik heb dit ongeveer een maand lang ingenomen met als resultaat alleen maar achteruitgang van mijn klachten. Een kennis van mij vertelde me dat in zo'n geval beter een injectie met B12 gegeven kan worden, of zuigtabletten die onder de tong gelegd worden. Die heb ik besteld en ingenomen, na 2 dagen was ik zienderogen opgeknapt, dit heb ik verteld aan mijn internist, maar die reageerde daar nauwelijks op.
Hoogachtend Klaas Tanis.

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 24-10-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!